اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

November 27, 2012
14:17 سه شنبه، 7ام آذرماه 1391
کد خبر: 51710

رگولاتور تسلیم لابی شد!

 

rightel-logo2.jpg

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بهرغم تاخیر سه ساله در اعطای پروانه نسل سوم تلفن همراه در کشور، با افزایش 18 ماهه دوره انحصار عملا کاربران موبایل کشور را از بهره برداری از خدمات فناوری نسل سوم تلفن همراه محروم کرد.
به گزارش عصر ارتباط، طبق پروانه رایتل، دوره انحصار این اپراتور برای ارائه خدمات نسل جدید تا خردادماه سال 92 به اتمام می‌رسد، اما رایتل با گرفتن مجوزی از دولت 18 ماه دیگر نیز به این دوره انحصاری اضافه کرده است.
 
این درحالی است که در سوی دیگر این ماجرا، اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه کشور نیز با درنظر گرفتن قید انحصار دو‌ساله 3G برای رایتل تا خرداد ماه سال 92، خود را برای عرضه خدمات این فناوری آماده کرده بودند که با افزایش 18 ماهه دوره انحصار بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته از سوی آنها با تاخیر مواجه خواهد شد.
 
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بهرغم تاخیر سه ساله در اعطای پروانه نسل سوم تلفن همراه در کشور، با افزایش 18 ماهه دوره انحصار عملا کاربران موبایل کشور را از بهره برداری از خدمات فناوری نسل سوم تلفن همراه محروم کرد.
 
رایتل علاوه بر تاخیرهایی که در توسعه شبکه خود داشته، با دور زدن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با ارجاع درخواست افزایش دوره انحصار خود از سوی عبدالرضا شیخ‌الاسلامی به محمود احمدی‌نژاد، رئیس هیئت دولت به‌دلیل شرایط اقتصادی کشور و موافقت وی، توانست تاییدیه این موضوع را از کارگروه تدابیر ویژه دولت دریافت کند و برای تصویب نهایی به کمیسیون تنظیم مقررات ببرد.
 
 همراه اول: نمی‌توان بازار را انحصاری کرد
 
وحید صدوقی، مدیرعامل همراه اول، از وقت‌کشی برای ارائه خدمات نسل سوم و چهارم تلفن همراه توسط اپراتورهای اول و دوم کشور گلایه کرد و و از عزم جدی شرکتش برای ارائه این سرویس‌ها به مشترکین خبر داد.
 
او با اشاره به اینکه همراه اول با نوسازی بیش از 80 درصد شبکه رادیویی خود در مراکز استان‌ها طی سال آینده شبکه‌اش را برای ارائه خدمات نسل سوم و چهارم آماده می‌کند، گفت: «نباید مشترکین را دو سال از گرفتن خدمات نسل سه و چهار فناوری موبایل به خاطر 10 یا 20 هزار مشترک محروم کرد.»
 
صدوقی افزود: «علاقه‌مندیم بتوانیم این سرویس را سریع‌تر به مشترکین ارائه دهیم و امیدواریم طی مذاکرات و تعاملی که با رگولاتوری و وزارت ارتباطات انجام می‌دهیم، مردم از گرفتن این سرویس محروم نشوند و هرچه زودتر بتوانند این خدمات را دریافت کنند.»
 
نسل دوم خدمات تلفن همراه در سال 73 و دو سال پیش از راه‌اندازی آن در ترکیه، در ایران پیاده‌سازی شد اما اکنون حداقل هفت سال است که نسل سوم و بیش از یک سال است که نسل چهارم در دنیا به صورت تجاری عرضه شده‌اند اما اپراتورهای فعلی کشور برای ارائه این فناوری باید دو سال دیگر منتظر بمانند تا رایتل فرصت کافی برای توسعه شبکه خود داشته باشد.
 
به گفته صدوقی، در پروانه همراه اول با هر تکنولوژی، یک نسل سه فقط دو سال دوره محدودیت و حفاظت داشته است و امیدواریم طبق همین پروانه بتوانیم مجوز ارائه سرویس را بگیریم و با همکاری که سازمان تنظیم مقررات خواهد کرد بتوان این سرویس‌ها را سریع‌تر راه‌اندازی کرد.
 
