اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن سیار

فناوری اطلاعات

December 11, 2012
2:20 سه شنبه، 21ام آذرماه 1391
کد خبر: 51992

مدیرعامل مبین‌نت: دولت پروانه وایمکس را گران فروخت

 

مدیر عامل مبین‌نت گفت: تعرفه‌گذاری وایمکس و ADSL نیاز به اصلاح دارد و از رگولاتوری درخواست کرده‌ایم برای ادامه حیات مبین‌نت، قید وایمکس بودن را از ما بردارند تا بتوانیم تکنولوژی روز را ارائه دهیم.
 
به گزارش FarsNews، ناصر اصفهانی در یک نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که گفت مشکل همیشگی وایمکس مبین‌نت عدم تطبیق نقشه پوشش با واقعیت و نیز پشتیبانی نامناسب از سرویس است، گفت: نقشه‌های روی سایت محدود است و از آنجا که وایمکس مانند موبایل با امواج مایکروویو کار می‌کند، موانع فیزیکی گاهی تغییراتی در پوشش ایجاد می‌کند که این تغییرات برخلاف انتظار است.
 
مدیرعامل مبین‌نت همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه سرویس مبین‌نت علی‌رغم ارائه کیفیت بهتر نسبت به دیگر اپراتور وایمکس، همواره پشتیبانی مناسبی به مشتریان خود ارائه داده است، گفت: شبکه وایمکس مبین‌نت در مدت کوتاهی با افزایش چشمگیر مشترک روبه‌رو شد که به تناسب، افزایش اپراتورهای مرکز تماس در دستورکار شرکت قرار گرفت و از ابتدای نیمه دوم سال 91، سرویس مشترکین وایمکس مبین‌نت بهبود خواهد یافت؛ این در حالی است که تا پیش از این تعداد اپراتورهای مرکز تماس، برای پاسخگویی به تمام درخواست‌ها کافی نبود.
 
اصفهانی همچنین در خصوص علت قطعی‌های ارائه خدمات در برخی مقاطع شبانه روز گفت: شبکه وایمکس مبین‌نت در حال توسعه است؛ در گذشته ظرفیت تهران 1 گیگ بود که با افزایش ظرفیت به 3 گیگ افزایش یافت و هم‌اکنون به 7 گیگ رسیده و در سال آینده برنامه افزایش ظرفیت به چند گیگ در دستور کار است.
 
وی همچنین در خصوص خرابی مودم‌های جیبی مبین‌نت گفت: نرخ خرابی مودم جیبی و نبود باتری این مودم‌ها برای تعویض، نسبت به استاندارد بالاتر است.
 
وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه در 3 سال آینده که تولیدکنندگان تجهیزات وایمکس تولید تجهیزات را متوقف کنند و در ایران نیز نسل سوم تلفن همراه فراگیر شود، فناوری وایمکس چه آینده‌ای خواهد داشت، گفت: معتقدیم که نسل سوم تلفن همراه رقیب وایمکس نیست، بلکه هر تکنولوژی کارکرد خود را دارد و سرویس 3G در جای خودش قابل استفاده است.
 
وی ادامه داد: بنابراین، از بابت فناوری نسل سوم تلفن همراه نگرانی نداریم، بلکه نگرانی ما این است که تولید تجهیزات وایمکس متوقف شود که برای این منظور از رگولاتوری درخواست کرده‌ایم قید وایمکس بودن را از روی ما بردارند.
 
وی ادامه داد: در این صورت ما یک سرویس‌دهنده خواهیم بود که می‌توانیم متناسب با تکنولوژی روز، تکنولوژی جایگزین را ارائه دهیم.
 
اصفهانی تأکید کرد: فکر می‌کنم تا دو سال دیگر به این مرحله خواهیم رسید که مجبور باشیم تکنولوژی را متناسب با روز ارائه دهیم.
 
** پروانه وایمکس 30 میلیارد بیشتر ارزش نداشت که دولت 106 میلیارد تومان فروخت
 
مدیرعامل مبین‌نت همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه با احتساب حق لایسنس سرمایه‌گذاری که تاکنون انجام داده‌اید، بازگشته است؟ گفت: 106 میلیارد تومان حق لایسنس برای وایمکس مبین‌نت به دولت پرداخت شده که به عقیده من ارزش لایسنس وایمکس بیش از 20 تا 30 میلیارد تومان نبود و دولت پروانه وایمکس را گران فروخت.
 
وی ادامه داد: هم‌اکنون به نقطه برگشت سرمایه نرسیده‌ایم و با نرخ جدید ارز، مدت بازگشت سرمایه بیشتر نیز خواهد شد؛ اما این اپراتوری که باید چند سال سرمایه‌گذاری کند تا سرمایه را برگرداند.
 
** نظام تعرفه‌گذاری رگولاتوری بازتعریف شود
 
اصفهانی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه نظام تعرفه‌گذاری رگولاتوری جای بازتعریف دارد گفت: مکانیسم تعرفه‌گذاری وایمکس و ADSL یکی است؛ در حالی که معتقدیم تعرفه‌گذاری وایمکس باید مانند موبایل و 3G باشد؛ زیرا وایمکس دسترسی را برای مشترک فراهم می‌کند، اما یک شرکت PAP از بستر مخابرات برای سرویس‌دهی استفاده می‌کند.
 
** زمزمه‌ توقف تولید تجهیزات وایمکس از سوی وندور
 
اصفهانی همچنین در خصوص اینکه با توجه به ورود فناوری‌های جدید، برخی تولیدکنندگان تجهیزات مخابراتی، درصدد توقف تولید تجهیزات وایمکس هستند، گفت: زمزمه‌هایی از برخی تأمین‌کنندگان شنیده می‌شود که دیگر نمی‌خواهند تجهیزات وایمکس تولید کنند.
 
وی گفت: این در حالی است که از سوی دیگر می‌شنویم همین تولیدکننده برای فروش 3 هزار سایت وایمکس با شرکت دیگری مذاکره می‌کند؛ بنابراین تصور می‌کنم حداقل تا دو سال آینده برای تأمین تجهیزات وایمکس مشتری نداشته باشیم.
 
اصفهانی همچنین خاطرنشان کرد: هم‌اکنون سرویس وایمکس مبین‌نت در 130 شهر پوشش دارد و 360 هزار مشترک را تحت پوشش قرار داده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.