اپراتورها

تلفن همراه

November 15, 2012
12:09 پنجشنبه، 25ام آبانماه 1391
کد خبر: 51538

تازه‌های مخابراتی ایران در نمایشگاه تله‌کام

 

سونیتا سراب‌پور  – دنیای اقتصاد : سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران تله‌کام 2012 (صنایع مخابراتی و اطلاع‌رسانی) روز گذشته به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد. هوای تله‌کام سیزده‌ساله نیز مثل این روزها، بارانی و پاییزی است؛ چرا که حضور شرکت‌های بین‌المللی در آن کمتر از گذشته دیده می‌شود. همچنین در حالی تله‌کام وارد سیزدهمین دور از برگزاری خود شده است که هیچ‌کدام از بازیگران حوزه مخابرات کشور اسپانسر بزرگ‌ترین نمایشگاه مخابراتی و ارتباطی کشور را قبول نکرده‌اند. به گفته لادن ملکی، مدیر اجرایی نمایشگاه تله‌کام، 2012 امسال به دلیل تغییر سیاست شرکت‌های تجاری، تله‌کام سیزده ساله موفق به اسپانسر نشده است. به باور وی، وقتی هزینه‌های جانبی شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند کاملا طبیعی خواهد بود که سیاست‌های تبلیغاتی آنها نیز دچار تحول شود. وی تایید می‌کند که نبود اسپانسر هیچ لطمه‌ای به برگزاری باشکوه این نمایشگاه نخواهد زد. 
 
فصل تازه ارتباط
با تمام حاشیه‌هایی که هر نمایشگاهی می‌تواند داشته باشد، تله‌کام 2012 با مشارکت حدود 210 شرکت داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است. در این دور از نمایشگاه 185 شرکت و واحد تولیدی داخلی و 22 شرکت خارجی از هشت کشور جهان یعنی آلمان، انگلستان، ایتالیا، چین، سوئیس، کانادا، کره‌جنوبی و لهستان آخرین دستاوردهای خود را در زمینه ارتباطات، مخابرات و فناوری اطلاع‌رسانی به نمایش می‌گذارند. براساس آنچه رضا تقی‌پور، وزیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه اعلام کرد، در تله‌کام امسال، تمرکز روی ارائه خدمات جدید ارتباطی، سرویس‌های ارزش افزوده و خدمات شبکه موبایل است.
شاید یکی از شگفتی‌های تله‌کام 2012 حضور رقیبان تازه نفس در بخش تلفن همراه نظیر اپراتور سوم یعنی رایتل و همچنین شروع به کار مجدد اولین اپراتور سیم‌کارت اعتباری یعنی تالیا دانست. اپراتور سوم با در اختیار داشتن یک غرفه بزرگ و یک غرفه در محیط خارجی نمایشگاه تنها هدف خود برای حضور در این نمایشگاه را معرفی خدمات خود به کاربران اعلام می‌کند. ارپناهی، مدیر روابط عمومی اپراتور سوم در پاسخ به این سوال که وقتی هنوز سیم‌کارت‌های این اپراتور به صورت گسترده در اختیار کاربران قرار نگرفته است، این اپراتور در این نمایشگاه چه خدماتی را به کاربران ارائه می‌کند، می‌گوید: هنوز بسیاری از کاربران تفاوت‌های نسل سوم تلفن همراه را بانسل‌های قبلی نمی‌دانند هنوز برای بسیاری سوال است که نسل سوم تلفن همراه چه خدماتی ارائه می‌کند به همین دلیل ما برای اولین بار در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌ایم تا نسل سوم تلفن همراه و خدماتی را که شرکت رایتل می‌تواند در اختیار کاربران قرار دهد معرفی کنیم. وی در ادامه در خصوص وضعیت فعالیت این اپراتور در کشور می‌گوید: در حال حاضر آمار میزان کاربرانی که به شبکه ما متصل می‌شوند در حال تغییر است، اما به صورت کلی شاید کمتر از 100 هزار سیم‌کارت به فروش رسانده‌ایم و در حال حاضر شبکه رایتل در 45 شهر کشور روشن است. در سوی دیگر تله‌کام 2012 فعالیت و تبلیغات گسترده اولین اپراتور سیم‌کارت اعتباری یعنی تالیا بیش از سال‌های گذشته به چشم می‌خورد. داود سالاریان، معاون بازاریابی و فروش شرکت تالیا در خصوص حضور این شرکت در نمایشگاه تله‌کام می‌گوید: همانطور که می‌دانید مدیریت شرکت تالیا چند ماهی است که تغییر پیدا کرده است و تالیا با یک برنامه‌ریزی دقیق دوباره به بازار مخابراتی کشور باز گشته است. بنابراین تله‌کام 2012 بهترین فرصت برای معرفی تالیای جدید است. 
وی در ادامه به تغییر شیوه سرویس‌دهی و خدمات این شرکت اشاره می‌کند و می‌افزاید: تمرکز «تالیا جدید» روی کیفیت و ارائه سرویس‌های نوین ارتباطی است. از این رو این شرکت روی خدمات ارزش افزوده پرکاربرد برای کاربران و همچنین توجه روی سرویس جی پی آر اس با باکیفیت‌ترین سرعت تمرکز و سرمایه‌گذاری کرده است. همچنین یکی دیگر از برنامه‌های مدیران شرکت تغییر تعرفه‌های این سیم‌کارت خواهد بود که به‌زودی این تغییرات اعلام خواهد شد. سالاریان تاکید می‌کند این اپراتور به عنوان رقیب سایر اپراتورهای این بازار وارد میدان نشده است و بازار هدفش تنها کاربران خاص است. به گفته وی تالیا تا پیش از تغییر مدیریت 750 هزار سیم‌کارت توزیع شده در بازار داشته که هم‌اکنون از این تعداد تنها 200 هزار سیم‌کارت فعال در شبکه حضور دارند و در مرحله اول مدیران تالیا قصد دارند آن دسته از کاربران خاموش خود را با ارائه سرویس‌های با کیفیت و متفاوت به شبکه خود بازگردانند.
 
