اپراتورها

تلفن همراه

November 30, 2012
21:25 جمعه، 10ام آذرماه 1391
کد خبر: 51777

وضعیت رایتل یک سال پس از آغاز فعالیت

Thumbnail image for rightel-logo2.jpg

بهمن‌ماه 89 بود که موضوع راه‌اندازی اپراتور سوم تلفن همراه مطرح و مقرر شد این اپراتور تا اردیبهشت ماه 90 فعالیت‌های خود را معرفی و پوشش و واگذاری سیم کارت‌های خود را آغاز کند.
 
به گزارش ایسنا، پیش ثبت‌نام سیم‌کارت‌های دائمی، اعتباری و دیتای اپراتور سوم تلفن همراه به فاصله کمتر از یک ماه پس از رونمایی از نام و نشان تجاری این اپراتور ارائه‌دهنده خدمات نسل سوم که در اواخر آبان‌ماه سال جاری و با حضور برخی مقامات بلندپایه کشور صورت گرفت و طبق وعده مسوولان از تاریخ 24 آذرماه 1390 در استان البرز آغاز شد.
 
همچنین پس از اولین واگذاری در کرج به ترتیب از تهران، شیراز، مشهد، تبریز و دیگر شهرها واگذاری سیم‌کارت‌ها آغاز شد و در این باره نیز مدیر برند و ارتباطات رایتل از افزایش شهرهای خرید و فروش سیم‌کارت‌ رایتل در سال جاری به 15 شهر و از فروش آنلاین سیم‌کارت‌های رایتل نیز در آذرماه سال خبر داد.
 
ماجرای تاخیر در ارائه خدمات رایتل از اردیبهشت‌ماه 91 به شهریورماه و پس از آن افزایش دوره انحصار به 15 ماه نیز خبرساز شد.
 
در این باره رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اعلام ارایه مهلت 15 ماهه به دوره انحصار رایتل اظهار کرد: مدیران اپراتور سوم با پیگیری مشکلاتی که محدودیت‌های اقتصادی به این اپراتور تحمیل کرده است، توانستند با جلب نظر موافق نهادهای بالادستی خارج از وزارت ارتباطات، دوره حفاظت از بازار خود را افزایش دهند.
 
فرقانی در این باره گفته بود: براساس قوانین آنچه که اکنون رایتل ارایه کرده‌ است ما آن را اجرا می‌کنیم، اما اگر از منظر کارشناسی و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات این موضوع را بررسی کنیم، ما نظر متفاوتی نسبت به تصمیم امروز داریم.
 
پس از این موضوع، مدیر کل برند و ارتباطات رایتل به خبرنگار ارتباطات ایسنا،‌ گفت: دوره انحصار اپراتورهای جدید دارای مناطق تجاری روشن است و به همین جهت از ابتدا و همزمان با صدور پروانه اپراتور سوم تلفن همراه دوره انحصار (ارایه خدمات نسل سوم) هم برای این اپراتور تعریف شده است که البته زمان آغاز آن منوط به عوامل متعددی است.
 
وی با اشاره به اخبار درج شده درباره افزایش مهلت انحصار ارائه خدمات نسل سوم تاکید کرد: هیچ تغییری در شرایط و مفاد پروانه و همچنین دوره انحصار اپراتور سوم به وجود نیامده و مدت زمان دو سال از ابتدا در اختیار این اپراتور بوده است.
 
پس از بحث‌های انجام شده در تمدید مهلت دوره انحصار رایتل و صحبت‌های مطرح شده از سوی دو اپراتور دیگر، بالاخره وزیر ICT درباره مهلت داده شده به رایتل صحبت کرد و گفت: این اپراتور توضیحاتی را درباره دلیل تاخیرات خود اعلام کرده که برخی از این موضوعات از سوی دولت مورد قبول قرار گرفته و مهلتی به این شرکت داده شد تا بدین ترتیب تا پایان تابستان سال آینده خدمات خود را در تمام شهرها ارائه کند.
 
