اپراتورها

تلفن همراه

November 15, 2012
21:59 پنجشنبه، 25ام آبانماه 1391
کد خبر: 51542

راهکارهای سازمانی ایرانسل برای کسب و کارها

 

م.ر. بهنام رئوف – ویِژه نامه نمایشگاه تلکام۲۰۱۲ دنیای اقتصاد : تلفن همراه جزو آن دسته از کالاهایی است که چند دهه اخیر شیوه و رفتار زندگی بشر را دستخوش تغییراتی شگرف کرده و به نوعی باعث اینجاد سبک جدیدی از زندگی شده است.
 
فکر متحرک یا سیار کردن تلفن و به‌کارگیری آن در مکان‌های مختلف به منظور بهره گیری بیشتر از این وسیله، ازدهه 1960 میلادی در کشور‌های اسکاندیناوی (سوئد، نروژ، دانمارک و فنلاند) شروع و در اواخر آن دهه، اولین تلفن نقطه به نقطه به کار گرفته شد. این فناوری در سال 1975میلادی از سوی کشورهای اسکاندیناوی با سیستم آنالوگ به بازار عرضه شد.اولین شبکه تلفن متحرک NMT) Nordic Mobile Telephone) نیز از سوی همین کشورها راه‌اندازی شد. در اوایل سال 1980 میلادی، استفاده از تلفن‌های دیجیتالی در اتومبیل مورد توجه قرار گرفت. در سال 1983میلادی آمریکا سیستم Nordic Mobile Telephone را وارد بازار کرد. ژاپن نیزسومین کشور در جهان بود که سیستم سیار خود را با ویژگی‌های دو نوع اسکاندیناوی و آمریکایی به نام HCMS عرضه کرد و سپس سیستم NTT با قابلیت اتصال به شبکه را ایجاد نمود.
انگلستان در سال 1985 میلادی با عرضه سیستم TACS بود. که به گروه دارندگان تلفن سیار پیوست و سپس ایرلند نیز این سیستم را پذیرفت. پس از این تاریخ، سیستم NMT با فرکانس 450 مگاهرتز در کشورهای دانمارک، نروژ، سوئد و فنلاند مورد استفاده قرارگرفت و این کشورها نیز به شبکه استفاده کنندگان از این سیستم پیوستند.
در سال 1985 میلادی انستیتوEUROPEAN TELECOMMUNICATION STANDARD INSTITUTE متشکل از 17 کشور اروپایی درصدد طراحی و ابداع یک استاندارد مشترک برای تاسیس شبکه سلولی برآمد تا این استاندارد به صورت هماهنگ، طرح تلفن سیار دیجیتال را اجرا کند، این استاندارد GSM نام گرفت. در حال حاضر، استاندارد GSM شامل سه سیستم است که عملکردهای اساسی کاملا یکسانی دارند، ولی باند فرکانس آنها متفاوت است.
 
