تجارت الکترونیک

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 7, 2012
21:19 جمعه، 17ام آذرماه 1391
کد خبر: 51910

هنوز واردات رایانه ممکن نیست

 

رییس اتحادیه فن‌آوران رایانه تهران از ارسال نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد و اظهار امیدواری کرد که وی به مشکلات فعالان عرصه رایانه رسیدگی کند.
 
سیدمهدی میرمهدی کمیجانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اگرچه گفته می‌شود که ممنوعیت ورود کالاهای آی.تی به کشور برداشته شده اما متاسفانه هنوز برخی همکاران ما در این زمینه با مشکلات متعدد مواجهند و هنگامی که برای ثبت سفارش مراجعه می‌کنند یا با سایت‌های بسته مواجه می‌شوند و یا موفق به انجام این کار نمی‌شوند.
 
وی ادامه داد:‌ در این میان عده بسیاری هم کالاهای مورد نیاز خود را وارد کرده‌اند اما این کالاها به دلیل آن‌که با ارز مرجع خریداری نشده در گمرک مانده است.
 
میرمهدی کمیجانی همچنین عنوان کرد: اکنون همچنان واردات برخی اقلام این عرصه ممنوع است و جالب این‌که این اقلام که از جمله می‌توان به ریبون‌های پرینتر اشاره کرد که مصرف بسیاری هم در بازار دارد.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر تنها در هر بانک 40 تا 50 پرینتر وجود دارد که از این ریبون‌ها استفاده می کنند علاوه بر این دستگاه‌های مختلف دیگر نیز مصرف بالایی در این ز مینه دارند.
 
رییس اتحادیه فن‌آوران رایانه تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه گاه با تصمیمات ناآگاهانه وضع بازار به هم می‌ریزد و موجب می‌شود کالایی که می‌توان آن را با چهار یا پنج هزار تومان تامین کرد، به قیمت 20 هزار تومان برسد و با قیمتی چهار برابر فروخته شود. در این میان بیشترین ضربه راهم مشتریان این بازار می‌بینند.
 
وی در ادامه اظهار کرد: زمانی پیش از افزایش قیمت دلار ممکن بود با 700 یا 800 هزار تومان کاربران توان خرید یک لپ تاپ را داشته باشند اما پس از افزایش قیمت ارز، قیمت همان لپ‌تاپ‌ها به یکباره به یک میلیون و 500 تا 600 هزار تومان رسید اما پس از مدتی ما تلاش کردیم و این قیمت تا حدود یک میلیون و 200 الی 300 پایین آمد و شرایطی ایجاد شد که وضعیت خرید مردم بهتر شد و تا حدی بازار داشت بر روی روال می‌افتاد و با وجود کم بودن تقاضا رقابت خوبی میان همکاران ما ایجاد شده بود و امید داشتیم که طی ماه‌های آتی یکبار دیگر قیمت این مدل‌ها را به زیر یک میلیون تومان برسانیم اما متاسفانه با این شرایط بار دیگر با افزایش قیمت‌ها مواجه شدیم.
 
میرمهدی همچنین عنوان کرد: درحال حاضر افزایش قیمتی که در این بخش ایجاد شده در بخش‌های مصرفی حدود پنج درصد و در بخش‌های سرمایه‌ای شاید بیش از 10 درصد باشد.
 
وی از کالاهایی مانند ماوس، کی‌بورد و فلش مموری به عنوان کالاهای مصرفی و از مواردی چون لپ تاپ، تبلت و مانیتور به عنوان کالاهای سرمایه‌ای نام برد.
 
رییس اتحادیه فن‌آوران رایانه تهران در ادامه یادآو رشد: در حال حاضر کمبودی در بازار وجود ندارد. اما زمانی که اتفاقاتی مانند اعمال محدودیت رخ می‌دهد از نظر سرمایه‌گذاری مشکلاتی ایجاد می‌شود و تمام سرمایه‌گذاران تصمیم می‌گیرند کالاهای موجود خود را به بالاترین قیمت ممکن به فروش برسانند و دیگر سرمایه خود را در این راه نگذارند.
 
وی یادآور شد: شرایطی که در حال حاضر وجود دارد، موجب می‌شود که از شیوه‌های متعدد کالاها با قیمتی به مراتب بالاتر وارد بازار شوند و واردکنندگان و فروشندگان اصلی این حوزه نتوانند فعالیت اصلی خود را انجام دهند.
 
میرمهدی در عین حال گفت: ما شش ماه قبل به دولت پیشنهاد دادیم که کالاهای بخش آی.تی را از دسته کالاهایی که نیاز به ارز دولتی دارند خارج کند. در نامه‌ای هم که اخیرا به شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت فرستادیم به طور مستقیم مشکلات این عرصه را با ایشان در میان گذاشتیم و اکنون انتظار داریم که ایشان با اتخاذ تصمیمات مناسب شرایطی فراهم کنند که مشکلات این حوزه کمتر شود چرا که به هر حال آی.تی از زیرساخت‌های مهم کشور به شمار می رود.
 
وی در پایان با بیان این‌که در این صنف پیگیری‌های مختلفی از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و مجلس صورت گرفته است اظهار امیدواری کرد که این مساله در آینده‌ای نزدیک به نتایج مثبت ختم شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.