اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

فناوری اطلاعات

November 27, 2012
14:48 سه شنبه، 7ام آذرماه 1391
کد خبر: 51719

جای خالی محتوا در شبکه ملی اطلاعات

 

تولید محتوا در شبکه ملی اطلاعات مغفول مانده است.
 
به گزارش عصر ارتباط، بدون شک بزرگ‌ترین ارزش شبکه ملی اطلاعات به محتوایی است که در آن عرضه خواهد شد. رضا تقی‌پور، وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز در زمان راه‌اندازی فاز نخست شبکه ملی اطلاعات در مهر‌ماه امسال گفت: «با این‌که در زیرساخت‌ها پیشرفت خوبی داشتیم، اما در زمینه محتوا حق مطلب ادا نشده است.»
 
فقر محتوا در فضای وب فارسی مسئله‌ای نیست که به‌تازگی آشکار شده باشد و این در شرایطی است که مراکز و شرکت‌های متعدد تولید محتوا در بخش خصوصی و دولتی مانند کنسرسیوم محتوای ملی، مجتمع تولید و صادرات محتوای الکترونیکی (تصما)، موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان، موسسه تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و … فعالیت می‌کنند که یا محتوای دیجیتالی دارند یا محتواهایشان امکان دیجیتالی‌شدن دارد. اما این مراکز تاکنون هیچ فراخوانی برای مشارکت در بخش محتوایی شبکه ملی اطلاعات دریافت نکرده‌اند؛ هرچند برخی نیز معتقدند با راه‌اندازی این شبکه کاربران خودشان به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محتوا تبدیل می‌شوند و نباید از این مسئله دل‌نگرانی داشته باشیم.
 
 تبیان تامین‌کننده خوراک محتوایی استاندارد
 
موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان با ثبت آمار میانگین روزانه 700 تا 800 هزار بازدیدکننده یکی از مدعیان تولید محتوای مجازی در فضای وب فارسی است که گستره فعالیت‌هایش را از طریق همکاری با کنسرسیوم محتوای ملی و مجتمع تصما توسعه داده است.
 
علیرضا طالب‌پور، مدیرعامل موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان با انتقاد از نبود حمایت از تولیدکنندگان محتوا در کشور به شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و تبیان را یکی از تامین‌کنندگان اصلی محتوای این شبکه دانست و افزود: «با این‌که بزرگ‌ترین ارزش شبکه ملی اطلاعات به محتوایی است که در آن عرضه می‌شود و با وجود شعارهایی که تا کنون در زمینه شبکه ملی اطلاعات و حمایت از تولید محتوای ملی و بومی داده‌شده، ما به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده محتوا و سرویس‌های ملی در کشور از هیچ‌گونه حمایتی برخوردار نیستیم.»
 
مدیرعامل موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان با بیان این‌که لازمه شبکه ملی اطلاعات محتواست و تا زمانی که پول پرداخت نشود محتوایی تولید نمی‌شود، گفت: «در حال حاضر یک STM1 محتوا به فضای مجازی ارسال می‌کنیم، کاربران این محتوا را دریافت می‌کنند و به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای فراهم کردن امکان دسترسی پول پرداخت می‌کنند. از سوی دیگر، ما نیز به‌عنوان تولید‌کننده محتوای مجازی برای داشتن پهنای باند مورد نظر به وزارتخانه پول می‌دهیم، درحالی‌که تبیان و دیگر موسسات تولیدکننده محتوا علاوه بر این‌که نباید پولی پرداخت کنند، باید در سود حاصله نیز شریک شوند؛ مانند اتفاقی که میان اپراتورها و شرکت‌های تولیدکننده محتوا رخ داده است.»
 
به گفته او، تبیان اکنون مدعی مشارکت در سود نیست اما انتظار دارد به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده محتوای ایرانی و اسلامی در کشور که خوراک اصلی محتوایی شبکه ملی اطلاعات را تامین خواهد کرد، مورد حمایت قرار گیرد.
 
