امنیت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

December 11, 2012
2:15 سه شنبه، 21ام آذرماه 1391
کد خبر: 51988

لاریجانی: با توجه به تهدیدات سایبری، ادغام دو وزارتخانه ارتباطات و راه به صلاح نیست

 

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حرکت در مسیر پدافند غیرعامل یک حرکت بجا، سنجیده و ضروری است و باید پذیرفت که این موضوع از مقولاتی است که در دنیای جدید به آن نیاز است.
arash khamooshi (9 of 14)-9.jpg
به گزارش ایسنا علی لاریجانی که در ششمین نشست مشترک تعامل و هم‌اندیشی مسئولان پدافند غیرعامل دستگاه‌های اجرایی کشور سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: اینکه در قانون بودجه و مقررات داخلی کشور به امر پدافند غیرعامل توجه شده است نشان دهنده اهمیت این موضوع است و خوشبختانه در کشور به این موضوع به موقع توجه شده است.
 
وی افزود: ما باید در بحث پدافند غیرعامل به این نکته توجه کنیم که در شرایط فعلی کشور با چه مسائل و موانعی برخورد داریم تا در زمینه‌های مختلف برای پدافند غیرعامل توجه و مداقه صورت گیرد.
 
رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در صحنه بین‌المللی مسیر فشارها به سمت موضوع اقتصادی است اما نباید از بخش‌های دیگر نیز غافل شد چرا که دشمنان دائما به دنبال جریان‌سازی و بهانه‌جویی در حوزه‌های مختلف هستند.
 
لاریجانی ادامه داد: مساله هسته‌یی ایران، مساله موشکی و بعضا مساله حقوق بشر از دست‌مایه‌های اصلی دشمنان برای فشار بر کشور است.
 
وی خاطرنشان کرد: حرکت‌های ماجراجویانه‌ای که در منطقه به بهانه ایجاد خاورمیانه جدید توسط آمریکا ایجاد شده است بخشی از ماجراجویی‌های غرب در دهه اخیر است و ایران همواره مخالف رفتارهای این‌چنینی بوده است.
 
رییس قوه مقننه افزود: به عنوان نمونه در غزه نیز ما شاهد نوعی ماجراجویی بودیم که در جریان آن شاهد نشست‌های مختلفی در سطح سران کشورهای منطقه بودیم که تنها حرف و سخن تحویل ملت فلسطین دادند و به جرات می‌توان گفت تنها کشوری که یک مساعدت واقعی با ملت فلسطین انجام داد جمهوری اسلامی ایران بود و همین موضوع نیز باعث شکست رژیم صهیونیستی در تهاجم اخیر خود به غزه شد و به همین شکل جمهوری اسلامی ایران همواره در لبنان، عراق و افغانستان نیز در مقابل حرکت‌های ماجراجویانه آمریکا و متحدانش ایستاده است و همین موضوع باعث عداوت آنان با ایران شده است.
 
لاریجانی خاطرنشان کرد: ما در عراق شاهد آن بودیم که آمریکا به دنبال ساخت یک سلطه جدید منطقه‌ای بود و برخی از کشورهایی که در ابتدا با آمریکا مخالفت می‌کردند در ادامه راه و با توجه به اشغال 20 روزه عراق در کنار آمریکا قرار گرفتند اما جمهوری اسلامی ایران بود که تا آخر در مقابل این سلطه ایستاد و نتیجه آن هم این شد که آنان بعد از پنج سال و بدون هیچ دستاوردی مجبور به ترک عراق شدند.
 
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا هم بر این نکته تاکید داشت که با اشغال و فشار نظامی نمی‌توان شرایط منطقه را تغییر داد و آنان دائم در محاسبات خود این موضوع را مدنظر قرار می‌دهند که ایران چگونه با بیداری و قدرت نقشه‌های آنان را نقش بر آب می‌کند لذا باید همیشه آماده چالش‌هایی از سمت آنان باشیم چرا که آنان دائم از طرق مختلف به دنبال مساله‌سازی برای ایران هستند.
 
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این نکته که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه به دنبال ماجراجویی در منطقه نبوده است، تصریح کرد: ما زور را نمی‌پذیریم و این موضوع را قبول نداریم که آنها مسلمانان را به عنوان یک ملت درجه سه و چهار نگاه کنند و بخواهند با زور و فشار اموال آنان را غارت کنند لذا ما همواره با ماجراجویی‌های آنان برای ایجاد یک سلطه جدید مخالف هستیم.
 
وی تاکید کرد: با توجه به همه این موضوعات ما باید از بعد نظامی هم هوشیار و آگاه عمل کنیم و همه تهدیدات را در پدافند غیرعامل جدی بدانیم.
 
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فشارهای اقتصادی آمریکا و غرب برای فلج کردن توان داخلی جمهوری اسلامی ایران، گفت: آنان در بخش اقتصادی روشی را دنبال می‌کنند که هر چند با پرچم هوشمندی و درایت پیش می‌رود اما ما در عمل هوشمندی در آن نمی‌بینیم و عملا شاهد آن هستیم که این فشارها دستاوردی برای آنان نداشته است.
 