اولین زنگ همراه در ایران
اولین زنگ تلفن همراه اما 18 سال پیش در ایران به صدا درآمد. 18 سال پیش روزنامه‌ها در نخستین صفحات خود آگهی‌ای را به چاپ رساندند که شاید در آن مقطع برای خیلی‌ها تعجب‌آور بود. تیتر آگهی‌های چاپ شده با این مضمون بود: «فراخوان برای ثبت نام نخستین شبکه تلفن متحرک جیبی». خواندن همین تیتر می‌توانست خیلی از نظرها را به خود جلب کند. تیرماه سال 1372 بود که ثبت نام تلفن همراه در کشور آغاز شد. اما به دلیل عدم استقبال در آن زمان توسط مردم، روند ثبت نام چندین ماه به طول انجامید؛ به نحوی که در نهایت شرکت مخابرات ایران و شرکت پست توافق کردند به کسانی که در‌این زمینه بازاریابی کنند و قادر باشند یک یا چند مشتری به پست بکشانند، مبلغی به عنوان پاداش پرداخت شود. در آن زمان با تبلیغات فراوان و با شعار «با تلفن همراه همیشه در مقصد هستید» تا اواسط سال 74 جمعا 9 هزار و 947 نفر ثبت نام کردند که در شهریور همان سال واگذاری‌ها آغاز و بلافاصله بعد از ثبت نام به پایان رسید.
از ‌این تاریخ به بعد، مردم ورود تلفن همراه به کشور را باور کردند؛ به طوری که هجوم متقاضیان به مخابرات و بازار به حدی رسید که قیمت سیم‌کارت در آن زمان گاهی اوقات به بالای 30 میلیون ریال نیز می‌رسید.
اولین آگهی که برای معرفی تلفن همراه آن زمان در روزنامه‌های اطلاعات و کیهان به چاپ رسید با این متن همراه بود. «شبکه تلفن متحرک به دو صورت قابل نصب در خودرو به صورت دستی در اختیار متقاضی قرار داده می‌شود تا در حال تردد، توقف در منزل یا محل کار مورد استفاده قرار گیرد.» در ‌این آگهی آمده بود که 5 هزار شماره ثبت‌نام به عمل خواهد آمد و یک‌ماه بعد از ثبت‌نام واگذاری‌ها صورت می‌گیرد.
‌این شبکه در آن زمان تنها محدوده تهران بزرگ را از شرق به سرخه حصار، از غرب به ابتدای عوارضی جاده کرج، از جنوب به بهشت زهرا و از شمال به ارتفاعات شمال تهران محدود می‌کرد و تنها از ساعت 8 صبح تا 8 شب قابل دسترس بود. ارائه اولین سیم‌کارت تلفن همراه در دوران وزارت دکتر غرضی در دولت‌ هاشمی‌رفسنجانی صورت گرفت. در آن زمان متقاضیان سیم‌کارت باید یک چک بانکی به مبلغ 5 میلیون ریال بابت هزینه اشتراک، هزینه نصب و بهای گوشی پرداخت می‌کردند. همچنین به منظور افزایش ‌ایمنی در حین رانندگی، متقاضیانی که درخواست تجهیزات اضافی جهت نصب در خودرو را داشتند، باید مبلغ 700 هزار ریال بابت تجهیزات اضافی پرداخت می‌کردند.
روند کند توسعه شبکه تلفن همراه از یک سو و افزایش جذابیت این کالای ارتباطی از سوی دیگر باعث شده بود تا قیمت سیم کارت روز به روز افزایش یابد. هر چند که دولتی ها سعی داشتند تا با کوتاه کردن زمان ثبت نام میزان عرضه و تقاضا را در بازار به حال تعادل درآورند اما با این حال در آن زمان متوسط قیمت سیم کارت در بازار آزاد از 800 هزار تومان آغاز می شد. 
 
اپراتور دوم و آغاز رقابت
عطش بازار تلفن همراه سرانجام دولت را مجاب به واگذاری امتیاز راه اندازی شبکه تلفن همراه به سایر متقاضیان کرد. در راستای اجرای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و در جهت تحقق ماده 124 برنامه مذکور و با هدف توسعه ارتباطات و مخابرات از طریق خصوصی سازی و سرمایه گذاری شرکت های خارجی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مهر ماه 1382 اقدام به برپایی مقدمات برگزاری مزایده اپراتور دوم تلفن همراه نمود. پس از انجام تشریفات مزایده و بررسی پیشنهادهای شرکت کنندگان در تاریخ 27 بهمن ماه سال 82 سرانجام کنسرسیوم ایرانسل به عنوان برنده مزایده اپراتور دوم اعلام شد و در نهایت پس از تصویب قانون و واریز مبلغ حق لیسانس از طرف ایرانسل در تاریخ سوم آذرماه سال 84 موفق به دریافت پروانه شبکه خدمات ارتباطات سیار شد. 
این شرکت توانست 9 ماه پس از دریافت پروانه در 6 شهریور ماه 85 بهره بردای آزمایشی از شبکه خود را آغاز و سرانجام توزیع سیم‌کارت‌هایش را در سه شهر تهران، تبریز و مشهد از روز شنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۵ آغاز کند. تجربه حضور و فعالیت اپراتور اول باعث تسریع در روند توسعه ایرانسل شد. از سوی دیگر داشتن رقیب سرسخت و با پشتوانه دولتی باعث شد تا ایرانسل بی پروا تر از رقیب به ارایه سرویس های متنوع برای جذب مشترکان خود بپردازد. هر چند که ایرانسل هم در بدو فعالیت با کاستی ها و مشکلاتی برای کاربرانش روبرو بود اما گذر زمان و ارایه تازه نه تنها به نفع کاربران این اپراتور بود بلکه باعث شد تا رقیبش هم سرعت توسعه و ارایه خدمات ارزش افزوده‌اش را تسریع بخشد. 
 
