اپراتورها

تلفن همراه

فناوری

November 26, 2012
22:10 دوشنبه، 6ام آذرماه 1391
کد خبر: 51703

خدمات مبنی بر NFC بر روی سیم کارت به زودی وارد ایران خواهد شد

 

با توجه به گسترش روز افزون خدمات ارزش افزوده (VAS) بر روی فناوری های همراه (موبایل، تبلت و …) در جهان و اقبال فراوان کاربران به آنها، این نوع خدمات همواره یکی از روش‌های کلیدی اپراتورها برای درآمدزایی و جذب و حفظ مشتریانشان بوده است.

در ایران نیز از زمان ورود SMS به عنوان قدیمیترین سرویس ارزش افزوده موبایل و به نوعی پدربزرگ تمام خدمات فعلی، این بازار دستخوش تغییرات و نوآوریهای فراوانی شده است. امروزه اپراتورهای تلفن همراه در کشور حجم وسیع و گوناگونی از انواع این سرویسها را به مشترکین خود ارائه می کنند که استقبال زیاد کاربران از آنها،زمنیه ساز ایجاد بازار بزرگی برای اپراتورها و شرکت های ارائه دهنده خدمات در این حوزه شده تا هر روز مشترکین خود را با عناوین جدیدی غافلگیر کنند.

آقای باقر صمدی مدیر ارشد بازاریابی شرکتی ایرانسل در حاشیه برگزاری سیزدهمین نمایشگاه تلکام در گفتگو با کنگره موبایل ایران عنوان کرد با توجه به توان بالقوه و فراوان در حوزه ارائه خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شرکت ایرانسل به عنوان یکی از پیشگامان این حوزه با راه اندازی ویترین ایرانسل، پلتفرم ویژه ای ایجاد نموده تا شرکت های سرویس دهنده (Service provider) انواع خدمات خود را متناسب با نیازهای روزمره افراد از طریق آن به مشترکین این اپراتور ارائه کنند. وی افزود هم اکنون 12 شرکت در این بخش مشغول به کار بوده و سرویس های مختلفی را که به طور کلی در دو نوع Text-base (مانند سرویس های مبتنی بر SMS) و Multimedia (که اکثراً بر بستر MMS هستند) ارائه می کنند.


 

 

 

یکی از سرویس های جذاب و تقریباً نوظهور در دنیای فناوریهای همراه در کشور خدمات مالی همراه از طریق اپراتورها می باشد. به گفته صمدی با توجه به جایگاه ویژه‌ی بانکداری همراه در کشور و وجود پتانسیل های کافی، شرکت ایرانسل در حوزه ارائه خدمات مالی همراه، با تعامل با بانک ها و بر بستر USSD ، امکان اتصال پنج کارتعضو شتاب را به سیم کارت فراهم کرده است. در این سرویس در واقع سیم کارت در نقش کارت بانکی مشتری عمل می‌کند با این تفاوت که اپراتور اطلاعات بانکی مشتری را نمی‌بیند و تنها به بانک می‌گوید که این شماره تلفن چنین درخواستی ارائه داده و بانک می‌داند که درخواست مربوط به کدام کارت بانکی است.

به گفته صمدی در حوزه امنیت تراکنشها نیز این شرکت اقدام به راهاندازی سامانه رمز یکبار مصرف (OTP) نموده است. بدین ترتیب کاربران برای استفاده از سیستم بانکداری، با رجوع به برنامه نصب شده برروی سیم کارت توسط گوشی و بدون نیاز به خرید سخت افزار، رمز یکبار مصرف را دریافت کرده و پس از احراز هویت توسط سرورهای مرتبط می‌توانند به طیف وسیعی از خدمات بانکی دسترسی کامل و امنی داشته باشند.

در ادامه صمدی از راه اندازی فناوری NFC بر روی سیم کارت های این شرکت از سال آینده خبر داد و افزود با این فناوری کابران می توانند به طور همزمان به طیف وسیعی از خدمات گوناگون همراه به خصوص بانکداری همراه دست پیدا کنند.

 NFC به عنوان یکی جدیدترین روش های ارتباط غیرتماسی به خصوص برای تلفن های همراه بوده که از عمومی ترین کاربردهای آن، انجام تراکنش های مالی به وسیله تلفن های همراه است. (برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید).


 

 

 

با توجه به برگزاری همایش خدمات ارزش افزوده همراه و همچنین همایش روش‌های نوین پرداخت و خدمات بانکی همراه در کنگره موبایل ایران در بهمن ماه سال جاری، صمدی استراتژی این شرکت را ایجاد تعامل با افراد و شرکتهایی عنوان کرد که بتوانند سرویس هایی مناسب و متناسب با نیاز بازار و با کیفیت بالا ارائه دهند اعلام کرد وافزود : با توجه به اینکه ایرانسل تلاش می کند همواره نوآوری و تنوع را به عنوان وجه تمایز خود در ارائه محصولات و خدمات حفظ کند، برگزاری کنگره موبایل ایران توسط دانشگاه صنعتی شریف می‌تواند اولاً زمینه‌ساز ایجاد تعامل بین اپراتورهای تلفن همراه کشور با افراد یا سازمانهایی که ارائه دهنده سرویس بوده یا صاحب فکر و ایده در این زمینه هستند باشد و ثانیاً با معرفی حوزه های جدید فعالیت در بازار خدمات ارزش افزوده تلفن همراه در سطح  جهانی بستر رشد و توسعه هر چه بیشتر این خدمات را در داخل کشور را تقویت نماید. لذا، شرکت ایرانسل ضمن حمایت از برگزاری چنین رویداد ملی و تخصصی، تلاش خواهد کرد همچون برنامه‌های پیشین حضور فعال و گسترده‌ای در این کنگره داشته باشد.

کنگره موبایل ایران توسط مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف در 29 بهمن الی 2 اسفند ماه سال 1391 و در قالب برپایی همایش های علمی تخصصی شامل خدمات ارزش افزوده بر بستر تلفن همراه (Mobile VAS)، خدمات عمومی و دولت همراه (Public and Government Mobile Services)، خدمات مالی و پرداخت همراه (Mobile Banking and Payment) و محتوا و نرم‌افزارهای همراه ( Mobile Apps and Contents) برگزار خواهد شد. همزمان با برپایی آن، جشنواره نوآوریهای تلفن همراه و نمایشگاه تخصصی موبایل و فناوری های همراه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.