سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 4, 2012
21:04 سه شنبه، 14ام آذرماه 1391
کد خبر: 51864

قیمت لپ‌تاپ ۹۰ درصد رشد، ۱۰ درصد کاهش

 

مریم عسگری
بازار کامپیوتر طی دو ماه اخیر با تغییر و تحولات گوناگون و البته غیرقابل پیش‌بینی مواجه بوده است.

 

تغییر و تحولاتی که خریداران مدت‌ها در انتظار آن بوده‌اند و حالا با وقوع آنها ،این اواخر موجبات رونق نسبی بازار را فراهم آورده است . رونقی که از نظر کارشناسان حقیقی نبوده و فعالان صنف نمی‌توانند بر پایه آن روی سرمایه و… خطر کنند.

در هر حال کاهش قیمت، افزایش میزان عرضه کالا به بازار و همچنین رشد حجم معاملات در سطح بازار از تحولات اخیر در بازار کامپیوتر و به ویژه لپ‌تاپ است. تحولاتی که از نظر کارشناسان به آن اندازه که در نگاه اول خوشایند به نظر می‌رسد خوشایند نیست و در حقیقت نشانه‌های بدی برای بازار جوان و تقریبا نوپای کامپیوتر است. فعالان بازار و کسبه نیز چندان به وضعیت موجود خوش‌بین نیستند و معتقدند: نمی‌توان به تحولات بازار نگاهی قطعی (خوشبینانه یا بدبینانه) داشت؛ چرا که اوضاع و احوال بازار به شدت به تصمیم‌گیری‌های مسوولان در رابطه با واردات و… بستگی دارد و از آنجا که هر روز تصمیم جدیدی در این زمینه اتخاذ می‌شود نمی‌توان به هیچ عنوان وضعیت بازار را پیش‌بینی کرد یا حتی به شرایط کنونی اعتماد کرد.
در این بخش ما ضمن بررسی وضعیت بازار کامپیوتر در یک ماه اخیر ،نگاهی نیز به روند قیمت‌ها و تغییرات قیمت کالاهای کامپیوتری خواهیم داشت. پس اگر به این موضوع علاقه‌مندید این گزارش را بخوانید:
بازار لپ‌تاپ در ماهی که گذشت
با وجودی که نرخ دلار آزاد از حدود یک ماه پیش روی دو هزار و 600 تا دو هزار و 800 تومان ثابت ماند، اما بنا به دلایلی چون انتشار خبر ممنوعیت ثبت سفارش کالاهای کامپیوتری و همچنین کاهش موجودی در بازار، کسبه از کاهش قیمت‌ها در بازارخودداری کرده و حتی گروهی از عرضه کالا نیز اجتناب کردند.
این روند تا اوایل هفته و انتشار برخی از شایعات در رابطه با آزادسازی ثبت سفارش کالاهای کامپیوتری و همچنین ثبات نرخ دلار آزاد روی رقم دو هزار و 800 تومان ادامه داشت.اما از اوایل هفته گذشته ورق برگشت و کسبه بازار و همچنین نمایندگی‌های خرید و فروش لپ‌تاپ قیمت‌ها را در حدود 50 تا 200 هزار تومان کاهش دادند. حتی برخی از شرکت‌های عرضه‌کننده مانند ایران رهجو قیمت لپ‌تاپ‌هایش را در حدود 400 هزار تومان کاهش داد. البته چنین کاهش قیمتی در مقایسه با افزایش قیمتی که طی ماه‌های گذشته در مورد کالاهای کامپیوتری شاهد بودیم چندان چشمگیر نیست. اما هیمن کاهش جزئی قیمت‌ها خبر خوشی برای خریداران به حساب آمد. جالب اینجا است که ناگهان مدل‌هایی که تا پیش از این از جانب فروشندگان نایاب معرفی شده بودند به بازار عرضه شدند.


