اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 20, 2012
14:16 شنبه، 29ام مهرماه 1391
کد خبر: 51095

پایان جیتکس و حضور کم‌رنگ ایران

هفته فناوری خاورمیانه بعد از 5 روز به کار خود پایان داد. نمایشگاه جیتکس2012 با هدف معرفی و توسعه صنعت کامپیوتر، گجت و خدمات پیرامون آن امسال با شعار «جایی که تکنولوژی تجارت را معنا می‌کند» کار خود را در شهر دبی آغاز کرد.

gitex2012.jpg
سی و دومین دور از برگزاری نمایشگاه جیتکس امسال نیز همچون دوره‌های گذشته با استقبال خوبی همراه بود. براساس آمار ارائه شده توسط سایت رسمی نمایشگاه جیتکس، در این دور از نمایشگاه بیش از 138 هزار نفر از کارشناسان ICT از 144 کشور جهان و بیش از 3500 شرکت بزرگ از 77 کشور جهان برگزار شد. همچنین برخلاف حضور کمرنگ ایرانیان در این نمایشگاه، گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که تعداد بازدیدکنندگان کشورهای آفریقایی از این نمایشگاه با 23 درصد افزایش روبه‌رو بوده است.جیتکس 2012 در مدت پنج روز برگزاری آن در مرکز تجارت جهانی دوبی، در 8 سالن بزرگ و قسمت‌های متعدد مشخص شده برای موضوعات خاص برگزار شد. شبکه و امنیت، تکنولوژی، سخت‌افزار، پرینت، نرم‌افزار، اپلیکیشن موبایل، سیستم‌های ابری و… از جمله موارد اصلی این نمایشگاه بودند.

ایرانیان در سکوت
جیتکس در سال گذشته با مشارکت بالای شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات معتبری مانندCisco، Blackberry، Epson، HP، EMC، Oracle، Microsoft، Citrix و Nokia همراه بوده است.
بنا بر آمار منتشر شده میانگین ارزش هر سفارش در جیتکس 2011 مبلغی بالغ بر 2/1 میلیون دلار بود و 85 درصد از غرفه‌داران به نرخ بازگشت سرمایه مورد انتظار خود دست یافتند و همین امر باعث شده است تا بیش از 80 درصد از غرفه‌داران دوباره در جیتکس 2012 ثبت نام کردند.
در حالی که حدود 80 درصد از برندهای مطرح دنیای فناوری اطلاعات در این نمایشگاه به معرفی جدیدترین دستاوردهای خود مشغول بودند، حضور شرکت‌های ایرانی بی‌سر وصداتر از آن چیزی بود که پیش‌بینی می‌شد. 
حضور کم‌رنگ ایرانیان در نمایشگاه جیتکس تنها در بخش شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه دیده نمی‌شد، چرا که به گفته برخی تعداد بازدیدکنندگان ایرانی از این نمایشگاه در مقایسه با سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است. بسیاری دلیل کاهش این استقبال از سوی ایرانیان را به مشکلات بازار ارز ارتباط می‌دهند. براساس گزارش‌های منتشر شده امسال تنها 25 شرکت ایرانی در جیتکس 2012 حضور داشتند. عصر فرا ارتباط، موسسه نور، شرکت تدبیر، شرکت نیکان نتورک، شرکت علم و صنعت، شرکت اندیشه‌های برتر، شرکت آوات، شرکت شهر‌پرداز، شرکت سیتکو و پارک علم و فناوری خراسان و… از جمله این شرکت‌ها بودند. در حالی حضور ایران در این نمایشگاه هر سال رو به کم‌رنگی می‌رود که براساس اظهارات مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار است ایران طی چند سال آینده نقش کلیدی و محوری را در بخش توسعه فناوری اطلاعات در خاورمیانه بازی کند. 

روزهای خوب ویندوز8
جیتکس 2012 فرصت خوبی برای شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری اطلاعات است تا با معرفی محصولات خود ، سهم کاربران خود را در منطقه خاورمیانه گسترش دهند. یکی از شرکت‌هایی که امسال در این نمایشگاه با تبلیغات گسترده اقدام به معرفی و پیش نمایش محصول خود کرد، مایکروسافت بود. تبلیغات سیستم‌عامل جدید این شرکت یعنی ویندوز8 در جای جای غرفه‌های جیتکس 2012 دیده می‌شد. برای مثال، این شرکت با چاپ راهنمایی مربوط به ویندز 8 روی زمین نمایشگاه یا معرفی محصولات متنوع و سازگار با ویندز 8 سعی در افزایش توجه کاربران به این سیستم‌عامل جدید داشته است.
همچنین، در غرفه اختصاصی این شرکت در نمایشگاه، بیش از ۲۰ شریک تجاری مایکروسافت در امارات متحده عربی به معرفی محصولات و خدمات ویژه خود که در پلت‌فرم‌های مایکروسافت اجرایی می‌شوند، پرداختند که از جمله آنها می توان به Lync, Dynamics و Office 365 اشاره کرد. علاوه بر همه اینها، مایکروسافت اپلیکیشن‌های مخصوص ویندوز را که از این به بعد در فروشگاه اپلیکیشن ویندوز (Windows Store)، قابل دریافت خواهند بود نیز معرفی کرد. بخش ویژه دیگری که مایکروسافت به صورت جدی به ارائه و معرفی آن پرداخت ، رونمایی از معماری جدید این شرکت جهت ارائه راهکارهای پردازش‌های ابری بود.

