اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

October 19, 2012
19:31 جمعه، 28ام مهرماه 1391
کد خبر: 51078

چه کسی درست می‌گوید؛ مسافران سرزمین وحی یا همراه اول؟/وعده همراه اول برای توزیع سیمکارت اعتباری رایگان هم محقق نشده است

 

ایسنا : روز پنجشنبه نشریه و سایت بعثه‌ی مقام معظم رهبری در عربستان سعودی به‌طور همزمان از شکایت جمعی از مشترکان ایرانی «همراه اول» در سرزمین وحی خبر دادند که معتقدند این اپراتور ایرانی تلفن همراه نسبت به ارائه‌ی خدمات به زائران کشورمان در سف حج خلف وعده کرده است.

در این خبر آمده بود که جمعی از حجاج بیت‌الله الحرام با ارسال شکواییه‌ای به دفتر نماینده‌ی ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، رسیدگی به اجحاف صورت‌گرفته از سوی شرکت همراه اول را نسبت به خود خواسته‌اند، چراکه معتقدند هزینه‌ی کسرشده مکالمات‌شان با ایران یا برعکس، بسیار بالاتر از مبالغ ذکرشده در آگهی‌ها و اعلان‌های عمومی و تبلیغات این شرکت بوده است.

بنا بر این گزارش، بهای مکالمات دریافتی از ایران که قبلا 350 تومان ذکر شده بود، به مبلغ 600 تومان افزایش یافته و بهای مکالمه با ایران که 700 تومان وعده داده شده بود، اکنون 2400 محاسبه و از حساب کاربران کسر می‌شود که متأسفانه حدود سه برابر بیش از آن چیزی است که در گذشته و در تبلیغات این شرکت به‌شکل رسمی اعلام شده بود.

در این گزارش آمده بود که خسارت دیدگان معتقدند، از آنجا که این اقدام بدون اطلاع‌رسانی به مشترکان صورت گرفته، حق شکایت و درخواست احقاق حقوق خسارت دیدگان باید با جدیت پیگیری شود و در صورت بروز اشتباه در نوع محاسبه توسط شرکت همراه اول، در اسرع وقت باید مبالغ به حساب‌های آن‌ها واریز شود تا بتوانند در مدت باقی‌مانده‌ی سفر، از این امکانات استفاده کنند.

با این حال، طبق برخی اخبار منتشرشده در ایران، مسئولان شرکت ارتباطات زیرساخت این ادعا را کذب محض دانسته و خواسته‌اند که مدرک مستدل با ذکر شماره‌ی تلفن ارائه شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به سرزمین وحی، نخستین مشکل بازار ارتباطات تلفنی زائران و حجاج کشورمان در عربستان سعودی یک بازار بزرگ است که به‌تازگی اپراتورهای تلفن همراه کشورمان در جهت جذب سهم حداکثری از آن اقدام کرده‌اند که تبلیغات گسترده در موسم حج امسال از شواهد و اقدامات عملی آن است.

طبق آمار اعلامی، در سه هفته‌ی اول مراسم حج امسال، چهارمیلیون و 500هزار دقیقه مکالمه بین ایران و عربستان برقرار شده که از این میزان، سه‌میلیون و 700هزار دقیقه سهم ارتباطات صادره از ایران به عربستان و 800هزار دقیقه سهم ترافیک از عربستان به ایران است.

همچنین از این میزان ترافیک که پیش‌بینی می‌شود مانند سال‌های گذشته در هفته‌های بعدتر افزایش یابد و به اوج خود برسد، اعلام شده که حدود 63 درصد سهم همراه اول، 12 درصد سهم ایرانسل و 25 درصد سهم شرکت‌های مخابرات عربستانی بوده است.

مشاهدات خبرنگار ایسنا در مدینه‌ی منوره و مکه‌ی مکرمه بیانگر آن است که نخستین مشکل زائران ایرانی در سرزمین وحی با اپراتورهای ایرانی، ارائه نشدن سیم‌کارت‌های اعتباری رایگان است که در حجم انبوه تبلیغات همراه اول بر آن تأکید ویژه می‌شود؛ اما بسیاری از مسافران مناسک حج امسال واقعیت یافتن آن را ندیده‌اند. نکته‌ی دیگر، برخی هزینه‌های استفاده از اپراتورهای ایرانی است که در تبلیغات امسال خود بر این نکته تمرکز کرده‌اند که استفاده از سیم‌کارت‌های ایرانی مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه برای برقراری تماس تلفنی زائران ایرانی با خانواده‌های‌شان است؛ اما مشاهدات گویای واقعیت دیگری است.