او با اشاره به نقش شورای رقابت در این مناقشه گفت: «کار شورای رقابت این است که فضا انحصاری نشود و رقابتی باشد. ما هم علاقه‌مندیم قبل از شورای رقابت، در وزارت ارتباطات این مشکل حل شود. این وظیفه ذاتی شورای رقابت است که نه‌فقط در حوزه اپراتوری بلکه در حوزه بانکی و سایر خدمات وقتی مسئولان کشور تصمیم به خصوصی‌سازی می‌گیرند، باید فضا را برای تمام بازیگران رقابتی کنند؛ نمی‌توان بازار را انحصاری کرد. نمی‌شود 60 میلیون مشترک را محروم کرد که دو سال صبر کنند و این سرویس را نگیرند.»
 
به گفته صدوقی، شورای رقابت فراسازمانی است و از هر سه قوه عضو آن هستند و مصوباتی که این شورا بدهد، برای همه لاز‌م‌الاجرا است و وظیفه آن حذف انحصار است.
 
او درحالی معتقد است وزارت ارتباطات زیر بار این مصوبه دو ساله نخواهد رفت که سه هفته قبل کمیسیون تنظیم مقررات افزایش دوره انحصار برای رایتل را تصویب و به این اپراتور ابلاغ کرد.
 
به گفته صدوقی، همراه اول پروانه‌ای دریافت کرده که در آن به‌صراحت آمده دوره حفاظت برای نسل سوم تلفن همراه به مدن دو سال است و براساس زمانبندی قبلی سعی می‌کند برنامه خود را پیش ببرد تا در موعد مقرر شبکه آماده ارائه سرویس باشد.
 
ایرانسل: با پروانه ما مغایرت دارد
 
علیرضا قلمبر دزفولی، مدیرعامل ایرانسل نیز درخصوص افزایش دوره حفاظت رایتل گفت: «تا به حال هیچ ابلاغ رسمی در این مورد نداشتیم. اگر هم اعلام شود، با پروانه صادره برای ایرانسل مغایرت دارد چون این دوره دو ساله پیش‌بینی شده است.»
 
او افزود: «آنچه در پروانه رایتل آمده، دو سال دوره گارانتی است و بر اساس استعلامی که ما از رگولاتوری کرده بودیم، زمانی را اعلام کرده بودند و ما خود را برای ارائه سرویس آماده کرده بودیم.»
 
دزفولی گفت: «از زمانی که این تصمیم جدید افزایش دوره حفاظت اپراتور سوم رسما به ما ابلاغ شود، در چارچوب حقوقی که دولت برای صاحبان پروانه قائل شده، تلاش خواهیم کرد آن دوره را کوتاه‌تر کنیم یا همزمان با ایجاد شبکه در مدت زمان محدودتری از زمان دو سال تمدید شده، خدمات نسل سوم را ارائه بدهیم.»
 
 وزیر ارتباطات: فقط تصمیم ما نیست
 
رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم درباره مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای افزایش دوره انحصار رایتل گفت: «این تصمیم فقط تصمیم وزارت ارتباطات نیست، معمولا کمیسیون تنظیم مقررات در این موارد تصمیم می‌گیرد.»
 
او افزود: «کمیسیون تنظیم مقررات متشکل از یک ترکیب 9 نفره با حضور دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت اقتصاد و دارایی، معاون نظارت راهبری و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط است که در این‌باره رای داده‌اند و بنابراین ما هم در وزارت ارتباطات یا رگولاتوری این تصمیم را اجرا می‌کنیم.»
 
رگولاتوری: افزایش دوره انحصار ابلاغ شد
ز
محمدعلی فرقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز گفت: «افزایش دوره انحصار رایتل در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شده و برای اجرا به این اپراتور ابلاغ شده است.»
 
فرقانی با اشاره به اینکه این ماجرا خارج از اختیار رگولاتوری بوده و بدون نظرخواهی از آن صورت گرفته، گفته است: «مدیران اپراتور سوم با پیگیری مشکلاتی که تحریم‌های اقتصادی به این اپراتور تحمیل کرده است، توانستند با جلب نظر موافق نهادهای بالادستی خارج از وزارت ارتباطات، دوره حفاظت از بازار خود را افزایش دهند.»

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.