باندپهن

باندپهن ثابت

رگولاتوری

November 26, 2012
14:07 دوشنبه، 6ام آذرماه 1391
کد خبر: 51698

مخابرات فارس ADSLمشترکان کافوهای نوری PAPها را قطع کرد

 

مشتری قاپی‌های مخابرات در حالی ادامه دارد که این شرکت همچنان نسبت به اخطار‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بی‌تفاوت است.
شرکت مخابرات استان فارس، در اقدام جدید خود، کافوهای نوری مشترکان PAPرا قطع کرده و خود اقدام به سرویس دهی به این دسته مشترکان می‌کند.
 
به گزارش ایلنا‏، پس از افزایش دو برابر تعرفه کافوهای نوری توسط شرکت مخابرات استان فارس، این شرکت در اقدامی جدید به مشترکان سرویس اینترنت پرسرعت که در محدوده کافوهای نوری قرار دارند اعلام می‌کند که برخی شرکت هایPAP بدهی قرارداد کافوی نوری را پرداخت نکرده و به همین علت سرویس این دسته از مشترکان شرکت‌ها قطع شده است.
براساس این گزارش، شرکت مخابرات استان فارس، پس از قطع سرویس مشترکان شرکت‌ها یPAP، به این دسته از مشترکان یک ماه سرویس رایگان ارائه می‌دهد.
مشتری قاپی‌های مخابرات در حالی ادامه دارد که این شرکت همچنان نسبت به اخطار‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بی‌تفاوت است.
این گزارش می افزاید، چندی پیش حسن رضوانی معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اقدام شرکت مخابرات استان فارس را  نقص ماده‌های ۴، ۸، ۱، ۱۰، ۳، ۱۰ پروانه فعالیت‌های شرکت مخابرات ایران با موضوعات عدم تبعیض، رعایت تعهدات قانونی، مقرراتی و قراردادی و همکاری با سایر دارندگان پروانه، اعلام کرد.
در این نامه تصریح شده بود که،به منظور حفظ حقوق مشترکان و اپراتور‌ها شایسته است ضمن بررسی موضوع تا تعیین تکلیف از جمع آوری مشترکین مذکور در مراکر کافوهای نوری جلوگیری به عمل آمده و گزارش اقدامات انجام شده به معاونت نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال شود.
این درحالی است که وضعیت مشترکان فعلی و در حال استفاده از خدمات شرکت‌های ندا هستند که دائما از طرف مخابرات به این گونه مشترکان (فعال و در حال استفاده) تماس گرفته می‌شود و چنین مطرح می‌شود که سرویس خود را با شرکت PAPقطع کنند و به مخابرات بپیوندند که در این میان سرویس پشتیانی شرکت مخابرات تا پایان وقت اداری بوده و بسیار ضعیف‌تر از شرکت‌های PAP است.
 
اصل داستان چیست
در تمامی نقاط جهان معمولا «با استفاده از تکنولوژی‌های جدید‌تر امکان ارایه سرویس با کیفیت بالا‌تر و قیمت پایین‌تر به مشترکان فراهم می‌شود اما این موضوع در ایران وارونه است.
چندی است شرکت مخابرات اقدام به جایگزینی کافوهای سنتی با تکنولوژی کابلهای مسی با کافوهای نوری کرده است. نصب این کافو‌ها طبیعتا باعث شد که امکان ارایه سرویس ADSL برای شرکتهای PAP که تنها اجازه داشتند تجهیزات ارایه سرویس ADSL یا DSLAM را در مراکز مخابراتی نصب کنند غیر ممکن شود.
در همین حال شرکت مخابرات استان فارس جهت سرویس دهی به کاربرانی که در محدوده کافوهای نوری قرار دارند، قیمت پورت‌ها را به بیش از دو برابر رسانده و تعرفه ۱۲ هزار تومانی را به شرکتهای PAP اعلام کرده است.
 حال این سوال مطرح می شود در حالی که میانگین در آمد شرکت‌های PAP از هر مشترک، کمتر از ده هزار تومان است، آیا این رقم منصفانه. اجرایی است؟
 
نبش قبرکافوهای نوری
مشترکان زیادی در شیراز در کافوهای نوری واقع شده‌اند و مخابرات تا قبل از خصوصی شدن برای این مشترکان دو روش داشت، یا مشترک را به کابل مسی برگردان می‌کرد و از سوی شرکت‌های PAPمانند مشترک معمولی به آنان خدمات دهی می‌شده که خود این روش به دلیل محدود بودن کابل‌های مسی در کافو‌ها باعث ایجاد محدودیت می‌شد.
در روش دیگر مخابرات در کافوی نوری DSLAMخودش را نصب می‌کرد و با VLANهای جدا به سرویس‌دهندگان اینترنت اجازه می‌داد که به مشترکان خود از طریق این DSLAM‌ها سرویس دهند که در این روش نیز به دلیل ندادن مدیریت DSLAM‌ها به شرکت‌های PAP، اگر مشترکی دچار قطعی می‌شد گاهی مشترک هفته‌ها قطع می‌ماند.
پس از بررسی‌ها و جلسات متعدد نمایندگان شرکت‌های ندا با شرکت مخابرات فارس، پیشنهاد داده شد که تمامی شرکت‌های PAPاجازه داشته باشند، هرکدام DSLAMهای خودشان را در کافوهای نوری نصب کنند تا بتوانند مدیریت تجهیزات را نیز خود تحت اختیار داشته باشند. اجازه نصب این تجهیزات در کافو‌های نوری تنها به یک شرکت (که شریک مخابرات استان بود) داده شد و به تمامی مشترکان فیبر نوری که شرکت‌های ندا برای رانژه به مخابرات معرفی می‌شده در یک اقدام کاملا غیر اخلاقی و غیر حرفه‌ای تماس گرفته و اعلام می‌شد که شرکت موردنظر شما در این کافو تجهیزات ندارد و فقط یک شرکت می‌تواند به شما سرویس دهد!
در این میان، شرکت مخابرات فارس در صورت امکان، مشترکانی را که قصد استفاده از سرویس ADSLرا داشتند تغییر بستر می‌داد و خدمات را بروی سیم مسی دایر می‌کرد، تا مدت‌ها این امر از سوی شرکت مخابرات استان فارس برای تنها یک شرکت امکان‌پذیر بود.
براساس این گزارش شرکت مخابرات استان فارس همچنان با ادامه این روند خود و همچنین افزایش تعرفه کافوهای نوری شرایط سختی را برای شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت پرسرعت که دراستان فارس فعالیت دارند به وجود آورده است.
 
گزارش:ساره جعفرقلی
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.