سبک تازه زندگی؛ زندگی همراه 
ایرانسل اما به شکل کلی سبک تازه ای از زندگی ارتباطی را برای کاربرانش فراهم کرد. در اختیار داشتن تجربه بین المللی شریک خارجی این اپراتور یعنی MTN باعث شد تا این شرکت با ارایه راهکارهایی مختلف، بازاری فراتر از کاربران ساده تلفن همراه را برای خود ایجاد کند. بازاری برای پوشش نیازهای ارتباطی شرکت های خصوصی، بانک ها، سازمان‌های دولتی و شرکت های تازه کار. راهکارهای همچون امنیت ارتباطات و نگهداشت اطلاعات، راهکارهای بهبود ارتباطات، راهکارهای مدیریت هزینه، راهکارهای آگاهی رسانی و تبلیغ و راهکارهای دسترسی مستمر. 
اگرچه گسترش امکانات ارتباطی، انتقال اطلاعات را تسهیل کرده و سبب افزایش رشد سازمان ها شده اما پیچیدگی هایی را نیز برای سازمان ها در خصوص حفاظت از دارایی های اطلاعاتی خود ایجاد کرده است.
هر چقدر که اطلاعات منتقل شده ارزش محرمانه بیشتری داشته باشند، توجه به امنیت آنها نیز اهمیت بیشتری می یابد و از سوی دیگر، نداشتن استراتژی بازیابی اطلاعات می تواند فعالیت های یک سازمان را در صورت مواجهه با مشکل، متوقف کند.
ایرانسل با درنظر گرفتن چنین مسائلی، اقدام به ارائه راهکارهایی برای حفاظت از امنیت ارتباطات و اطلاعات سازمان ها کرده که استفاده از این راهکارها، با توجه به تخصص شرکت ایرانسل در زمینه ارتباطات و مسائل امنیتی مربوط به آن، علاوه بر تأمین اهداف سازمان ها در این زمینه قطعا هزینه های سازمان ها را نیز کاهش می دهد.
پشتیبانی از اطلاعات، تبادل امن اطلاعات بر بستر تلفن همراه، شبکه اختصاصی مجازی بر بستر وایمکس، بستر امن تراکنش های مالی و رمز یک بار مصرف مجموعه راهکارهای ایرانسل به منظور امنیت ارتباطات و نگهداشت اطلاعات هستند.
 