فعالان بازار علت این تغییر و تحول ناگهانی ترخیص برخی از محموله‌های موجود در انبار گمرک که تا پیش از این به علت طی نشدن پروسه ثبت سفارش ترخیص نشده بودند اعلام کردند.گروهی نیز ثبات نرخ دلار آزاد روی رقم دو هزار و 800 تومان را اعلام کردند. اما این روال تنها یک هفته به طول انجامید و از اوایل هفته جاری با رشد تدریجی نرخ دلار قیمت‌ها مجددا در بازار در حدود 20 تا 50 هزار تومان افزایش یافت.گروهی از کسبه هم با انتشار مجدد خبر ادامه ممنوعیت ثبت سفارش کالا و همچنین کمبود ارز آزاد در بازار از فروش کالا امتناع می‌کنند.
کاهش جزئی قیمت به بازار لپ‌تاپ جان داد
اگر چه قیمت انواع لپ‌تاپ طی یک هفته اخیر نسبت به شش ماه گذشته در حدود 30 تا 400 هزار تومان کاهش یافته است .ولی این میزان در مقایسه با رشد 90 درصدی قیمت‌ها طی شش ماه اخیر رقم چشمگیری نیست.
در نتیجه نمی‌توان این اتفاق را نویدبخش بازگشت دوران طلایی در بازار لپ‌تاپ دانست.
به گفته کارشناسان به نظر می‌رسد کاهش قیمت‌ها اعمال سیاستی از سوی فعالان بازار برای جلب توجه‌ها به سمت بازار باشد.
یکی از واردکنندگان انواع لپ‌تاپ در این باره می‌گوید: این بازی‌های قیمتی به بهانه کاهش یا افزایش 100 تا 200 تومانی قیمت دلار تنها برای این است که بازار را راکد و بی خبر نشان ندهند .به گفته وی، کاهش قیمت‌ها اگر چه طی مدت اخیر توانسته است پای مشتریان زیادی را به بازار باز کند، اما استقبال در آن حدی که انتظار می‌رفت 
نیست.
بهنامی یکی دیگر از فعالان بازار هم با بیان این مطلب که کاهش قیمت‌ها در مقایسه با ماه‌های قبل در حد چشمگیری نیست گفت: اکثر لپ‌تاپ‌هایی که در حال حاضر به بازار تزریق شده‌اند نمونه هایی با قابلیت‌های فنی پایین است و خرید این لپ‌تاپ‌ها چندان خریداران را به ذوق نمی‌آورد. 
به گفته وی شرکت‌های عرضه‌کننده برخی از محصولات قدیمی خود را از انبار خارج کرده و با اندکی کاهش قیمت به بازار عرضه می‌کنند. اما مدل‌های گران قیمت به علت اینکه کاهش قیمت ضربه و ضرر بیشتری به فروشنده می‌زند در انبارها مانده‌اند.
بخریم یا نخریم!
با توجه به این اتفاقات این سوال نزد اکثر افراد پیش می‌آید که برای خرید اقدام کنند یا خیر؟غروی یکی از فعالان بازار در این باره می‌گوید: با توجه به این موضوع که اکثر لپ‌تاپ‌های عرضه شده به بازار مدل‌های قدیمی با قابلیت‌های فنی پایین است بهتر است اگر قصد خرید دارید مبلغی بیشتر صرف کنید و لپ‌تاپی خریداری کنید که دارای کانفیگ بالاتری باشد.
کارشناسان نیز توصیه کردند در هر صورتی از خرید نوت بوک کارکرده خودداری کنید.
حتی اگر لپ‌تاپی برای خرید نیفتید! وی در مورد تبلت‌ها هم گفت: باتوجه به این نکته که تبلت به طور قطع در ردیف کالاهای لوکس قرار دارد بهتر است اگر قصد خرید دارید هم اکنون برای خرید اقدام کنید؛ چرا که ممکن است لپ‌تاپ‌ها در جابه‌جایی‌های اولویت‌بندی برای ثبت سفارش به اولویت نهم متنقل شده و ثبت سفارش آنها آزاد شود. اما احتمال جابه‌جایی ردیف اولویتی تبلت‌ها تقریبا بعید به نظر می‌رسد. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند که اگر قصد خرید تبلت و به ویژه ipad دارید هم اکنون اقدام کنید!

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.