سیم‌کارت از نوع نانو، کیف پول از نوع جیرینگ
طبق سال‌های گذشته شاید یکی از شلوغ‌ترین غرفه‌های تله کام 2012 به شرکت‌های ایرانسل و همراه اول اختصاص داشته باشد. هر یک از این دو اپراتور با معرفی سرویس‌های نوین خود و برگزاری مسابقات مختلف سعی در جذب بازدیدکنندگان را دارند. همراه اول در نمایشگاه امسال با شعار «من همراه تو هستم» با رویکرد ارائه خدمات نوین و گسترش بازارهای جدید حضور دارد.
غرفه سرویس جیرینگ متعلق به این اپراتور یکی از پرمراجعه‌ترین غرفه‌های وابسته به شرکت همراه اول است. جیرینگ سومین حضور خود در نمایشگاه تله‌کام را با پنج خدمت تجربه می‌کنند. کیف پول همراه، همبانک، جیرینگ کارت، بلیت همراه و ای تی پی خدماتی است که جیرینگ به بازدیدکنندگان تله کام 2012 ارائه می‌دهد. جیرینگ در واقع سامانه‌ای برای مدیریت امور مالی است که از آن می‌توان برای انتقال پول، خریدشارژ، سیم‌کارت اعتباری، پرداخت قبوض و… استفاده کرد. به گفته یکی از مسوولان غرفه جیرینگ، کاربران این سرویس به 11 هزار نفر می‌رسد و روزانه بالای 35 هزار تراکنش بانکی از طریق این سرویس انجام می‌گیرد. اما شرکت ایرانسل نیز برای نخستین بار در ایران اقدام به عرضه «نانوسیم‌کارت» به عنوان نسل جدید سیم‌کارت‌ها، به کاربران می‌کند. معرفی فروشگاه برنامه‌های کاربردی تلفن همراه ایرانسل با نام تجاری چهارسو نیز از دیگر برنامه‌هایی است که این اپراتور برای بازدیدکنندگان از این نمایشگاه در نظر گرفته است. در چهار سوی ایرانسل که یک نوع فروشگاه فروش نرم‌افزار است، برنامه‌های متنوع و متناسب با انواع سیستم‌های عامل پیشرفته گوشی‌های تلفن همراه در نظر گرفته شده است. علاوه بر توجه ایرانسل به کاربران معمولی این شرکت امسال توجه ویژه‌ای نیز به سازمان‌ها و شرکت‌ها داشته است. در این نمایشگاه ایرانسل با برگزاری همایشی به معرفی محصولات و راهکارهای سازمانی و تجاری خود برای این گروه پرداخت. اما فقط ایرانسل نیست که این روزها به فکر ارائه راهکارهای متنوع برای شرکت‌ها و سازمان‌ها است؛ چراکه شرکت ارتباطات مبین نت، ارائه‌دهنده خدمات وایمکس در کشور نیز یکی از برنامه‌های اصلی خود در نمایشگاه تله کام 2012 را معرفی خدمات نوین ارتباطی به شرکت‌ها و سازمان‌ها اعلام می‌کند. بابک عظیمی، یکی از کارشناسان این شرکت در خصوص حضور این شرکت در تله کام 2012 می‌گوید: در این دور از نمایشگاه سعی کردیم علاوه بر معرفی سرویس وایمکس مبین نت، اقدام به اطلاع‌رسانی در باره راهکارهای ارتباطی بی‌سیم مناسب سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ ‌کنیم. وی در ادامه با اشاره به خدمات نوین این شرکت برای سازمان‌ها می‌افزاید: ارائه سرویس وی پی ان (شبکه مجازی اختصاصی، بی‌سیم) بر بستر وایمکس و همچنین سرمایه‌گذاری روی ارائه خدمات پهنای باند اختصاصی بی‌سیم با ظرفیت بیش از 3 مگابیت بر ثانیه از جمله خدماتی است که شرکت مبین نت روی آن تمرکز دارد و در این نمایشگاه آن را به بازدیدکنندگان معرفی می‌کند. وی هدف تمرکز مبین‌نت روی این بخش را نیاز شرکت‌ها و سازمان‌ها به ارتباطات امن و باکیفیت عنوان می‌کند.
 