تجربیات جدید کاربری 
کاربران عادی ایرانسل اما خیلی زودتر از سایر کاربران تلفن همراه توانستند تجربیات جدیدی از امکانات سیم کارت خود داشته باشند. دلیل آن هم البته دوره محافظت از امکانات خدمات نسل دو و نیم تلفن همراه است. البته ناگفته نماند زمانی که ایرانسل خود را برای ارایه خدماتی همچون اینترنت و ام ام اس بر بستر تلفن همراه آماده می کرد، مشکلاتی همچون نبود قانون مشخص در بخش حفاظت از حریم خصوصی کاربران باعث شد تا ارایه این خدمات با تاخیر صورت گیرد. اما به هر حال کاربرانی که تا چند سال پیش از تلفن همراه تنها مکالمه و پیامک را دیده بودند این بار در ایرانسل با خدماتی دیگر آشنا شدند. ارایه طرح های تشویقی برای کاهش هزینه های مکالمه و پیامک اولین طرح های پیش روی کاربران بود. انتخاب شماره دلخواه، انتخاب آهنگ پیشواز به عنوان زنگ انتظار، خدماتی همچون با من تماس بگیر و . . . از جمله طراح هایی بود که برای اولین بار توسط اپراتور دوم ارایه شد و توانست مشتریان این اپراتور را هم راضی کند. سرویس ام ام اس یا همان پیامک چندرسانه ای و اینترنت همراه بر بستر شبکه های نسل 75/2 هم جزو خدمات ایرانسل بود. 
برآیند ارایه چنین خدماتی باعث شد تا کاربران ایرانسل برای اولین بار امکاناتی متفاوت از امکانات موجود را تجربه کنند. امکاناتی که بعدها کاربران سایر اپراتورها هم توانستند از آن استفاده کنند. اما این تمام نوآوری های ایرانسل نبود چرا که این اپراتور راهکارهای بیشتری را برای بهبود ارتباطات کاربران در نظر گرفته بود. راهکارهایی که این بار تنها مختص به کاربران تلفن همراه نبوده و شامل راه و روش های ساده و کاراتر ارتباطی میان بنگاه های تجاری با یکدیگر و بنگاه های تجاری با کارمندان خود می شود. ایجاد دفتر کار مجازی که در نهایت می تواند منجر به دورکاری و کاهش هزینه های جاری شرکت شود، ارتباطات اینترنتی، طرح خدمات ماشین به ماشین و راهکار مکان یاب ایرانسل از جمله این راهکارها است. 
دسترسی لحظه به لحظه به اینترنت چه در حال حرکت و چه در اماکن عمومی به همراه برخورداری از تماس های ارزان اینترنتی باعث شد تا ایرانسل بتواند خدماتی چون تلفن اینترنتی، شبکه مجازی اختصاصی و ارایه اینترنت در فضای عمومی با طرح چتر وایمکس ایرانسل را گسترش دهد. تلفن اینترنتی شما را قادر می سازد تا از بستر اینترنت، تماس های تلفنی داخلی و بین المللی گرفته که بدون شک مقرون به صرفه تر خواهد بود. 
ایرانسل همچنین توانست با ارایه برخی از سرویس‌های جذاب خود علاوه بر کمک به کاربران عادی، کاربران تجاری را نیز در ارایه خدمات روزمره خود کمک کند. از جمله این خدمات می توان به سرویس مکان یاب ایرانسل اشاره کرد. سرویسی که بدون نیاز به تجهیزات سخت افزاری خاص و حتی گوشی های تلفن همراه با امکانات بالا و همچنین بدون استفاده از اینترنت شما را از مکان مشترک مورد نظر مطلع سازد. این راهکار به سازمان ها امکان می دهد که فعالیت های و خدمات خود را بر اساس موقعیت جغرافیایی منابع و یا مشتریان خود تنظیم کنند. ردیابی ناوگان حمل و نقل، بررسی وضعیت نیروهای سیار سازمان، تعیین موقعیت افراد در سوانح و حوادث، ردگیری اموال و دارایی ها و تبلیغات بر مبنای موقعیت مکانی مشتریان از جمله مزایای این سرویس است. این سرویس همچنین می تواند برای والدین در کنترل فرزندان خود نیز مفید باشد. 
توجه ویژه به هزینه های جاری کاربران همواره از مزایای ایرانسل بود. این اپراتور از بدو فعالیت خود با در نظر گرفتن طرح های تخفیفی متفاوت با توجه به نیاز کاربران سعی کرد تا کاربرانش را در پرداخت هزینه های به مراتب کمتر کمک کند. امکانی که بعدها سایر اپراتورها هم در طرح های مشابه استفاده کردند. ایرانسل اما در دو سال گذشته با ارایه طرح های جدید سعی کرد این طرح ها را برای مدل های تجاری نیز اجرا کند. به این ترتیب که سازمان می توانند پرسنل خود را مجهز به سیم کارت ایرانسل کرده و از این پس برای ارتباط با آن ها تنها با شماره گیری سه رقم شماره تلفن آن ها تماس‌های داخلی داشته باشند. همچنین در این طرح سازمان می توانند هزینه های مربوط به تماس های کاری پرسنل خود را پرداخت کنند. 
ایرانسل اما امسال در نمایشگاه تله کام اقدام به عرضه سرویس هایی کرده که در یکسال گذشته آن ها را معرفی کرده بود. ارایه سیم کارت های نانو از جمله طرح هایی است که ایرانسل عرضه آن را از نمایشگاه تله کام آغاز می کند. پیش از این و با عرضه گوشی آی فون این اپراتور برای راحتی حال کاربران خود اقدام به عرضه سیم کارت مینی کرده بود. این بار اما با عرضه گوشی ها و تبلت‌هایی که صرفا با سیم کارت ها نانو کار می کنند، ایرانسل تصمیم گرفته تا برای کاربران خود سیم کارت های نانو را نیز فراهم کند. ارایه سرویس چتر وایمکس، اطلاعات شهری و فروشگاه نرم افزارهای کاربردی با نام تجاری چارسو از جمله خدماتی است که امسال در نمایشگاه تلکام 2012 ارایه می شود. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.