اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

December 4, 2012
1:22 سه شنبه، 14ام آذرماه 1391
کد خبر: 51857

آغاز کنفرانس ارتباطات راه‌دور سازمان ملل در دوبی/قانونگذاریهای اینترنت به روز می‌شود

 

200 نفر از 193 کشور جهان از امروز دوشنبه 13 آذر ماه برای شرکت در کنفرانس جهانی ارتباطات راه دور بین المللی در دوبی گرد هم جمع می شوند تا درباره توافقنامه قانونگذاری ارتباطات راه دور که از سال 1988 به روز نشده بحث و بررسی کنند.
 
به گزارش مهر، در همایش قانونگذاریهای ارتباطات راه دور بین المللی موضوع بهبود دسترسی به اینترنت برای سالخوردگان و معلولان، اماکن فراهم کردن دسترسی به اینترنت برای 4.6 میلیارد نفر در دنیا که به اینترنت دسترسی ندارند، بهبود امنیت سایبر و مهمتر از همه "هزینه های فرستنده" به عنوان مدل اقتصادی ارائه محتوای وب مورد توجه خواهد بود.
 
درمیان تمام مناقشات و اغراقهایی که درباره میزان پوشش و آینده اینترنت رایگان صورت گرفته این توافق آخرین دور از مناقشات طولانی مدت میان لابی اینترنت و شرکتهای ارتباطات راه دور است.
 
غرب، اعم از شرکتهای جهانی و طرفداران اینترنت آزاد مدعی هستند که مدل اقتصادی " هزینه های فرستنده" می تواند برای شرکتهای بزرگتر سودمند باشد، اما برای شرکتهای کوچکتر و افرادی که نمی توانند این هزینه ها را پرداخت کنند چندان خوشایند نخواهد بود.
 
از سوی دیگر اپراتورهای موبایل شرکت کننده در این همایش استدلال می کنند که کشورهای درحال توسعه باید از شبکه های پهن باند برخوردار شوند تا شرکتهای اینترنتی غربی به بازارهای جدید دسترسی پیدا کنند.
 
درحال حاضر مناقشات درباره این نشست و تنشهای سیاسی اطراف آن به اوج خود رسیده چرا که چین و روسیه به طور صریح تمایل خود را در گرفتن کنترل اینترنت از آمریکا مطرح کرده و سایر پیشنهادها نیز برای تغییر قوانین به گونه ای مطرح شده که منتقدان اظهار می دارند این شیوه ها می توانند حریم خصوصی و آزادی بیان را نقض کنند.
 
اما کشورهای درحال توسعه احساس می کنند این همایش یکی از معدود سازمانهایی است که صدای آنها شنیده می شوند و بی تردید آنها خواستار بلند کردن صدای خود در رابطه با آینده اینترنت هستند.
 
اتحادیه بین المللی ارتباطات راه دور سازمان ملل خود را به عنوان یک سازمان اجرایی تعریف می کند که وظیفه اصلی آن قانون گذاری نیست بلکه سازمان دهی به رایزنیها در عرصه قوانین بین المللی ارتباطات راه دور است. از این رو کشورها پس از فرآیند مذاکره و رأی گیری تغییرات پیشنهادی برای قوانین ملزم به رعایت آن هستند.
 
دکتر همادون توره دبیرکل اتحادیه بین المللی ارتباطات راه دور سازمان ملل در آستانه برگزاری این نشست اظهار داشت: باید به خاطر بسپاریم که وقتی از آزادی اینترنت صحبت می کنیم، اکثر مردم دنیا نمی توانند به اینترنت دسترسی داشته باشند. اینترنت به یکی از مزایای دنیای ثروتمندان تبدیل شده و این سازمان خواستار تغییر آن است.
 
وی افزود: هدف جهانی ما اطمینان حاصل کردن از این است که هر شهروندی بدون توجه به شرایطی که در آن زندگی می کند به اینترنت وصل شود، ما باید به یک توافق جمعی در این رابطه برسیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.