اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

فناوری اطلاعات

October 28, 2012
14:09 یکشنبه، 7ام آبانماه 1391
کد خبر: 51230

معاون وزیر ارتباطات: شبکه ملی اطلاعات مانند یک بهمن کل کشور را فراخواهد گرفت!

 

حملات متعدد سایبری که به گفته وزیر ارتباطات تعداد آن‌ها گاه به 300 هزار حمله در روز می‌رسد، مدتی است مسئولان کشور را بر آن داشته تا برای مقابله با این موضوع به فکر راه‌اندازی شبکه‌ای ملی باشند تا در قالب شبکه ملی اطلاعات، اطلاعات داخلی کشور در درون مرزها میزبانی شوند.
 
به گزارش ایسنا، در حالی که مسوولان وزارت ارتباطات از برنامه‌های خود برای بهره‌برداری از فاز اول شبکه ملی اطلاعات می‌گویند، چندی پیش مهدی اخوان بهابادی – دبیر شورای عالی فضای مجازی – به اظهار نظر درباره این شبکه پرداخت و برخی رسانه‌ها به نقل از او به مذاکراتی که از سوی این شورا با وزارت ارتباطات صورت گرفته این گونه آوردند که در زمینه شبکه ملی اطلاعات یکی از دلایل ورود این شورا به موضوع شبکه ملی اطلاعات تعبیر و برداشت‌های مختلف از این پروژه است که به زودی و تا یک ماه آینده شورای عالی فضای مجازی یک بار برای همیشه جزئیات، زمان افتتاح و نهایی شدن این پروژه را اعلام عمومی خواهد کرد.
 
اخوان همچنین خاطرنشان کرده بود که تناقضی در اقدامات وزارت ارتباطات با اقدامات شورای عالی فضای مجازی وجود ندارد و تمامی تلاش این است که اقدامات صورت گرفته جنبه اجرایی و عملیاتی به خود گیرد.
 
اما علی حکیم‌جوادی که از او به عنوان مجری طرح شبکه ملی اطلاعات یاد می‌شود درباره این موضوع به ایسنا گفت: درباره شبکه ملی اطلاعات این را می دانم که طبق ماده 46 برنامه توسعه، وزارت ICT موظف به ایجاد این شبکه شده و به همین دلیل طبق قانون مسوول پیگیری امور مربوط به این شبکه هستیم.
 
رئیس سازمان فن آوری اطلاعات همچنین گفت: البته این حرف به آن معنا نیست که ما در این زمینه با شورای عالی فضای مجازی هماهنگ نیستیم. درواقع ما سعی می‌کنیم هماهنگی‌های خود را با این شورا و سایر دستگاه‌ها به حداکثر برسانیم چرا که بر این باور هستیم که برای اجرای طرحی با این وسعت نیاز به هماهنگی و همکاری دستگاه‌های متعددی وجود دارد.
 
معاون وزیر ICT با بیان این‌که در حال حاضر جلسات مختلفی با دستگاه‌های متعدد برگزار می‌شود و تفاهم‌های خوبی در این زمینه وجود دارد گفت:‌ در قالب این تفاهم‌نامه‌ها از سال 89 تاکنون تعداد مدارس مجهز به اینترنت از 15 هزار مدرسه به 44 هزار مدرسه رسیده است که این رقم و پیشرفت‌ها گویای این است که در این زمینه اقدامات مثبتی صورت گرفته است.
 
حکیم جوادی در عین حال خاطرنشان کرد:‌ این شبکه چیزی نیست که یک شبه کامل یا افتتاح شود.
 
وی ادامه داد: ما اولین فاز و مهمترین قدم در این زمینه را برداشته‌ایم و میزبانی‌ دستگاه‌های اجرایی را به داخل کشور منتقل کرده‌ایم که این کار کمی نبوده است و اگر به گذشته نگاه کنیم می‌بینیم که در سال‌های گذشته یکی از بزرگترین اهداف این بود که چرخه اطلاعات به داخل کشور منتقل شود.
 
مجری شبکه ملی اطلاعات بحث ساماندهی IPها را از دیگر مواردی دانست که طی مدت گذشته با موفقیت به انجام رسیده است.
 
وی ساماندهی دستگاه‌های اجرایی را نیز امر مهمی دانست که تاکنون بخش اعظم آن به نتیجه رسیده است. در واقع در هر مقطعی که این بخش‌ها تکمیل شوند ما به سراغ افتتاح این شبکه خواهیم رفت.
 
اما معاون وزیر ICT در ادامه یادآور شد: در مراحل بعدی ما پس از دستگاه‌های اجرایی به سراغ شبکه خانگی خواهیم رفت و پس از آن بحث ارائه خدمات را در دستور کار قرار خواهیم داد که در این قالب می‌توان خدمات متعددی از آموزشی و علمی گرفته تا غیره را به کاربران این شبکه عرضه کرد.
 
وی در بخش پایانی صحبت‌های خود هم شبکه ملی اطلاعات را به یک بهمن تشبیه کرد و گفت: همان طور که امروز میزبانی تمام دستگاه‌های اجرایی به داخل کشور منتقل شده زمانی هم شبکه ملی اطلاعات فراگیر خواهد شد و بدین ترتیب این شبکه مانند یک بهمن کل کشور را فرا خواهد گرفت. در حال حاضر نیز هماهنگی‌های مختلفی با دستگاه‌های متعدد صورت گرفته تا تمهیداتی اندیشیده شود که این دستگاه‌ها چگونه می توانند اطلاعات خود را برروی این شبکه به اشتراک بگذارند که قطعا این موضوع به زودی اعلام رسمی خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.