امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 24, 2012
4:13 چهارشنبه، 3ام آبانماه 1391
کد خبر: 51170

معاون وزیر ارتباطات از سوء‌ استفاده هکرها از IP ایران خبرداد

 

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: ایران علیه هیچ کشوری حملات سایبری نکرده و نمی‌کند چرا که باور دارد نباید از فضای مجازی استفاده نامناسبی صورت بگیرد.
 
علی حکیم‌جوادی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به ادعاهایی که مبنی بر حملات سایبری ایران به کشورهایی مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: به صراحت اعلام می‌کنم که ایران هیچ حمله‌ای نسبت به هیچ کشوری صورت نمی‌دهد.
 
رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات در عین حال گفت:‌ البته اتفاقی که امروزه در دنیا مرسوم شده آن است که برخی کشورها با استفاده از IP برخی کشورهای دیگر به حمله اقدام می‌کنند که این اتفاق در ارتباط با ایران هم رخ می‌دهد و ما هم روزانه شاهدیم که با IP برخی کشورها حملاتی به ما صورت می‌گیرد.
 
حکیم‌جوادی با بیان این‌که ایران این نوع حملات را به حساب کشورهای حمله‌کننده نمی‌گذارد، عنوان کرد: امروزه هکرها از چنین شیوه‌ای استفاده می‌کنند و بدین ترتیب با استفاده از IP یک کشور به عملیات هکینگ اقدام می‌کنند. این موضوع گاه هم با IP ایران صورت می‌گیرد اما به صراحت اعلام می‌کنیم که ایران به هیچ کشوری حمله نکرده و تا جایی که بنده اطلاع دارم علاقه‌ای هم ندارد که وارد چنین حملاتی شود.
 
وی با بیان این‌که پیش از این در اجلاس WSIS نیز به این نکته اشاره کرده و خطر تروریسم سایبری را مورد اشاره قرار داده، یادآور شد: این موضوع خطر بزرگی برای کشورهای مختلف به شمار می‌رود و نیازمند تمهیدات جدی است.
 
اما معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که آیا مشخص شده که کدام کشورها به سوءاستفاده از IP ایران می‌پردازند اظهار کرد: در اغلب موارد این دولت‌ها نیستند که این کار را می‌کنند بلکه بیش‌تر هکرها هستند که از این شیوه بهره می‌گیرند.
 
حکیم جوادی در پاسخ به این سوال که یعنی این حملات هدفی غیرسیاسی دارند، عنوان کرد: در اغلب موارد این گونه است و به عنوان مثال در حال حاضر در عملیات بانکی و بحث فیشینگ از IPهای مختلف استفاده می‌شود. به همین دلیل ما این نوع اقدامات را خیلی به حساب کشورها نمی‌گذاریم چراکه شرایط دنیای مجازی به گونه‌ای است که در آن از این اتفاقات رخ می‌دهد.
 
رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی که درباره پیگیری‌های قضایی این موضوع مطرح شده بود‌، گفت: قطعا به بسته به نوع اتفاقات اقدامات مختلف صورت می‌گیرد در این میان گاه پلیس فتا را در جریان می‌گذاریم تا موضوع از طریق اینترپل پیگیری شود و گاه از طریق وزارت امور خارجه پیگیر موضوع می‌شویم اما به هر صورت از شیوه‌های مختلف استفاده می‌کنیم تا به پیگیری این مباحث بپردازیم.
 
وی در پایان صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که نمی‌توان پایانی برای این نوع اتفاقات در فضای مجازی متصور شد، اظهار کرد:‌ شاید بهترین راه برای این موضوع این باشد که تمام کشورها با یکدیگر به یک هماهنگی برسند و در قالب چیزی شبیه به یک پروتکل اجازه ندهند که با استفاده از IP یک کشور به کشور دیگری حمله شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.