رییس قوه مقننه افزود: البته فشارهای اقتصادی آنان مشکلاتی را برای ایران ایجاد کرده است اما هیچگاه فلج‌کننده و تاثیرگذار نبوده است و نتوانسته است ایستادگی ملت ایران را در مقابل دسایس آنان تحت تاثیر قرار دهد چرا که آنان به دنبال آن بودند که بدون ایستادگی ملت ایران دسایس و سیاست‌های شوم خود را در منطقه به نتیجه برسانند.
 
وی تاکید کرد: بخشی از مشکلات اقتصادی ما در کشور ربطی به موضوع تحریم‌ها ندارد و مشکلات مدیریتی و تصمیمات تورم‌زا موجب ایجاد آن شده است و دشمنان باید بدانند که خیلی به اقدامات خود غره نشوند چرا که خیلی از مشکلات ما از سنخ مشکلات مدیریتی است و من فکر می‌کنم مدیران باسابقه در دستگاه‌های اجرایی توانایی ساماندهی این بخش را دارند.
 
لاریجانی خاطرنشان کرد: توجه به فرمایشات رهبری در ایجاد رونق اقتصادی یکی از راه‌های رفع مشکلات اقتصادی موجود است و اگر مسائل تولیدی در کشور در اولویت قرار بگیرد بسیاری از مشکلات ما مرتفع می‌شود و ما در کشور نیز آنقدر توان داریم که با رونق تولید وضع بسامانی را ایجاد کنیم.
 
رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر بودجه سال آینده با این دیدگاه که بخش تولید تقویت شود، تدوین گردد بسیاری از مسائل کشور قابل حل است. همچنین باید بدنه اجرایی کشور چابک‌سازی شود و بخش‌های تولیدی به دست مردم اداره گردد.
 
وی با اشاره به بودجه 44 هزار میلیاردی عمرانی در لایحه بودجه سال 91، گفت: ما در سال گذشته رقم بزرگی را برای بخش عمرانی اختصاص دادیم اما با توجه به مشکلات پیش آمده در فروش نفت نتوانستیم آن را به درستی اجرا کنیم و قطعا در سال آینده نیز با چنین چالشی مواجهیم و باید از هم‌اکنون به فکر راه‌حل آن باشیم و قطعا راه‌حل آن نیز این است که بستری در کشور فراهم کنیم تا بخش خصوصی و مردمی به مساله عمرانی کشور ورود کند و پروژه‌های عمرانی باید به خود مردم به اجرا برسد و من فکر می‌کنم اگر این اتفاق بیفتد سقف 50 هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی کشور محقق شود.
 
لاریجانی خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگری که باید در تدوین بودجه 92 مورد توجه قرار گیرد این است که ساختار بودجه در چارچوب اقتصاد مقاومتی شکل گیرد و از تولیدکنندگان محصولات استراتژیک مانند گندم حمایت شود. همچنین توجه به ابتکارات و تحقیقات دانشگاهی در مسیر توسعه کشور نیز می‌تواند ما را به یک بالندگی اقتصادی برساند چرا که ما در کشورهای پیشرفته شاهد آن هستیم که موسسات RND با تبیین استراتژی و حرکت به سمت آن، استعدادها و توان دانشگاهی را به یک تولید موثر در کشور تبدیل می‌کنند و ما نیز باید با ایجاد مسیر علمی، علو دانشگاهی و استعدادهای این بخش را در کشور به کار بگیریم و قطعا توجه به این مسائل و توانمندسازی اقتصاد عاملی برای پس زدن تهدیدهای دشمن خواهد بود.
 
رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: تهدید دیگری که ما با آن مواجهه هستیم تهدید نرم و تهاجم نرم است و خوشبختانه ما در کشور نیز از ذخیره خوب نیروی انسانی برای مقابله با آن برخورداریم و باید با توجه، از این ظرفیت خوب استفاده نماییم.
 
وی خاطرنشان کرد: حملات سایبری یکی از روش‌های نوینی است که دشمنان علیه ما دنبال می‌کنند. ما باید در این بخش با پشت سر گذاشتن سدهای مقرراتی دستگاه‌های داخلی که مانع هوشیاری سایبری می‌شوند با این مساله برخورد کنیم چرا که مساله حملات سایبری به عنوان یک مساله مهم در کشور باید مدنظر قرار گیرد.
 
لاریجانی همچنین در رابطه با موضوع ادغام دو وزارتخانه ارتباطات و راه و شهرسازی گفت: به نظر می‌رسد با توجه به وجود تهدیدات سایبری، ادغام دو وزارتخانه‌ای که مسئولیت و دغدغه متفاوتی دارد به صلاح کشور نباشد و باید ما در مجلس این موضوع را مورد مداقه قرار دهیم تا به یک سامانی برسد.
 
وی افزود: لازم است در مورد بررسی لایحه دولت در این رابطه دقت و توجه کاملی در مجلس انجام شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.