اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 11, 2012
2:25 سه شنبه، 21ام آذرماه 1391
کد خبر: 51995

گزارش مرکز پژوهشهای مجلس از فاصله زیاد ایران با کشورهای منطقه در شاخص‌های IT

iran market.jpg

مرکز پژوهشهای مجلس طی گزارشی اعلام کرد که ایران در حوزه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به غیر از ضریب نفوذ تلفن ثابت، در سایر شاخص‌ها چون ضریب نفوذ تلفن همراه، ضریب نفوذ اینترنت و اینترنت پهن باند فاصله بسیاری با جایگاه اول در منطقه دارد.
 
به گزارش مهر، دفتر مطالعات ارتباطات و فناوریهای نوین مرکز پژوهشهای مجلس با انتشار گزارشی، با اشاره به اهداف برنامه پنجم توسعه، اعلام کرد: برنامه پنجم توسعه کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، رسیدن به جایگاه دوم در برخی از شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات را هدف داده است.
 
این شاخص‌ شامل مواردی چون توسعه دولت الکترونیک و سرانه پهنای باند اینترنت می‌شود و برای رسیدن به جایگاه دوم در حوزه ارتباطات نیازمند شناسایی جایگاه کنونی کشور هستیم.
 
نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند که با توجه به تلاش‌های صورت گرفته در زمینه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور تا جایگاه هدف برنامه، فاصله زیادی داریم.
 
در ادامه این گزارش با بررسی وضعیت ایران در شاخص‌های توسعه فناوری اطلاعات آمده است: در زمینه شاخص توسعه دولت الکترونیکی، علی‌رغم رشد 8 پله‌ای ایران در مقیاس جهانی، رشد سریع‌تر کشورهای سند چشم انداز باعث شده که جایگاه ایران نسبت به کشورهای سند چشم انداز در فاصله سال‌های 2008 تا 2012 بدون تغییر باقی بماند.
 
شاخص توسعه دولت الکترونیکی از 3 زیر شاخص "زیر ساخت‌های فناوری اطلاعات"، "خدمات بر خط" و "سرمایه انسانی" تشکیل می‌شود. توسعه سریع‌تر زیر ساخت‌های کشورهای منطقه موجب شد تا رتبه زیر شاخص "زیر ساخت‌های فناوری اطلاعات" ایران کاهش پیدا کند.
 
علاوه بر این در زمینه خدمات بر خط، بهبود جایگاه کشورمان را شاهدیم ولی جایگاه ایران در زمینه زیر شاخص "سرمایه انسانی" بدون تغییر مانده و همچنان در رده‌های انتهایی فهرست کشورهای منطقه قرار داریم.
 
در زمینه اقتصادی، فناوری اطلاعات و ارتباطات سهم بسیار اندکی از محصولات صادراتی کشور را شکل می‌دهد. به عنوان نمونه در مقایسه با کشور نفت خیز عربستان، ایران به غیر از ضریب نفوذ تلفن ثابت، در بقیه زیرشاخص‌های توسعه ارتباطات مانند ضریب نفوذ تلفن همراه، ضریب نفوذ اینترنت، اینترنت پهن باند و سرانه پهن باند اینترنت فاصله بسیاری با جایگاه اول منطقه دارد.
 
لازمه تحقق اهداف فوق با توجه به وضعیت کنونی کشور در زمینه شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، عزم و همت بسیار جدی برای رسیدن به اهداف برنامه پنجم، برنامه ریزی عملیاتی دقیق، تخصیص اعتبارات مناسب و نظارت کافی بر اجرای موثر برنامه های فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بخش های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.