رگولاتوری

December 11, 2012
2:17 سه شنبه، 21ام آذرماه 1391
کد خبر: 51989

مروری بر جایگاه وزارت ICT در کشورهای دیگر

 

تصمیم ادغام وزارت راه و شهرسازی با وزارت ارتباطات تصمیم مناسبی نیست، بلکه می‌توان با سپردن جنبه‌هایی از فعالیتهای سایر وزارتخانه‌های کشور نقش موثری در تحقق اهداف چشم‌انداز و همچنین ارائه خدمات به مردم ایفا کرد.
 
به گزارش ایسنا، حسین عنبرستانی – کارشناس گروه علمی تحلیلی طیف در یادداشتی عنوان کرده است: در خرداد سال گذشته و در بحبوحه ادغام وزارتخانه‌ها با یکدیگر، ناگهان سخن از ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی به میان آمد که تعجب بسیاری از اهالی ICT کشور را بر انگیخت.
 
این مسئله که از طرفی ریشه در جدایی شرکت مخابرات ایران از این وزارت و از طرف دیگر ریشه در رویکرد نسبتا منفعل این وزارت داشته است با مخالفت شورای نگهبان مسکوت باقی ماند. هر چند توصیه‌های کارشناسان برای بازتعریف نقش و جایگاه وزارت ارتباطات پس از جدایی شرکت مخابرات از بدنه این وزارتخانه و تشکیل شورای عالی فضای مجازی که متولی سیاستگذاری کلان این حوزه است بجایی نرسید و پایه‌های لرزان این وزارتخانه تا آستانه فروپاشی پیش رفت.
 
عنبرستانی با بیان اینکه یکی از راههای ارزیابی این مسئله توجه به تجربیات جهانی در این حوزه و استفاده از آنهاست. در گزارش خود ابتدا به بررسی وضعیت متصدیان فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین متصدیان حمل و نقل در بیشتر کشورهای منطقه و برخی از کشورهای پیشرفته جهان همچون کره و آلمان پرداخته است.
 
بر این اساس از میان 14 کشور بررسی شده تنها در کشورهای ترکیه و عمان ساختار مشترکی برای مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات و حمل و نقل ایجاد شده است. در مابقی کشورها غالبا نهاد مستقلی در ارتباط با ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد شده است.
 
در پایان این یادداشت آمده است: توجه به نحوه ایجاد ساختار برای مدیریت حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشورهای مورد بررسی، نکات قابل تأملی را بدست می‌دهد:
 
در بسیاری از کشورها وزارت‌خانه مستقلی برای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود دارد و وزارت مشترک برای راه و ارتباطات و فناوری اطلاعات فقط در کشور ترکیه و عمان وجود دارد.
 
در کشورهایی همچون آلمان و استرالیا به بعد تأثیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اقتصاد توجه ویژه‌ای شده است و با قراردادن این حوزه‌ها ذیل یک وزارت خانه زمینه‌سازی برای بهره‌برداری حداکثری از فاوا در رشد و توسعه اقتصادی فراهم شده است.
 
در برخی از کشورها مانند امارات و بحرین، وزارتی که متولی ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد وجود ندارد و فقط یک نهاد رگولاتوری برای تنظیم قواعد در این حوزه، ایجاد شده است.
 
در کشور پاکستان نه تنها وزارت خانه‌ها ادغام نشده‌اند بلکه برای حوزه ارتباطات، اطلاعات و برودکست(پخش گسترده) وزارت خانه‌های مجزایی ایجاد شده است.
 
بنابراین با توجه به تجربیات جهانی به نظر می‌رسد که نه تنها تصمیم ادغام وزارت راه و شهرسازی با وزارت ارتباطات تصمیم مناسبی نیست، بلکه می‌توان با سپردن جنبه‌هایی از فعالیتهای سایر وزارتخانههای کشور همچون وظایف مرتبط با تولید و صادرات تجهیزات و خدمات ICT از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بازتعریف این وزارت، نقش موثری در تحقق اهداف چشم‌انداز و همچنین ارائه خدمات به مردم ایفا کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.