اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

November 27, 2012
14:46 سه شنبه، 7ام آذرماه 1391
کد خبر: 51718

شرکت‌های اینترنتی بازهم به تله‌کام نیامدند

 

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی مخابرات و اطلاع رسانی در حالی خاتمه یافت که هیچ یک از شرکت های فعال در حوزه اینترنت و انتقال داده امسال در این نمایشگاه حضور نیافتند.
به گزارش عصرارتباط، گرچه به باور بسیاری، بستر نمایشگاهی همچون تله‌کام تا به امروز کمتر به حوزه اینترنت، خدمات این فضا و دغدغه‌های آن اختصاص داشته، اما به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل بی‌میلی شرکت‌های اینترنتی برای حضور دراین نمایشگاه، بحران اقتصادی است که بیش از گذشته بدنه آن‌ها را منقبض کرده است؛ بحرانی که باعث شده این رسته از شرکت‌های حوزه CT نتوانند همچون پیکره قدرتمند مخابراتی‌ها به تله‌کام بیایند.
 
 تله‌کام در حصار مخابراتی‌ها
 
به روال سنت دیرینه تله‌کام، امسال هم بخش عمده‌ای از فضای این نمایشگاه مانند دوره‌های گذشته دراختیار اپراتورهای تلفن همراه، شرکت‌های مخابراتی و تجهیزات ارتباطی بود. براساس آخرین آمار منتشر‌شده دراختتامیه تله‌کام، 185 شرکت و واحد تولیدی داخلی و 22 شرکت خارجی از 8 کشور جهان به میدان این نمایشگاه آمده بودند تا فرصت‌های بازار ارتباطات، مخابرات و اطلاع‌رسانی بار دیگر بسنجند؛ اما این‌بار هم مجالی برای حضور سایر حوزه‌های ارتباطات همچون شرکت‌های اینترنتی ایجاد نشد. این همان نکته‌ای است که برخی از کارشناسان صنفی اینترنت درخصوص تله‌کام به  آن اشاره می‌کنند. به باور آن‌ها اگر قرار است شرکت‌هایPAP و یا خدمات اینترنتی  در بحران اقتصادی فعلی، نمایشگاهی را تجربه کنند، این نمایشگاه قطعا تله‌کام نیست.
 
رئیس کمیسیون اینترنت و انتقال داده‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، معتقد است تله‌کام بستری برای عرض اندام شرکت‌های مخابراتی است و اگر اینترنتی‌ها بخواهند در نمایشگاهی شرکت کنند، قاعدتا این نمایشگاه الکامپ خواهد بود: «از همان ابتدا هم تله‌کام جایگاهی برای شرکت‌های فعال در حوزه مخابرات و تجهیزات آن بوده است؛ بنابراین نمی‌توان گفت این اولین باری است که شرکت‌های اینترنتی دراین نمایشگاه حاضر نشدند.»
 
مجید صدری درخصوص فرصت‌های نهفته در تله‌کام و مخاطبان اصلی آن می‌گوید: «نگاهی به تاریخچه این نمایشگاه نشان می‌دهد تنها شرکت‌های درگیر حوزه مخابرات هستند که می‌توانند از این نمایشگاه بهره کافی ببرند. در واقع کسب و کار شرکت‌های اینترنتی چندان مرتبط با تله‌کام نبوده است.»
 
 بازدیدکنندگانی که تخصصی نیستند
 
پس از جدایی تله‌کام ازنمایشگاه الکامپ که سال‌ها در زمان و مکان واحدی برگزار می‌شدند، بسیاری از کارشناسان حوزه ارتباطات و حتی فناوری اطلاعات معتقد بودند که این تفکیک می‌تواند بار تخصصی برگزاری نمایشگاهی همچون تله‌کام را به نسبت همتای IT خود یعنی الکامپ افزایش دهد. اما تجربه چند سال اخیر این پیش‌بینی را تایید نکرد؛ چنانچه هنوز هم به نظر می‌رسد تنها بخش محدودی از مخاطبان تله‌کام را  بازدیدکنندگان تخصصی تشکیل می‌دهند.
 
