سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

October 27, 2012
22:18 شنبه، 6ام آبانماه 1391
کد خبر: 51196

همه چیز درباره عرضه و نصب ویندوز 8

 

ندا لهردی- دنیای اقتصاد : پنج‌شنبه روز ویندوز 8 بود. 

این سورپرایزی بود که مایکروسافت برای معرفی جدیدترین نسخه سیستم عامل محبوبش یعنی ویندوز 8 ترتیب داده بود تا مراسم رونمایی از این سیستم عامل در روزی به نام خودش برگزار شود. مایکروسافت با معرفی ویندوز 8 در واقع سعی کرده است تا پلی بین کامپیوترهای شخصی و دستگاه‌های موبایل پر طرفدار امروزی بزند و فضای رقابتی جدیدی را در بازار این محصولات ایجاد کند. عرضه سیستم عامل ویندوز 8 بزرگ‌ترین تغییری است که از سال 1995 – که این شرکت اولین سیستم عامل با قابلیت پشتیبانی از اینترنت را عرضه کرد- در این سیستم ایجاد می‌شود. حتی بسیاری از کارشناسان معتقدند که این سیستم عامل جدید می‌تواند مهم‌ترین محصول مایکروسافت از زمانی باشد که بیل گیتس در سال 1981 مناقصه تولید سیستم عامل برای اولین کامپیوتر شخصی شرکت IBM را برنده شد. ویندوز 8 برای جلب توجه کاربرانی تولید شده است که عاشق کار با نوت بوک‌ها، تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند هستند و با نرم‌افزارهای اپل و گوگل کار می‌کردند.

این مراسم در شهر نیویورک و از ساعت 12 نیمه شب به وقت محلی برگزار شد و در آن علاوه بر ویندوز 8، ویندوز RT همراه با آفیس 2013، تبلت سرفیس مایکروسافت و البته کامپیوترهای شخصی مبتنی بر ویندوز 8 معرفی شدند. استیو بالمر مدیر عامل مایکروسافت برای معرفی جدیدترین سیستم عامل این شرکت روی صحنه آمد و با این جمله آغاز کرد که «این آغاز یک عصر جدید برای مایکروسافت و مشتریانمان است.»


بالمر همچنین درباره ورود تبلت سرفیس به بازار که مورد انتقاد بعضی از شرکت‌های تولید کننده مانند Acer قرار گرفته بود، اعلام کرد که نگرانی این تولید کنندگان هرگز نمی‌تواند مانع توسعه سخت‌افزارهای جدید مایکروسافت بشود. به این ترتیب مدیر عامل مایکروسافت به صورت کاملا شفاف اعلام کرد که در آینده باید منتظر ورود محصولات سخت‌افزاری جدید این شرکت باشیم. او در این مورد گفت: «ما خود را در مسیری متعهد کرده‌ایم و در آن همه تلاش خود را به کار می‌گیریم تا در زمینه سخت‌افزار، نرم‌افزار و رایانش ابری نوآوری داشته باشیم. این منصفانه است که ما قصد داشته باشیم سخت‌افزارهای بیشتری را تولید کنیم. ما همچنین به دنبال موقعیت‌های مهم برای ارائه استانداردهای تازه در این زمینه هستیم.»
در این مراسم «استیون سینوفسکی» مدیر بخش ویندوز مایکروسافت هم حضور داشت. او معتقد است که سیستم عامل جدید مایکروسافت تصویر جدیدی از ویندوزهای قدیمی خواهد بود و هر کاربر در اولین تجربه کار با ویندوز 8 بلافاصله متوجه می‌شود که مایکروسافت از سیستم عامل‌های قدیمی که در کامپیوترهای رومیزی خانگی استفاده می‌شدند، جدا شده است.


مدیر بخش ویندوز مایکروسافت همچنین درباره فروشگاه آنلاین ویندوز صحبت کرد که می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر محبوبیت و کاربردهای ویندوز 8 داشته باشد. او درباره این فروشگاه گفت: «زمانی در حدود دو دهه است که اینترنت به عنوان قاتل برنامه‌های کامپیوتری شناخته می‌شود. حالا اما با ایجاد و راه‌اندازی فروشگاه‌های آنلاینی مانند App Store و Windows online store این مرز برداشته شده است و برنامه‌های کاربردی و اینترنت به صورت موازی در کنار یکدیگر در دسترس کاربران قرار دارند.»
دسترسی به ویندوز 8


نصب سیستم عامل جدید مایکروسافت بسیار ساده‌تر از چیزی است که در گذشته وجود داشت. از طرفی به روز کردن نسخه‌های قدیمی ویندوز به این سیستم عامل جدید هم در واقع ارزان‌تر و ساده‌تر از به روزرسانی ویندوزهای قبلی خواهد بود. برای به روز کردن ویندوز 7 به ویندوز 8 تنها باید به بخش Settings بروید، اما برای به روز رسانی ویندوز Vista و XP به ترتیب به سرویس پک یک و سه هم نیاز دارید. در این میان اگر نمی‌دانید که باید ویندوز 8 را انتخاب کنید یا ویندوز 8 پرو، بهتر است بدانید که اگر سیستم عامل فعلی شما یکی از نسخه‌های Professional یا Ultimate ویندوز 7 است باید ویندوز 8 پرو را انتخاب کنید و در حالت‌های دیگر نسخه اصلی ویندوز 8 انتخاب مناسبی است.
این سیستم عامل از دیروز به عرضه عمومی رسیده است. ویندوز 8 از روز جمعه و یک روز بعد از معرفی رسمی آن به صورت بین‌المللی در بیش از 140 فروشگاه عرضه شده است. مایکروسافت قصد دارد با ارائه قیمت‌های طبقه‌‌بندی شده در کوتاه‌ترین مدت بیشترین تعداد مشتری را جلب کند. به همین دلیل کسانی که سیستم عامل ویندوز قدیمی‌تری دارند، می‌توانند با پرداخت تنها ۳۰ یورو صاحب ویندوز ۸ شوند. البته کاربرانی که سیستم عامل ویندوز 7 را بعد از تاریخ دوم ژوئن گذشته خریده باشند، برای به روز کردن آن به ویندوز 8 تنها باید 15 دلار بپردازند. برای مشتریان جدید، دی وی دی ویندوز ۸ عرضه شده که قیمت آن تا آخر ژانویه ۲۰۱۳ حدود ۶۰ یورو و از فوریه به بعد ۲۸۰ یورو خواهد بود.
اولین تبلت مبتنی بر ویندوز 8


مایکروسافت روز پنج‌شنبه تبلت سرفیس را هم به صورت رسمی روانه بازار کرد. این تبلت به عقیده بسیاری از کارشناسان خلاقانه‌ترین محصول سخت‌افزاری شرکت مایکروسافت تا حالا است.
به اعتقاد این افراد مایکروسافت شاید بیشتر از آنکه به دنبال طراحی و تولید یک تبلت متفاوت باشد، سعی دارد کاربری و تجربه متفاوتی از ویندوز 8 را از این طریق برای کاربرانش فراهم کند. 
تبلت مایکروسافت در دو نوع عرضه می‌شود یکی با چیپ ARM که WinRT نامیده می‌شود و دیگری با چیپ یا پردازنده اینتل. با این همه اما انتقادی که فعالان بازار به این محصول و ویندوز 8 وارد می‌دانند، کمبود برنامه‌های کاربردی تولید شده و سازگار با این سیستم عامل جدید است. شاید به همین دلیل هم مدیران مایکروسافت تصمیم دارند در این هفته کنفرانسی هم با تولید کنندگان نرم‌افزار داشته باشند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.