اما معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی درباره تمدید انحصار رایتل در ارائه خدمات نسل سوم مخابراتی اظهار کرد: روزی که اپراتور سوم به مزایده گذاشته شد به منظور جذابیت بیش‌تر، انحصار ارائه خدمات نسل سوم به مدت دو سال به این اپراتور به صورت انحصاری واگذار شد، اما از آنجا که به دلایل مختلف نصب و بهره‌برداری از تجهیزات به موقع انجام نشد، درخواست تمدید مجدد این انحصار مطرح و بنابر صلاحدید مراجع خارج از وزارت‌خانه تصویب شد.
 
**تله‌کام 2012 فرصت دوباره برای رایتل
 
شاهین آرپناهی در حاشیه تله‌کام 2012 در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از حضور پر رنگ اپراتور سوم در نمایشگاه تله‌کام امسال صحبت کرد و گفت: پیام روشن رایتل حضور در این نمایشگاه و فعالیت این اپراتور در کنار دیگر اپراتورها بود.
 
وی با اشاره به پوشش 45 شهری این اپراتور در کشور اظهار کرد: در حال حاضر چراغ رایتل در 45 شهر کشور از جمله مراکز استان روشن است و مشترکان می‌توانند از خدمات این اپراتور در این شهرها بهره‌مند شوند و در حالی که 9 شهر به شش شهر خرید و فروش سیم کارت‌ها افزوده شده است، تا چند روز آینده علاوه بر افزایش شهرها فروش آنلاین نیز آغاز خواهد شد.
 
**ممنوعیت پخش تبلیغات پراتور در روزهای آغازین فعالیت
 
اما با قطع و پخش نشدن تبلیغات اپراتورسوم تلفن همراه از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و در مقابل مشاهده‌ی ثانیه‌ای تبلیغات دو اپراتور دیگر موضوع رخ داده برای رایتل در دو هفته اخیر بود و هنوز هم دلیلی قطعی برای پخش نشدن این تبلیغات اعلام نشده است، چرا که عده‌ای از مدیران صدا و سیما معتقدند هنوز قانونی مبنی بر پخش مکالمات تصویری تدوین نشده است و عده‌ای دیگر معتقدند نباید مردم از خدمات تصویری که در جهان رو به گسترش است محروم شوند و تبلیغات ادامه داشته باشد.
 
**وضعیت خرید و فروش سیم‌کارت‌ها
 
طبق اعلام رسمی رایتل، قیمت سیم‌کارت‌های این اپراتور برای سیم‌کارت‌های دائمی 120 هزار تومان، اعتباری و دیتا هر یک به 20 هزار تومان بدون احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده است و نباید قیمت بیش از رقم اعلام شده برای خرید این سیم‌کارت‌ها پرداخت کنند و تعرفه مکالمات و خدمات نیز در سایت www.rightel.ir مشخص شده است.
 
آرپناهی در این باره به ایسنا گفت: سیم‌کارت‌های رایتل تنها از دو کانال معتبر، یعنی وب سایت رسمی و دفاتر پیشخوان منتخب دولت به مشترکان عرضه می‌شود و با توجه به امکان اقدامات سودجویانه در فروش رایتل با قیمت‌های بالاتر، مشترکان باید از کانال‌های معرفی شده به خرید اقدام کنند و شهروندان باید توجه کنند که هیچ فردی نمایندگی فروش سیم‌کارت‌های این اپراتور را ندارد و مردم می‌توانند در صورت تماس اشخاصی با چنین ادعایی موارد را به رایتل و یا مراجع ذی صلاح اعلام کنند.
 
مدیر کل برند و ارتباطات رایتل تصریح کرد: شماره تلفن 2920-021 در تمام طول شبانه روز پاسخگوی سوالات مشترکان است و مردم میتوانند سوالات خود را از این طریق پیگیری کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.