محمدحسن شانه‌زاده، عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و رئیس هیئت‌مدیره شرکت شاتل به همین نکته اشاره می‌کند و یکی از دلایل حضور نیافتن شرکت متبوعش را کم‌رنگ بودن بعد تخصصی در جریان تله‌کام عنوان می‌کند: «نباید از این موضوع غافل شد که روند نمایشگاه‌ها طی سال‌های اخیر حتی در بعد بین‌المللی هم رو به زوال رفته است، اما درخصوص نمایشگاهی همچون تله‌کام این موضوع بیشتر در نوع بازدیدکنندگان آن تعریف می‌شود. از دید بسیاری از شرکت‌های اینترنتی، 95درصد بازدیدکنندگان تله‌کام را مخاطب عمومی دربر می‌گیرند. به همین دلیل اغلب آن‌ها ترجیح می‌دهند سیاست‌های جلب مشتری و گسترش بازار خود را در همان فضای اینترنت دنبال کنند.»
 
به گفته شانه‌ساز زاده، درحال حاضر حضور در نمایشگاهی مانند تله‌کام برای اغلب شرکت‌های اینترنتی صرفه اقتصادی ندارد و اغلب فعالان این حوزه آموخته‌اند که برای معرفی برند خود باید یک فرایند مستمر و پشتوانه‌دار را طی کرد.
 
 تله‌کام اینترنتی‌ها را جذب نکرده است
 
گرچه طبق الگوهای جهانی به نظر می‌رسد حوزه اینترنت از ارتباطات هرگز جداشدنی نیست، اما تقریبا قاطبه فعالان صنفی این حوزه معتقدند در بازار ایران، رویکرد و جهت‌گیری بدنه مخابرات کشور همواره جدا از شرکت‌های اینترنتی بوده است؛ چنانچه این تفکیک خود را در مسئله دوری شرکت‌های اینترنتی از نمایشگاه تله‌کام نشان داده است.
 
محمد بیدختی‌نژاد، دبیر انجمن شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت (PAP) با این‌که بر فصل مشترک حوزه اینترنت و ارتباطات تاکید می‌کند، اما از جدایی ریشه‌ای میان اینترنتی‌ها و مخابراتی‌ها می‌گوید: «در واقع هر دونمایشگاه تله‌کام و الکامپ می‌توانند جایگاهی برای حضور فعالان حوزه اینترنت باشند و نمی‌توان میان آنها خط کشی کرد، اما روند تله‌کام تا به امروز کمتر به سمت جذب شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنتی بوده است، درحالی که خدمات آنها جدا از فضای بازار مخابرات نیست.»
 
با این حال، مشکلات اقتصادی شرکت‌های اینترنتی هم عامل دیگری است که در دوری مطلق آن‌ها از جریان نمایشگاهی تاثیر گذاشته است. این همان نکته‌ای است که محمودرضا خادمی، رئیس اسبق کمیسیون اینترنت نظام صنفی رایانه‌ای به آن اشاره می‌کند. خادمی معتقد است اگر این شرکت‌ها دچار رکود و سردرگمی نباشند برای برقراری یک رقابت سالم به نمایشگاهی می‌روند که بستری مطابق با نیازشان داشته باشد و الکامپ برخلاف تله‌کام این فضا را تا به امروز فراهم کرده است: «قطعا درشرایطی که بازار شرکت‌های اینترنتی دررخوت و سردرگمی به سر می‌برد، آن‌ها نیازی نمی‌بینند که در جریان‌های تجاری مثل نمایشگاه شرکت کنند. علاوه بر این، تصور می‌کنم نوع خاص بازدیدکنندگان و فضای حاکم بر تله‌کام به‌گونه‌ای است که در زمان رونق اقتصادی هم نمی‌تواند برای این فعالان دستاوردهای بزرگ حاصل کند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.