اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

November 17, 2012
12:05 شنبه، 27ام آبانماه 1391
کد خبر: 51571

وزیر ارتباطات افغانستان در سفر به ایران از تجربه تماس خود با افغانستان گفت: برای تماس از ایران با افغانستان باید 10بار شماره گیری کنم!

 

وزیر ICT افغانستان که برای شرکت در اولین اجلاس وزرای ارتباطات اکو به ایران سفر کرده بود، حرف‌های جالبی داشت که این حرف‌ها از سرعت پائین اینترنت گرفته تا جمعیت 20 میلیونی مشترکان موبایل افغان را در بر می‌گرفت.
 
امیر زی سنگین در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از چالش‌های مهم کشورهای عضو اکو را می‌توان سرعت اینترنت و پهنای باند پایین در این کشورها برشمرد که لازم است با همکاری این کشورها این مشکل برطرف شود.
 
وی ادامه داد: متاسفانه ما در این زمینه بسیار عقب مانده‌ایم و حتی کشورهای آفریقایی در این بخش وضعیت بهتری نسبت به ما دارند.
 
این دولتمرد افغان شرایط جغرافیایی افغانستان را یکی از دلایل عدم موفقیت این کشور در دستیابی به اینترنت پرسرعت دانست و افزود: در چنین شرایطی همکاری های مشترک ما با کشورهای دیگر می‌تواند تا حدی این مشکل را برطرف کند. به همین دلیل در تلاشیم تا با بهره‌گیری از کابل‌های نوری مشترک با کشورهای دیگر، شرایطی ایجاد کنیم که مردم کشورمان هرچه سریع‌تر بتوانند از اینترنتی با سرعت بالاتر استفاده کنند.
 
وی در ادامه پهنای باند اینترنت افغانستان را حدود سه گیگ ارزیابی کرده و در ارتباط با قیمت اینترنت در افغانستان اظهار کرد: خوشبختانه سال گذشته به واسطه تکنولوژی جدیدی که در پاکستان آمد، قیمت اینترنت ما هم تا حدودی کاهش یافت اما با این وجود ما همچنان در تلاشیم تا قیمت را پایین‌تر بیاوریم تا کاربرانمان با مشکلات کمتری مواجه شوند. علاوه بر این مدتی است مجوزهای لازم برای 3G را نیز صادر کرده‌ایم.
 
زی سنگین در عین حال گفت: در حال حاضر 11 شهر بزرگ ما که شاید حدود 30 درصد کشور را تشکیل دهند تحت پوشش شبکه اینترنت قرار گرفته‌اند. از نظر تعداد کاربران نیز حدود 7 تا 10 درصد کاربر اینترنت داریم که درتلاشیم تا پایان سال این رقم را حتی تا مرز 50 درصد افزایش دهیم.
 
**هیچ تلفن ثابتی نداشتیم
وزیر ارتباطات افغانستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی درباره ضریب نفوذ تلفن‌های ثابت و همراه توضیح داد: تا چند سال پیش هیچ تلفن ثابتی نداشتیم و هنوز هم تعداد تلفن‌های ثابتمان کم است چراکه تا وقتی خانواده‌ها موبایل دارند علاقه‌ای به تلفن ثابت نشان نمی‌دهند.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر اکثریت جمعیت افغانستان به تلفن همراه دسترسی دارند و ما حدود 20 میلیون مشترک موبایل داریم. البته ممکن است 10 میلیون نفر از جمعیت ما هم تلفن همراه نداشته باشند اما بخش عمده‌ای از این جمعیت را کودکان زیر 10 سال تشکیل می‌دهند و در میان بزرگسالان، اکثر افاغنه حداقل یک خط موبایل را دارند.
 
** راه‌اندازی شبکه فیبر نوری برای بهبود کیفیت مکالمه با ایران
اما وزیر ارتباطات این کشور در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به این مطلب که حدود 30 درصد از مکالمات بین‌المللی ایران با افغانستان است، در کشور شما اوضاع مکالمات با ایران چگونه است توضیح داد: این تماس‌ها دو جانبه است و در کشور ما هم بخش مهمی از مکالمات با کشورهای همسایه یعنی ایران و پاکستان صورت می‌گیرد اما خود من در دو روزی که در ایران هستم، برای تماس با کشورم با مشکلاتی مواجهم و هر بار باید 4،5 و یا حتی 10 بار تلاش کنم تا بتوانم با افغانستان ارتباط برقرار کنم.
 
وی ادامه داد: با توجه به حجم بالای مکالمات دو کشور اکنون لازم است ظرفیتهای ارتباطی خود را افزایش دهیم. در این زمینه صحبت‌هایی نیز با شرکت TCI ایران صورت گرفت تا از طریق فیبر نوری ظرفیت‌های ارتباطی دو کشور افزایش یابد البته مذاکره و همکاری میان ایران و افغانستان پیش از این نیز وجود داشته است.
 
**تعرفه تلفن به ایران مانند ارتباط بین شهری افغانستان
زی سنگین در ارتباط با تعرفه‌های ارتباطی و رومینگ دو کشور هم اظهار کرد: قیمت مکالمات ما بسیار پایین است و فکر می‌کنم تنها دقیقه‌ای هشت سنت باشد که تقریبا با نرخ مکالمات بین شهری ما برابری می کند. یعنی اگر شما در داخل افغانستان هم از شهری به شهر دیگر زنگ بزنید، قیمت آن تقریبا معادل تعرفه تماس با ایران خواهد بود.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: البته این قیمت‌ها را ما یا وزارت ارتباطات ایران تعیین نمی‌کنیم و در اصل این بازار رقابتی است که قیمت را مشخص می‌کند. به همین دلیل ما تلاش داریم با افزایش تعداد اپراتورها تعرفه‌های این بخش را همچنان برای هموطنانمان کاهش دهیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.