اپراتورها

اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن سیار

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

October 19, 2012
13:36 جمعه، 28ام مهرماه 1391
کد خبر: 51038

اماکن عمومی مجوز Wi Fi می‌گیرند؟

 

 
مدیرکل دفتر بررسی‌های فنی و اقتصادی سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که ارایه خدمات اینترنت پرسرعت با استفاده از فن‌آوری وای‌فای در اماکن عمومی نیازمند دریافت مجوز از رگولاتوری است.

حسین فلاح جوشقانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: چارچوب ارائه خدمات اینترنت در بستر وای‌فای توسط سازمان تهیه شده و در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است و پس از تصویب آن مرجع به اجرا درخواهد آمد.

مدیر کل دفتر بررسی‌های فنی و اقتصادی سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی تصریح کرد: بنابراین هنوز مجوزی در این باره صادر نشده است.

به گزارش ایسنا، هنوز توضیحاتی درباره تعداد درخواست‌ها و اجرایی شدن این طرح توسط بخش خصوصی یا دولتی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه نشده است.

Wi Fi مخفف کلمات Wireless Fidelity و در حقیقت یک شبکه بی‌سیم است که مانند امواج رادیو و تلویزیون و سیستم‌های تلفن همراه از امواج رادیویی استفاده می‌کند.

برقراری ارتباط با شبکه بی‌سیم شباهت زیادی به یک ارتباط رادیویی دو طرفه (مانند بی‌سیم پلیس) دارد: آنچه رخ می‌دهد به این شکل است که یک مبدل بی‌سیم اطلاعات را به سیگنال‌های رادیویی ترجمه و آن‌ها را ارسال می‌کند. یک روتر (router) بی‌سیم سیگنال‌ها را دریافت، رمزگشایی و به اطلاعات تبدیل می‌کند. حال این اطلاعات با استفاده از یک اتصال سیمی اترنت به اینترنت فرستاده می‌شود.

این فرآیند در جهت معکوس هم کار می‌کند (آنچه بیشتر کاربران معمولی آن را احساس می‌کنند) یعنی روتر اطلاعات را از اینترنت دریافت، به سیگنال‌های رادیویی تبدیل و برای کامپیوترهایی که مجهز به سیستم بی‌سیم هستند، ارسال می‌کند.

امواج رادیویی که برای شبکه‌های بی‌سیم استفاده می‌شوند، با امواج رادیویی به کار رفته در تلفن‌های همراه و واکی تاکی‌ها و مانند آن‌ها تفاوت‌هایی دارد. آن‌ها می‌توانند امواج رادیویی را ارسال و دریافت و صفر و یک‌ها (اطلاعات دیجیتال) را به امواج رادیویی و بالعکس تبدیل کنند.

امواج رادیویی Wi Fi چند تفاوت قابل توجه با این امواج رادیویی دارند؛ انتقال اطلاعات با استفاده از امواج فرکانس بالای 2.4 گیگاهرتز یا 5 گیگاهرتز صورت می‌گیرد که فرکانس آن از فرکانس امواج رادیویی واکی تاکی تلفن‌های همراه و تلویزیون به مراتب بالاتر است، البته فرکانس بالاتر اجازه حمل اطلاعات بیش‌تری را می دهد.

آن‌ها از استاندارد 802.11 استفاده می‌کنند که با چند چاشنی مختلف عرضه می‌شوند و عبارتند از 802.11a: اطلاعات را با فرکانس 5 گیگاهرتز انتقال می‌دهد و می‌تواند اطلاعات را حداکثر تا سرعت 54 مگابایت در ثانیه ارسال کند و اثر اعوجاج و تداخل امواج در آن بسیار کم است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.