گسترش بازار بزرگان
شرکت Cisco در جیتکس امسال به معرفی چشم‌انداز خود از «شبکه‌های هوشمند» پرداخت. این شرکت با تهیه دموهای پیش‌نمونه‌ از جدیدترین محصولات و راهبردهای خود درخصوص مراکز داده، مجازی‌سازی، شبکه بدون مرز و همکاری تحت شبکه نشان داد که شبکه‌های هوشمند چگونه مدل کسب‌وکار را دگرگون خواهند کرد. سیسکو با همکاری دو اسپانسر دیگر یعنی Emircom و B-Smart راهکارهای پیشنهادی خود را در این خصوص با عنوان «شبکه‌های هوشمند تجارت شما را متحول می‌کنند» به بازدیدکنندگان معرفی کرد.
به جز سیسکو، شرکت دل نیز با دست پر به جیتکس 2012 آمده بود. دل از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی و سرور در دنیا محسوب می‌شود که محصولات خود را در این نمایشگاه در پنج شاخه اصلی یعنی زیرساخت‌های مرکزداده، ارائه خدمات ابری و مدیریت آنها، ذخیره‌سازی، دستگاه‌های ارتباطی کاربران نهایی و امنیت به نمایش گذاشت. 
همچنین شرکت SAP برای تمرکز بیشتر بر راهکارهای برنامه‌ریزی منابع سازمانی(ERP) همراه در بخش موبایل، ابزارها و راهکارهای نوین خود از جمله ابزارهای موبایلی و پلت‌فرم‌های توسعه‌یافته، سیستم‌های مدیریتی موبایلی، ابزارهای پیام‌رسان موبایلی و سرویس‌های تجاری موبایلی را به نمایش گذاشت. یکی از مزایای ارائه برنامه‌های کلان روی سکوهای موبایل سهولت دسترسی به آنها در هر زمان و هر مکان است. این شرکت در جیتکس امسال با تاکید بر اهمیت این بازار به تشریح برنامه‌های خود و معرفی محصولاتش برای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا پرداخت.

کمک فورد به رانندگان
خودروسازی فورد امسال برای پنجمین سال متوالی در جیتکس حاضر شد. این شرکت در نمایشگاه امسال «فناوری‌های‌ کمکی برای راننده» را در معرض دید عموم قرار داد. این شرکت سیستم‌های ارتباطی و سرگرم‌کننده خود را با نام MyFord Touch که در داخل خودرو نصب می‌شود را به نمایش گذاشت. نمایش صندلی‌های بیومتریک یکی دیگر از محصولاتی بود که شرکت فورد در جیتکس 2012 معرفی کرد. فناوری به‌کار گرفته‌شده در این صندلی‌ها استرس راننده را کنترل می‌کند و در عین‌حال، حسگرهای صوتی، شناساگرها و دوربین‌های موجود روی خودرو نیز وضعیت ترافیک محل را بررسی می‌کنند و وقتی تشخیص داده‌شد که استرس شخص رو به افزایش است سعی می‌کند به روش‌های مختلف (مانند ارسال یک پیغام روی گوشی‌ همراه و خواندن آن برای راننده به‌صورت خودکار) استرس او را کاهش دهند.

تلاقی تکنولوژی و تجارت
براساس شعاری که جیتکس امسال برای خود انتخاب کرده بود یعنی پیوند تجارت و تکنولوژی، کنفرانس‌ها، کارگروه‌های آموزشی تخصصی متعددی همزمان با برپایی این نمایشگاه میزبان علاقه‌مندان به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بود.
همایش Cloud Confex، فروم Consumerisation of IT و سمینار‌ها تخصصی امنیت فضای سایبر از جمله مراسم‌هایی بودند که در سی و دومین دوره جیتکس برگزار شدند. همچنین یکی دیگر از کنفرانس‌هایی که به بازدید و توجه به این نمایشگاه کمک کرد، برگزاری اجلاس جهانی مخابرات در کنار جیتکس بود که برای نخستین بار از سوئیس به دبی منتقل شده بود. براساس گزارش‌های منتشر شده دلیل این انتقال به بازار روبه رشد مخابرات در منطقه مرتبط است. قرار بود در کنار اجلاس جهانی مخابرات نمایشگاه تخصصی حوزه مخابرات هم برگزار شود. همچنین گفته می‌شود رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با وجود مشغله‌های فراوان ضمن حضور در این اجلاس به صورت سرزده نیز از غرفه‌های ایرانی این نمایشگاه دیدن کرد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.