 محتوا با فراهم شدن دسترسی تولید می‌شود
 
رضا باقری‌اصل، مدیر کمیته حقوقی شبکه ملی اطلاعات اما با تاکید بر این‌که تولید محتوا برای شبکه ملی اطلاعات وظیفه‌ای نیست که تنها به عهده دولت و دستگاه‌های اجرایی کشور باشد،‌ گفت: «تمامی افرادی که به شبکه ملی اطلاعات دسترسی داشته باشند به‌طور بالقوه می‌توانند تولیدکننده محتوا باشند و در قانون نیز به‌صراحت دستگاه‌های اجرایی و واحدهای تابعه را به همراه کسب و کارها و 60 درصد خانوارها را ملزم کرده تا پایان برنامه پنجم توسعه به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.»
 
باقری اصل با مثال زدن فیس‌بوک به‌عنوان یک شبکه اجتماعی موفق و مطرح در دنیا که کاربرانش آن را توسعه دادند، گفت: «با مهیا شدن زیرساخت‌ها ناخودآگاه افرادی که به شبکه دسترسی دارند نسبت به تولید محتوا و توسعه شبکه اقدام می‌کنند و با توجه به این‌که شبکه ملی اطلاعات سرویس‌محور است نباید نسبت به تهیه و تولید محتوا برای آن نگرانی داشته باشیم؛ مسئله اصلی تامین زیرساخت‌هاست.»
 
باقری‌اصل، نبود زیرساخت و مراکز داده را نقطه ضعف اصلی این پروژه دانست و گفت: «با وجودی‌که مراکز داده رکن اصلی شبکه ملی اطلاعات به‌شمار می‌روند، اما تاکنون هیچ مرکز داده‌ای راه‌اندازی نشده و در صورت تولید محتوا نیز، جایی برای قرار دادن آن وجود ندارد. مراکز داده موجود نیز ظرفیت بالایی ندارند.»
 
او با اشاره به این مسئله که به‌رغم این‌که هماهنگی در حوزه الکترونیکی آسان‌تر است، اما اکنون بزرگ‌ترین خلأ این حوزه هماهنگی است، گفت: «کلیه کتاب‌های کشور، ‌داده‌های با ارزش غیرطبقه‌بندی دولت، آرشیو صدا و سیما، محتوای چندرسانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانند فیلم‌ها و انیمیشن‌ها و نرم‌افزارهای اطلا‌ع‌رسانی مجوزدار در زمره محتواهای کشور به حساب می‌آیند که یا دیجیتالی هستند یا محتوای فیزیکی هستند که می‌توانند دیجیتالی شوند این نیز مستلزم امضای تفاهم‌نامه و هماهنگی میان سازمان‌ها و نهادهاست.»
 
 محتوا را دریابیم
 
سعید سالاریان، قائم مقام شورای عالی اطلاع‌رسانی و یکی از فعالان تولید محتوای دیجیتال در کشور با بیان این‌که حوزه محتوا مغفول مانده است، گفت: «با وجود اقدامات زیادی که انجام شده، انتظارات را برآورده نکرده است؛ هرچند در حوزه محتوای اسلامی و انسانی مراکزی مانند مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی فعالیت‌های گسترده‌ای داشته است. اما در دیگر حوزه‌ها  نیز کمبود احساس می‌شود.»
 
او در ادامه به طرح پیشنهاد برای تامین اعتبار تولید محتوا پرداخت و افزود: «ارائه‌دهندگان زیرساخت‌ها باید از محل درآمد بخشی را برای تولید محتوا صرف کنند یا این‌که دولت هنگام ارائه مجوز، آن‌ها را ملزم ‌کند که 10 تا 20 درصد درآمد حاصل را برای تولید محتوا صرف کند. در این صورت حجم بالایی از محتوا تامین می‌شود.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.