اپراتورها

تلفن همراه

November 27, 2012
22:08 سه شنبه، 7ام آذرماه 1391
کد خبر: 51729

گزارش GSMA از تاثیر شبکه تلفن همراه بر رشد اقتصادی در جهان

 

GSMA و Deloitte با انتشار گزارشی به بررسی مزایای رو به رشد سرویس های تلفن همراه نظیر نسل سوم و تاثیر آن بر رشد اقتصادی کشورها پرداخته‌اند.
 
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا) از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در ۱۴ کشوری که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند، دو برابر شدن استفاده از خدمات دیتای تلفن همراه، افزایش ۰٫۵ درصدی سرانه تولید ناخالص داخلی را به همراه داشته است.
در کشورهایی مانند روسیه، انگلیس و کره جنوبی که میزان استفاده از سرویس دیتا در نسل سوم تلفن همراه بیشتر است، میزان افزایش سرانه تولید ناخالص داخلی به ۱٫۴ درصد می‌رسد.
این در حالی است که با افزایش ۱۰ درصدی میزان نفوذ از نسل دوم به نسل سوم سرانه تولید ناخالص داخلی ۰٫۱۵ درصد رشد خواهد داشت.
در بازارهای در حال توسعه، گسترش ۱۰ درصدی نفوذ شبکه تلفن همراه به میزان ۴٫۲ درصد بهره وری را افزایش می‌دهد.
این گزارش میزان تاثیر انتقال از نسل دوم به نسل سوم روی رشد تولید ناخالص داخلی را مورد ارزیابی قرار داده است. تجزیه و تحلیل ۹۶ بازار توسعه یافته و در حال توسعه حاکی از تاثیر مثبت جایگزینی شبکه نسل دوم با نسل سوم تلفن همراه است و با افزایش ۱۰ درصدی میزان نفوذ نسل سوم تلفن همراه، تولید ناخالص داخلی به میزان ۰٫۱۵ افزایش می‌یابد.
تا پایان سال ۲۰۱۲ تعداد مشترکین تلفن همراه در جهان به ۶٫۸ میلیارد مشترک می‌رسد. با وجود بحران اقتصادی در جهان، دولت‌ها باید به بازار شبکه‌های تلفن همراه به عنوان شریکی مهم برای رشد اقتصادی بنگرند و با اتخاذ سیاست‌های مناسب به تشویق سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های باند وسیع بپردازند.
توسعه شبکه نسل سوم و گوشی‌های مجهز به این تکنولوژی موجب رشد وسیعی در اتصال به اینترنت و استفاده از خدمات دیتا می‌شود. در ۹۶ کشوری که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند، از سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۱۰ میزان استفاده از سرویس دیتای تلفن همراه به طور متوسط سالانه بیش از ۲ برابر رشد کرده و در کشورهای غرب اروپا رشدی ۳٫۵ برابری را داشته است.
این در حالی است که میزان تاثیر توسعه خدمات دیتا بر رشد اقتصادی کشورهایی که دارای بازار در حال توسعه هستند، بیشتر است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.