اپراتورها

تلفن همراه

October 28, 2012
12:49 یکشنبه، 7ام آبانماه 1391
کد خبر: 51225

ورود به حریم خصوصی مشترک گرامی با پیامک مزاحم

 

طاهره ساعدی – کارشناسان و حقوق‌دانان می‌گویند که ارسال پیامک‌های فله‌ای و تبلیغاتی بدون رضایت مشترکان، نوعی ورود به حریم خصوصی آنها محسوب شده و آنها می‌توانند نسبت به ارسال‌کنندگان پیامک در محاکم دادگستری، اقامه دعوا کنند.
 
به گزارش همشهری با تداوم ارسال روزانه ده‌ها میلیون پیامک تبلیغاتی و مزاحم از سوی شرکت‌های ارسال‌کننده پیامک و عدم‌واکنش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نسبت به این مسئله به‌نظر می‌رسد آخرین مرحله رسیدگی به این موضوع، طرح شکایت در محاکم قضایی باشد. این در حالی است که دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم تا‌کنون نسبت به ضایع‌شدن این حق عمومی که نزدیک به 70میلیون نفر از شهروندان ایرانی با آن درگیر هستند بی‌تفاوت بوده است.
 
در همین زمینه مهدی فقیهی، مدیرکل دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به ارسال پیامک‌های انبوه از سوی اپراتورها به مشترکین می‌گوید: اپراتورها باید سرویسی به مشترکان ارائه دهند که حقوق آنها را نقض نکند. به گفته فقیهی مانند خیلی از سرویس‌های ارزش افزوده تلفن همراه، مشترکین در زمینه گرفتن پیام‌های تبلیغاتی نیز باید از امکان انتخاب‌های متعدد برخوردار باشند و درصورت تمایل، این پیامک‌ها را دریافت کنند. وی می‌افزاید: مهم‌ترین مسئله‌ای که در این زمینه وجود دارد ورود به حریم خصوصی مشترکان است که توسط اپراتورها و با قرار دادن اطلاعات مشترکان در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی صورت می‌پذیرد و این ناقض حقوق مشترکان است.
 
مدیرکل دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه می‌دهد: همانطور که اپراتورها به‌عنوان مثال برای آهنگ‌های پیشواز گزینه‌های انتخابی متعددی در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا هر کس بتواند هر آنچه را می‌خواهد انتخاب کند و با پیامک از اپراتور مربوطه بخواهد، مطمئنا برای این مسئله هم می‌تواند به کاربر قدرت انتخاب بدهد تا درصورت رضایت وی برایش پیامک تبلیغاتی ارسال شود. به‌عبارت بهتر این هم می‌تواند به‌عنوان یک سرویس ارزش افزوده از سوی اپراتورها محسوب شود که حتما به لحاظ فنی قابل اجرا است تا مشترک، نوع پیامک اعم از خبری، ورزشی، فرهنگی، اقتصادی و تبلیغاتی را انتخاب کند و از اپراتور بخواهد در زمینه خواسته شده پیامک برایش ارسال کند. سازمان تنظیم مقررات نیز باید اپراتورها را ملزم به رعایت قوانین کند.
 
 
در بخش‌هایی که اپراتورها هزینه می‌کنند مثل سرویس‌های ارزش‌افزوده تمام این مسائل رعایت می‌شود چون منافعشان ایجاب می‌کند حق انتخاب را به مشترک بدهند ولی در این بخش چون سود کلانی در ارسال انبوه پیامک‌های تبلیغاتی عاید آنها می‌شود حقوق مشترکین نادیده گرفته و از آنها خواسته می‌شود تا دنبال حقوق خودشان باشند و از اپراتورها بخواهند برایشان پیامک‌های تبلیغاتی نفرستند.
 
در همین حال به بیان دکتر امیر صادقی نشاط، استاد حقوق و عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران اگر ارسال پیامک مزاحمت محسوب شود ممنوع است. اگر ارسال پیامک با موافقت خود پیام‌گیرنده و مشترک باشد اشکالی ندارد ولی در غیر این صورت ممنوع است. وی تأکید می‌کند لازم نیست ما از فرستنده بخواهیم این نوع پیامک‌ها را که جنبه مزاحمت دارد نفرستد بلکه خود او نباید اقدام به این کار کند.
 
دکتر صادقی یادآوری می‌کند که فرقی ندارد که یک شخص حقیقی یا حقوقی اقدام به ارسال پیامک مزاحم کند مهم این است که بداند 1- ایجاد مزاحمت ممنوع است. 2-اگر این پیامک‌های ارسال شده مزاحمت محسوب شود ممنوع است. 3- اگر فرستنده قبلا نوعی توافق پیام‌گیرنده را داشته باشد آنچه ارسال می‌شود بلااشکال است. 4- آنهایی که می‌خواهند پیامک ارسال کنند باید رضایت دریافت‌کننده پیام را بگیرند مگر اینکه مزاحمت محسوب نشود.
 
وی توضیح می‌دهد: پیام‌گیرندگان تکلیف ندارند شکایت کنند تا جلوی ارسال این پیامک‌ها گرفته شود البته حق دارند شکایت کنند ولی مهم این است که ارسال‌کنندگان باید مجوز ارسال پیامک را از مشترک بگیرند البته اگر پیامک مزاحمت محسوب شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.