خدمات نوین مخابراتی
شرکت مخابرات ایران برای سومین سال متوالی در قالب سه گروه مخابرات ایران در تله کام 2012 حضور پیدا کرده است. مسوولان مخابراتی جلوگیری از هزینه‌های اضافی و رقابت‌های درون شرکتی و دسترس قرار دادن تمامی خدمات به بازدیدکنندگان را از جمله اهداف این حضور گروهی عنوان می‌کنند. مخابرات استان تهران محصولات متنوع و جدید خود را در غالب ویترین در معرض دید بازدیدکنندگان این نمایشگاه قرار می‌دهد. ‌ای پی تی وی، ویدئو کنفرانس، ارسال پیامک از طریق تلفن ثابت از جمله سرویس‌های نوینی است که این شرکت در این نمایشگاه معرفی می‌کند. 
همچنین این شرکت پروژه واگذاری کدهای خدماتی فون واژه را با شعار «نام شما، شماره تلفن شماست» در تله کام 2012 افتتاح کرد. این طرح برای شماره‌های 4، 5 و 8 رقمی قابلیت اجرا دارد و در آن برای هر کلمه یک شماره تلفن و برای هر شماره تلفن، یک یا چندین کلمه تعریف می‌شود. شرکت مخابرات ایران همچنین کلکسیونی از نخستین گوشی‌های موبایل را در سیزدهمین نمایشگاه تله کام در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده است. همچنین مدیرعامل شرکت خدمات اول از رونمایی برند جدیدی از فروش‌ای دی اس ال شرکت خدمات اول تی سی تی به مشترکان و متقاضیان در این نمایشگاه خبر داده است. سیزدهمین دور از نمایشگاه تله‌کام تا 27 آبان‌ماه و از ساعت 9 الی 16 میزبان دوستداران دنیای مخابرات و ارتباطات خواهد بود. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.