سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 2, 2012
10:00 یکشنبه، 12ام آذرماه 1391
کد خبر: 51803

بازار کامپیوتر اسیر تصمیم‌های لحظه‌ای واردات

 

بحث ممنوعیت ثبت سفارش کالاهای حوزه کامپیوتر طی یک ماه اخیر از داغ‌ترین و تاثیرگذارترین موضوعات در بازار این کالاها بوده است. موضوعی که نمی‌توان منکر تاثیر بزرگ آن بر بازار خرید و فروش کالاهای این حوزه شد. چرا که از زمان انتشار این خبر، قیمت‌ها در بازار در حد چشمگیری افزایش یافت.
 
اما این اواخر در بازار اخبار یا بهتر بگوییم زمزمه‌هایی در مورد رفع ممنوعیت ثبت سفارش کالاهای کامپیوتری به گوش می‌رسد. خبرگزاری مهر به نقل از وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است، واردات کالاهایی از جمله خودروهای سبک، رایانه، تلفن همراه و برخی کالاهای دیگر که ممنوعیت ثبت سفارش داشت، بعد از بررسی بیشتر آزاد شد. براساس اعلام این خبرگزاری، غضنفری اعلام کرده که با بررسی‌های انجام شده ممنوعیت ثبت سفارش برخی از کالاها برداشته شده و به هیچ وجه ورود این کالاها به کشور ممنوع نشده است.
این درحالی است که خبرگزاری دانشجویان ایران روز گذشته به نقل از مهدی غضنفری، وزیر صنعت و معدن و تجارت عنوان کرده که فهرست کالاهای لوکس تنها به کالاهای اعلام شده محدود نمی‌شود و کالاهای دیگری را نیز دربر می‌گیرد و کالاهای حوزه کامپیوتر هم همچنان در ردیف ممنوع‌های وارداتی هستند.
براساس گزارش این خبرگزاری، اگرچه وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکنون فهرستی از کالاهای لوکس را منتشر نکرده، اما وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم امسال روز ملی صادرات ارزش واردات کالاهای موجود در دو اولویت 9 و 10 را به ترتیب 1/5 و 8/3 میلیارد دلار اعلام کرد. اگرچه هم‌اکنون ثبت سفارش برای برخی کالاهای اولویت 9 امکان‌پذیر بوده و بین کالاهای موجود در دو اولویت 9 و 10 نیز جابه‌جایی‌هایی رخ داده است. ایسنا همچنین به نقل از وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که کلیه ثبت سفارش‌های انجام شده تا قبل از اول آذر ماه سال جاری می‌توانند تا پایان سال عملیاتی شوند. بنابراین به نظر می‌رسد دست کم تا پایان سال جاری شاهد واردات کالاهایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت آنها را لوکس خوانده، خواهیم بود. 
این درحالی است که فعالان حوزه کامپیوتر و واردکنندگان همچنان از وجود مشکلاتی در زمینه واردات کالاها خبر می‌دهند و اعلام کرده اند که به آنها همچنان مجوزهای لازم برای ثبت سفارش کالا ارائه نشده است.
به گفته آنها با وجود انتشار اخباری در رابطه با رفع محدودیت‌ها برای ثبت سفارش کالاهای کامپیوتری مانند لپ‌تاپ و تبلت و…. اما همچنان آنها اجازه ثبت سفارش ندارند. کارشناسان نیز که همچنان به این موضوع معترضند می‌گویند مشخص نیست چه حرفی را باید باور کرد و چه حرفی را خیر و باید پاسخ قطعی در رابطه ممنوعیت یا رفع ممنوعیت ثبت سفارش کالاهای اولویت دهم را از سازمان توسعه تجارت جویا شد.
این درحالی است که تلاش‌های ما برای برقراری ارتباط با مسوولان این سازمان به نتیجه نرسید و برخی از کارشناسان این سازمان نیز از ارائه پاسخ خودداری کرده و اعلام کردند حاضر به ارائه اطلاعات در این زمینه نیستند. 
اما مجیدرضا حریری، رییس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران در این رابطه به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: رفع ممنوعیت ثبت سفارش کالاهای حوزه کامپیوتر به این صورتی که در بازار اعلام شده است نبوده است و این‌طور نیست که از این پس ثبت سفارش و واردات تمام این کالاها آزاد باشد.
به گفته وی، موضوع این است که به علت وجود برخی از مشکلات در سیستم‌های وارداتی، برخی از واردکنندگان از مسیر درست برای واردات وارد نشده و کالاها را ابتدا وارد گمرک کرده و سپس برای ثبت سفارش آنها اقدام می‌کردند؛ درحالی‌که این شیوه درست نیست و باید ابتدا ثبت سفارش صورت گیرد و بعد کالا وارد گمرک شود. به هر حال طی ماه‌های گذشته واردکنندگان کالاهای خود را با این شرایط وارد گمرک کرده و با اعلام ممنوعیت ثبت سفارش کالاهای اولویت دهم، این کالاها هم در گمرک ماندند.
اینک مقرر شده است که واردکنندگان این کالاها در صورت ارائه قبض انبار گمرک بتوانند کالاهای خود را ثبت سفارش کرده و از گمرک ترخیص کنند. به عبارتی واردکنندگانی که طی ماه‌های قبل برای واردات کالا به کشور اقدام کرده ولی عملیات ثبت سفارش را انجام نداده‌اند تا پایان آذر ماه فرصت دارند نسبت به ثبت سفارش این کالاها اقدام کنند و کالاها را از گمرک ترخیص کنند.
رییس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران همچنین در رابطه با آینده بازار کامپیوتر و همچنین نحوه واردات کالاهای این حوزه به «دنیای اقتصاد» گفت: فعلا برنامه‌ای قطعی برای آزادسازی واردات و ثبت سفارش کالاهای اولویت دهم نیست. اما گویا قرار بر این است که برخی از کالاهای کامپیوتری نظیر لپ تاپ از اولویت دهم به اولویت نهم منتقل شوند و به این ترتیب مجوز ثبت سفارش و واردات برای آنها صادر شود. اما اینها در حد حرف است و هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.
وی افزود: ممنوعیت ثبت سفارش کالاهای کامپیوتری تاثیرات نامساعدی بر بازار می‌گذارد و همین سرگردانی و سردرگمی در مورد آینده بازار در حد چشمگیری باعث وارد آمدن آسیب به بازار می‌شود که در نهایت دود همه اینها به چشم مصرف‌کننده می‌رود.
یکی از واردکنندگان لپ‌تاپ هم که نخواست نامی از وی برده شود با بیان این مطلب که به دلیل تصمیم‌هایی که بدون بررسی و کارشناسی اتخاذ شده است وضعیت بازار روز به روز وخیم‌تر می‌شود و کسبه در سرگردانی به سر می‌برند. وی افزود: در شرایط فعلی واردکنندگانی که تا پیش از این از نوسانات نرخ ارز و عدم ارائه ارز مرجع و حتی مبادلاتی جهت واردات لپ‌تاپ و سایر کالاهای حوزه کامپیوتر گله‌مند بودند،حالا این مشکلات را فراموش کرده و تنها می‌خواهند بابت ثبت سفارش و واردات کالا مجوز بگیرند که این مصداق ضرب‌المثل «به مرگ گرفتن تا به تب راضی شدن» است! 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.