رگولاتوری

December 15, 2012
21:03 شنبه، 25ام آذرماه 1391
کد خبر: 52099

زیرساخت و رگولاتوری زیرمجموعه شورای عالی فضای مجازی می‌شوند

 

در شرایطی که هنوز بحث‌های متعددی درباره ادغام وزارت ارتباطات با وزارت راه و شهرسازی وجود دارد، رییس جمهوری از پیوستن شرکت‌های ارتباطات زیرساخت و سازمان تنظیم مقررات رادیویی به شورای عالی فضای مجازی خبر داد.
 
به گزارش ایسنا، چهارشنبه شب و پس از پایان جلسه هیات دولت، محمود احمدی‌نژاد از تصمیم دولت مبنی بر ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در وزارت راه و شهرسازی و ایجاد وزارتخانه امور زیربنایی خبر داد و گفت: وزارت ارتباطات از سال گذشته در فهرست وزارتخانه‌هایی بود که قرار بود ادغام شود و به دو دلیل این موضوع قرار بود انجام شود.
 
وی درباره تغییر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: تغییرات در این وزارتخانه و ادغام آن از قبل مطرح بود چرا که اولاً، دولت هر اندازه کوچکتر باشد بهتر است و دوم اینکه با توجه به واگذاری بخش‌های زیر مجموعه این وزارتخانه به بخش خصوصی عملاً آنچه در مجموعه اداری وزارت ارتباطات باقی می‌ماند در قواره یک وزارتخانه نیست و باید به شکل یک سازمان زیر نظر رییس جمهوری و یکی از وزرا اداره شود.
 
رییس جمهوری ادامه داد: تغییرات در این وزارتخانه موضوعی جدی نبوده و حکم سرپرستی برای آن از 4 ماه پیش تهیه شده بود اما منوط به تمهید مقدماتی بود که فراهم شد.
 
احمدی نژاد در عین حال تصریح کرد: دولت به این موضوع که ادغام وزارتخانه‌ها نیازمند ارائه لایحه به مجلس است، اشراف دارد و با آن موافق است، اما جابه‌جایی‌های وظایف وزارتخانه‌ها طبق قانون برنامه و قوانین عادی از اختیارات شورایعالی امور اداری است.
 
وی همچنین خاطرنشان کرد: از طرف دیگر در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری چیزی نبود. شرکت پست که قرار است واگذار شود و شرکت زیرساخت و کمیسیون مقررات رادیویی می‌ماند و آن نیز با توجه به اینکه مقام معظم رهبری که چندی پیش فرمان ایجاد مرکز فضای مجازی را داده‌اند قسمتی از تنظیم مقررات رادیویی زیر نظر این مرکز قرار می‌گرفت. بنابراین عملا چیزی در زیرمجموعه این وزارتخانه قرار نمی‌گرفت به جز یک شرکت و کمیسیون که ما دو راهکار داشتیم؛ اینکه این وزارتخانه تبدیل بشود به سازمانی زیر نظر رییس‌جمهوری یا اینکه زیر نظر یکی دیگر از وزارتخانه‌ها باشد.
 
رییس‌جمهوری با بیان اینکه "این ادغام در راستای مصالح کشور انجام می‌شود"، گفت:‌ هدف از این ادغام چیز خاصی جز این نبوده است و همانطور که گفتم دولت باید کوچکتر شود و وزارت ارتباطات نیز دیگر در حد وزارتخانه نبود.
 
اما این اظهارات رییس جمهوری در شرایطی صورت می گیرد که هفته گذشته و همزمان با مراسم تودیع علی نیکزاد به عنوان سرپرست جدید وزارت ارتباطات، محمدرضا رحیمی – معاون اول رییس جمهوری- به صراحت گفته بود: ادغام این وزارتخانه تکلیف مجلس به دولت است و اگر این تکلیف برداشته شود، ما تمایل داریم که بخش فناوری اطلاعات به صورت جداگانه خود را حفظ کند.
 
مهدی اخوان بهابادی – دبیر شورای عالی فضای مجازی – نیز روز چهارشنبه و در همان روز تشکیل جلسه هیات دولت در ارتباط با ادغام این وزارتخانه به ایسنا گفته بود: در حال حاضر به نظر می‌آید در زمینه ادغام وزارت ارتباطات با وزارت راه و شهرسازی این اتفاق نظر میان صاحب‌نظران کشور وجود دارد که در شرایط فعلی ادغام این دو وزارتخانه اقدام درستی نیست.
 
وی در عین حال خاطرنشان کرده بود به شخصه با مسوولان قوه‌های مجریه و مقننه صحبت‌هایی داشته‌ام و خود من (نظر شخصی بنده است و نه شورا) نیز بر این باور هستم که ادغام با وزارت راه و شهرسازی به صلاح کشور نیست. بعید هم می‌دانم که دولت دنبال چنین ادغامی باشد.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی در عین حال گفته بود: دولت طبق آنچه تا این لحظه به ما اعلام کرده بر این عقیده است که تکلیفی از سوی مجلس مبنی بر کاهش یک وزارتخانه بر عهده آن قرار گرفته که در این میان یا باید مجلس از این موضع کوتاه بیاید و تغییر موضع دهد و یا اگر اصرار بر حذف یک وزارتخانه دارد پیشنهاد دولت از میان لیست وزارتخانه‌های موجود ادغام این دو وزارتخانه است.
 
حال با توجه به تمام صحبت‌هایی که طی روزهای گذشته از سوی مسوولان و نهادهای مختلف صورت گرفته باید منتظر ماند تا معلوم شود آیا دولت در آخرین ماه‌های فعالیت خود با حذف وزارت ارتباطات، کوچک تر می شود یا تدابیر دیگری در این زمینه اندیشیده خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.