اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

December 12, 2012
22:08 چهارشنبه، 22ام آذرماه 1391
کد خبر: 52034

تا سال ۲۰۲۰ حجم کل داده‌های دیجیتال از مرز ۴۰ تریلیون گیگابایت خواهد گذشت

 

مطالعه معروف به «جهان دیجیتال» که هر ساله توسط موسسه آی دی سی و به سفارش شرکت ای ‌ام سی انجام می‌شود، نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۰ برای هر فرد بر روی کره زمین ۵۲۰۰ گیگابایت داده وجود خواهد داشت. 
به گزارش وب سایت cio، نتایج این مطالعه حاکی از این است که در عرض هشت سال آینده حجم کل داده‌های دیجیتال تولید شده بر روی کره زمین از ۴۰ زتابایت فرا‌تر خواهد رفت و این بدان معناست که تا آن زمان هر فرد به طور متوسط ۵۲۰۰ گیگابایت داده تولید خواهد کرد. ۴۰ زتابایت داده معادل ۴۰ تریلیون گیکابایت است که به گفته پژوهشگران این رقم ۵۷ برابر کل دانه‌های شن و ماسه کل سواحل دریا‌ها بر روی کره زمین است. 
پیش‌بینی تحلیلگران آی دی سی حاکی از این است که تا سال ۲۰۲۰ میزان داده‌های تولید شده بر روی کره زمین در هر سال دو برابر سال قبل خواهد بود. البته آن‌ها به صراحت اشاره کرده‌اند در این هشت سال اکثر این داده‌ها نه توسط انسان‌ها که توسط ماشین‌ها تولید خواهد شد. حسگرهای دستگاه‌های مختلف و ابزارهای هوشمندی که با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، از جمله مهم‌ترین ماشین‌هایی هستند که در افزایش حجم داده‌ها سهم بسزایی دارند. در قسمت دیگری از این گزارش آمده است در آینده بخش زیادی از داده‌ها در پایگاه‌های پردازش ابری ذخیره خواهد شد. 
داده‌های مورد اشاره در مطالعه «جهان دیجیتال» طیف وسیعی از اطلاعات را در بر می‌گیرد، از عکس‌ها و فیلم‌های ذخیره شده بر روی گوشی‌های همراه گرفته تا داده‌های مربوط به ترافیک بزرگراه‌ها، اسناد شرکتی، داده‌ها و اطلاعات بانک‌ها و خودپرداز‌ها و حتی داده‌های مربوط به رویدادهایی مثل بازی‌های المپیک. 
بر اساس این گزارش، افزایش نجومی حجم داده‌ها بدین معنا نیست که همه این داده‌ها حائز ارزش و اهمیت هستند. موسسه آی دی سی پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۲۰ فقط ۳۳ درصد از کل داده‌های موجود ارزشمند و مهم خواهد بود. البته این به شرطی است که این ۳۳ درصد نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. 
نتایج مطالعات قبلی نشان داده است که مثلاً در سال ۲۰۰۵ حدود ۴۸ درصد از کل داده‌های دیجیتال از سوی آمریکا و کشورهای اروپای غربی تولید شده است و سهم بازارهای نوظهور از این داده‌ها کمتر از ۲۰ درصد بوده است. سهم کشور‌ها و بازارهای نوظهور از جهان دیجیتال در حال حاضر ۳۶ درصد است که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ به ۶۲ درصد برسد. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ حدود ۲۱ درصد از این داده‌ها فقط در چین تولید خواهد شد. 
گفتنی است مطالعه «جهان دیجیتال» که با حمایت مالی شرکت ای ‌ام سی، یکی از بر‌ترین عرضه کنندگان نرم افزارهای ذخیره داده، انجام می‌شود، برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ صورت گرفت و از آن زمان هر ساله به روز می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.