سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

October 28, 2012
12:46 یکشنبه، 7ام آبانماه 1391
کد خبر: 51224

آینده نزدیک: دوربین هایی که همیشه مشغول عکاسی هستند

 

اگر ۱۵ سال پیش قصد عکاسی داشتید مراحل کار شامل تهیه فیلم، عکاسی و سپس ظاهر کردن تصویر بود. اما طی ده ها سال دوربین ها تکامل یافته اند و حالا دوربین های دیجیتال با کیفیت بالا در دست هر کسی وجود دارد. هر روز هم شاهد کوچک تر شدن و افزایش کیفیت دوربین ها هستیم اما این تمام آینده را تشکیل نمی دهد. در واقع هزینه عکاسی روز به روز کمتر می شود و به زودی به نقطه ای می رسیم که هزینه عکاسی به صفر می رسد. 
 
در چنین نقطه ای دوربین های گزینه ای خواهند داشت که به صورت پیشفرض روی آن قرار دارند: «عکاسی دایم». ویلیام گیبسون نویسنده سایبرپانک می گوید ما در واقع همین الان هم در دوران عکاسی نامحدود قرار داریم. فقط دسترسی به آن به اندازه کافی گسترش نیافته است. 
 
تصورش را بکنید، دوربین شما همیشه و به صورت بدون وقفه در حال عکاسی باشد. موضوعی که مزایا و هم معایب خودش را دارد. عکاس های حرفه ای می دانند که در این صورت امکان بیشتری برای ثبت صحنه های خارق العاده یا تصادفی خواهند داشت. زمانی که از یک سوژه ۵۰۰ عکس می گیرید احتمال بیشتری وجود دارد که لحظات ناب را ثبت کنید. 
 
دوربینی مانند EOS 7D هم اکنون با سرعت ۸ فریم در ثانیه عکاسی می کند و نشان می دهند که چقدر به این دوران نزدیک شده ایم. البته عیب این عکاسی در اینجا است که مدیریت و نگهداری این همه عکس کار دشواری است. مشکلی که فعلا تکنولوژی در رفع آن راه حل کاملی ارایه نکرده. اما افراد باهوشی مشغول کار روی آن هستند و روز به روز پیشرفت های بیشتری حاصل می شود.
 
علاوه بر دوربین های حرفه ای، دوربین های مختلفی هم با این نظریه وارد بازار شده اند که قبلا با چند مدل از آنها در نارنجی آشنا شده اید. برای مثال Autographer دوربینی که زندگی را مستند سازی می کند. این دوربین ها تولد نسل جدیدی از دوربین های عکاسی را به ما نشان می دهند که به صورت پیش فرض مشغول عکاسی دایمی هستند. 
 
قانون مور هم در دنیای دوربین ها به زندگی خودش ادامه می دهد تا زمانی که تمام دوربین های ما دارای چنین قابلیتی بشوند. فضای ذخیره سازی نامحدود ابری و ارتباط بی سیم پر سرعت، دو زیر ساخت مهم هستند که این آینده را بسیار نزدیک می کنند. 
 
در آینده به جای اینکه عکس بگیرید به آرشیو دوربین تان مراجعه می کنید و از بین هزاران عکسی که گرفته شده تصویری را انتخاب می کنید. گجت های پوشیدنی مانند عینک گوگل هم فرصت های جدیدی را برای دنیای تصویر برداری ما فراهم می کنند و اجازه می دهند تا یک حافظه تصویری دیجیتال برای خودمان بسازیم. 
 
در واقع در آینده، دوربین های عکاسی منقرض خواهند شد و همه دوربین ها مشغول فیلمبرداری با کیفیت بالا خواهند بود. هر فریم این دوربین ها می تواند یک عکس با کیفیت عالی باشد. در سال های آینده باید با دکمه عکاسی خداحافظی کنیم و شاهد نسل جدیدی از دوربین ها باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.