اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

December 1, 2012
15:05 شنبه، 11ام آذرماه 1391
کد خبر: 51783

افزایش خاموش نرخ مکالمات خارجی؛ وزارت ارتباطات: غیرقانونی است

tci logo.jpg

علی ابراهیمی – همشهری : شرکت مخابرات در اقدامی غیرقانونی و بدون اطلاع‌رسانی قبلی از نیمه دوم آبان‌ماه نرخ تعرفه مکالمات خارجی تلفن ثابت و همراه را چندین برابر افزایش داده است. 
 
به گزارش خبر نگار همشهری ، به‌رغم مصوبه شماره 146کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مبنی بر تعیین تعرفه مکالمات بین‌الملل صادر شده از کشور و تعرفه برقراری ارتباط بین‌الملل مشترکین تلفن‌های ثابت و همراه به سمت اپراتورهای تلفن همراه و ثابت سایر کشورها از 18مرداد‌ماه امسال، شرکت مخابرات بدون اطلاع‌رسانی قبلی و برای جلوگیری از کاهش تقاضا از 15آبان‌ماه امسال نرخ‌های جدید را اعمال کرده و حتی با عطف به‌ماسبق‌کردن نرخ‌های مذکور، از ابتدای مهر‌ماه امسال نسبت به قطع تلفن ثابت مشترکان یا بدهکار کردن آنها اقدام کرده است.
 
از سوی دیگر درحالی‌که سازمان تنظیم مقررات ارتباطات بر ضرورت اطلاع‌رسانی برای اعمال نرخ‌های جدید تأکید دارد، حتی تلفن گویای 190شرکت مخابرات هنوز نرخ 1575ریالی را برای تعرفه مکالمات خارجی اعلام می‌کند و به‌گفته برخی دست‌اندرکاران نرم‌افزار جدید برای اعلام نرخ‌های تازه هنوز نصب نشده است اما شرکت مخابرات صورتحساب مشتریان را براساس نرخ‌های جدید چندین‌برابر افزایش داده است.
 
اطلاع‌رسانی نشده ، غیرقانونی است
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با خبر نگار ما این اقدام شرکت مخابرات را غیرقانونی قلمداد کرد و گفت: گرچه سازمان تنظیم مقررات افزایش نرخ مکالمات خارجی تلفن را مصوب و به اپراتورها ابلاغ کرده است، اما اپراتورها بدون اطلاع‌رسانی عمومی حق افزایش نرخ را ندارند. حسن رضوانی با اشاره به ضوابط پروانه فعالیت اپراتورها گفت: براساس قانون دارنده پروانه باید تعرفه‌های مقرر و مورد تأیید سازمان مقررات را در اختیار عموم قرار دهد و نباید هیچ هزینه دیگر یا نرخ بالاتری بیش از تعرفه‌های مصوب را اعمال کند.
 
وی تصریح کرد: از آنجا که شرکت مخابرات برای اعمال تعرفه‌های جدید اطلاع‌رسانی عمومی نکرده‌است، بنابراین افزایش نرخ تعرفه مکالمات تلفن خارجی از ابتدای مهر‌ماه توسط اپراتور غیرقانونی است و به اپراتورها اعلام کرده‌ایم حق قطع تلفن مشترکین یا دریافت هزینه اضافی بابت این مکالمات تا زمانی که اطلاع‌رسانی مناسب صورت گیرد را ندارند.
 
رضوانی با بیان اینکه اپراتورها به‌رغم داشتن ابزار مناسب نسبت به اعلام نرخ‌های جدید اقدام نکرده‌اند و از آنجا که افزایش قیمت مکالمات در تغییر رفتار مشترکان مؤثر است ، به شرکت مخابرات اعلام کرده‌‌ایم تا نسبت به استرداد اضافه هزینه مکالمات که از ابتدای مهر‌ماه از برخی مشترکان دریافت شده اقدام کند. همچنین این شرکت حق قطع تلفن مشترکان تلفن ثابت به‌دلیل بدهی معوق ناشی از اعمال تعرفه‌های جدید را ندارد، چرا که ‌ افزایش نرخ‌های جدید از ابتدای آبان‌ماه به شرکت مخابرات اعلام شده اما هنوز بسیاری از مشترکان اطلاعی از نرخ‌های جدید افزایش یافته مکالمات خارجی ندارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.