تبلت

تلفن همراه

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

گوشی

November 23, 2012
21:35 جمعه، 3ام آذرماه 1391
کد خبر: 51660

اندروید گوگل در حال قورت دادن اپل است!

 

علمولوژی: تحلیلگران معتقدند اسمارت فون ها و تبلت های اندرویدی با ارائه شرایط مناسب برای نوآوری و همچنین قیمت پایین، در حال تسلط بر بازار گجت ها و در اختیار گرفتن قلمرو اپل هستند.
تقریباً سه چهارم اسمارت فون های به فروش رفته در سه ماهه اخیر اندروید را به عنوان سیستم عامل خود می بینند.
رامون لاماس مدیر تحقیقات تلفن های همراه در مؤسسه IDC می گوید: ” از زمان ارائه اندروید در سال ۱۹۹۸، این پلتفرم یکی از قوه های محرک اصلی بازار اسمارت فون بوده است. از آن سال به بعد، اندروید همیشه جلوتر از بازار حرکت کرده و سهم بازار را از رقیبان گرفته است. “
بر اساس آمار IDC ، در بازار تبلت ها سهم بازار اپل از ۶۵ درصد در سه ماهه دوم به ۵۰ درصد کاهش یافته است و تبلت های اندرویدی جای آن را گرفته اند.
وجود افراد زیاد که بر روی این پلتفرم کار می کنند، ساخت اپلیکیشن های متعدد، محدوه قیمت وسیع و برندهای گوناگون تفاوت زیادی ایجاد می کند. در واقع تنوع ایجاد قدرت می کند.
در سه ماه سوم امسال ۱۳۶ میلیون اسمارت فون اندرویدی فروخته شد که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته افزایشی ۹۰ درصدی را نشان می دهد. فروش سامسونگ گلکسی اس ۳ در سه ماهه سوم از اپل آیفون ۴ اس پیشی گرفت تا این شرکت کره ای برای اولین بار عنوان پرفروش ترین گوشی را از آن خود کند.
«کن دولینی» نایب رییس بخش موبایل مؤسسه تحقیقاتی گارتنر معتقد است: ” سرعت نوآوری در اندروید سریع تر از اپل است. اپل در این زمینه بسیار عقب است. “
اندروید یک پلتفرم “متن باز” (open-source) است که این برایش مزیت به شمار می رود چرا که تولیدکنندگان گجت از آن بدون هیچ هزینه ای استفاده کرده و آن را بهبود می دهند.  این در حالی است که اپل محصولات خود از سخت افزار گرفته تا نرم افزار و حتی فروش آنلاین موسیقی، کتاب، بازی و سایر موارد را به شدت کنترل می کند.
دولینی می گوید: ” چیزی که شما از اندروید به دست می آورید بازخورد فوق العاده ای از توسعه دهندگان، سازندگان تجهیزات، مشتریان، و طراحان است. در اپل، تا زمانی که شما به صورت داخلی بینش بالایی داشته باشید خوب است ولی بازخوردی که اندروید می گیرد را به دست نمی آورید. “
داشتن هزاران گجت اندرویدی مختلف که به دنبال پول مشتریان هستند در موضوع سهم بازار نقطه قوت به شمار می آید ولی موجب می شود سازندگان سخت افزار در شرایط رقابت فشرده ای قرار بگیرند. استیفن بیکر تحلیلگر گروه NPD می گوید: ” به غیر از سامسونگ، چندان مطمئن نیستم که سایر اندرویدی ها هم سود زیادی بدست آورده باشند. “
گوگل، اندروید را رایگان به دیگران واگذار کرده است اما این پلتفرم باعث می شود که مردم از خدمات سودآور این غول اینترنتی مثل جستجو و سرویس نقشه راحت تر استفاده کنند و بتوانند از فروشگاه آنلاین گوگل نیز خرید کنند.
قبلاً خریداران اسمارت فون بیشتر به تکنولوژی اهمیت می دادند تا قیمت، ولی در حال حاضر هزینه ها برای خریداران اهمیت زیادی پیدا کرده است. چارلز گالوین تحلیلگر مؤسسه فارستر می گوید: ” مردم گرایش بیشتری به پلتفرم اندروید دارند چرا که انتخاب های بیشتری برایشان وجود دارد. “
با این حال وی هشدار می دهد که طبیعت باز اندروید و مدل های بی شمار ساخته شده توسط تولیدکنندگان مثل یک “شمشیر دو لبه” عمل می کند.
اپل آپدیت های سالانه سیستم عامل موبایل آی او اس را به همراه گجت های جدید خود ارائه می کند، در حالی که ورژن های جدید اندروید خیلی بیشتر عرضه می شوند ولی باید از زیر دست تولید کنندگان سخت افزار و سرویس های تلکام عبور کنند تا به دست مردم برسند. این زنجیره طولانی واسطه ها، تحویل نرم افزار جدید و نوآوری های آن به گجت های موجود در بازار را به تأخیر می اندازد. به همین خاطر است که بسیاری از گجت های اندرویدی موجود همچنان از ورژن های قدیمی این سیستم عامل استفاده می کنند.
همچنین گستردگی گجت های اندرویدی، طراحی لوازم جانبی و یا حتی اپلیکیشن ها که بتوانند در وسایل گوناگون مورد استفاده قرار بگیرند را دشوار می کند.
در بازار داغ تبلت ها که توسط آیپد ایجاد شد، رقیبان اندرویدی قدرتمندی از جمله تبلت محبوب کیندل فایر آمازون و تبلت های نوک بارنز اند نوبل از راه رسیده اند که از ورژن های مختلف اندروید استفاده می کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.