همراه اول در اطلاعیه‌های خود اعلام کرده که طبق توافق با سه اپراتور عرب اتحاد (موبایلی)، الجوال (اس تی سی) و زین، هزینه‌ی تماس با ایران و عربستان 445 تومان، هزینه‌ی تماس دریافتی 167 تومان، هزینه‌ی ارسال پیامک 145 تومان و دریافت آن رایگان است. ایرانسل هم هزینه‌ی تماس با ایران را 401 تومان، هزینه‌ی مکالمه‌ی داخلی 130 تومان و ارسال پیامک را 140 تومان و نیز دریافت تماس از ایران را بدون هزینه اعلام کرده است. این در حالی است که زائران ایرانی که نامه‌ی یادشده خطاب به نماینده‌ی ولی فقیه در امور حج و زیارت را امضا کرده‌اند بر واقعی نبودن این قیمت‌ها هم تأکید داشته‌اند.

با این حال حتا با در نظر گرفتن قیمت‌های اعلامی، زائر ایرانی با تهیه‌ی سیم‌کارت عربستانی، شرایط به‌صرفه‌تری را تجربه می‌کند، چراکه برای شماره‌گیری بدون مکالمه و نیز دریافت تماس از ایران، هزینه‌ای نمی‌پردازد و تماس‌های داخلی‌اش هم با سهولت بیشتری انجام می‌شود. با این حال به‌دلیل هزینه‌ی بالای مکالمه با ایران با استفاده از سیم‌کارت‌های سعودی (با توجه به افزایش قیمت بیش از سه برابری ریال عربستان در برابر ریال ایران)، این نتیجه حاصل شده که دریافت تماس از ایران از طریق سیم‌کارت‌های سعودی بهتر و به‌صرفه‌تر است و برقراری تماس با ایران، اما با استفاده از اپراتورهای ایرانی و انتخاب بسته‌های تشویقی مناسب‌تر است.

با این شرایط و در حالی که خود اپراتورهای ایرانی سهم سیم کارت‌های سعودی را 25 درصد اعلام کرده‌اند، به‌نظر می‌رسید در صورت افزایش تبلیغات شرکت‌های سعودی، افزایش آگاهی زائران و حاجیان ایرانی و نیز تداوم نحوه‌ی خدمات‌رسانی اپراتورهای ایرانی، این سهم دست کم در سال‌های آینده با افزایش احتمالی مواجه خواهد شد.

نکته‌ی دیگر در مشکلات مسافران ایرانی مناسک حج امسال، برخی اختلال‌های شبکه‌یی است که البته استفاده‌کنندگان از سیم‌کارت‌های ایرانسل، بیشتر از آن سخن می‌گویند و البته مسئولان مربوط تا کنون در این زمینه سکوت پیشه کرده‌اند. با این حال مسئولان همراه اول مستقر در عربستان معتقدند که تا کنون مشکل شبکه‌یی در ایران دیده نشده و فقط یک مورد مشکل در شبکه‌ی الجوال عربستان بوده که پیگیری و در اسرع وقت برطرف شده است.

اما بزرگ‌ترین مشکل زائران و حجاج ایرانی در استفاده از سیم‌کارت‌های اپراتورهای ایرانی، نحوه‌ی شارژ کردن آن است که با توجه به عمومیت افراد حاضر در این سفر که بیشتر افراد کهن‌سال و کم‌سواد هستند، خود به خود به یک معضل تبدیل شده است. سیم‌کارت‌های اعتباری پس از مقداری استفاده، به مشترک خود پیغام می‌فرستند که برای جلوگیری از یک‌طرفه قطع شدن خط ارتباطی خود نسبت به واریز مبلغ وجه علی‌الحساب قبض میان‌دوره اقدام کنند و سیم‌کارت‌های اعتباری هم که هر چند روز یک‌بار به شارژ مبلغی نیاز دارند. حال تصور کنید افراد کهن‌سال حاضر در مدینه و مکه را که از آن‌ها انتظار می‌رود نسبت به شارژ و پرداخت اینترنتی سیم‌کارت‌های خود اقدام کنند، آن هم در شرایطی که بیشتر هتل‌های محل اقامت آن‌ها خدمات اینترنتی ارائه نمی‌کنند.

دفتر نمایندگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مستقر در کشور عربستان هم اعلا کرده، اصلح است زائران یا خانواده‌ی آن‌ها با مراجعه به امور مشترکین اپراتورها یا دفاتر پیشخوان دولت نسبت به شارژ مستقیم روی شماره‌ی مورد نظر با مبلغ مورد نیاز اقدام کنند یا در ایران کارت شارژ بخرند و اطلاعات آن را به زائر خود برسانند یا در کل، از دستگاه خودپرداز بانک‌ها اقدام کنند! حال این‌که چگونه زائران با خانواده‌ی خود در ایران در صورت پایان یافتن مبلغ شارژ سیم‌کارت‌ها باید ارتباط برقرار کنند، خود مسأله است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.