سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 15, 2012
21:10 شنبه، 25ام آذرماه 1391
کد خبر: 52104

کتاب‌خوان‌های الکترونیک در آستانه پیوستن به تاریخ

بررسی‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد دستگاه‌های کتابخوان الکترونیکی موسوم به e-reader در آینده نه چندان دور به تاریخ می پیوندد.

به گزارش سی نت، تحقیقات موسسه تحقیقاتی IHS نشان می دهد بازار این نوع دستگاه ها در سال 2011 به اوج رسید، اما در سال 2012 حدود 36 درصد افت کرده و این نزول کماکان ادامه می یابد.
 
IHS معتقد است در سال 2012 تنها 14.9 میلیون کتابخوان الکترونیک به فروش می رسد، این در حالی است که در سال 2011 حدود 23.2 میلیون دستگاه از این نوع فروخته شده بود.
 
یکی از علل این مساله رونق بی سابقه بازار رایانه های لوحی یا تبلت هاست که برخی از آنها کارکردهای بسیار متنوعی دارند و از جمله برای مطالعه کتب الکترونیک هم قابل استفاده هستند. تبلت های مبتنی بر سیستم عامل های آندروید، iOS و ویندوز تا بدان حد توسعه خواهند یافت که در سال 2016 تعداد تبلت های به فروش رفته از مرز 261.4 میلیون واحد خواهد گذشت.
 
اما در این سال تعداد e-reader های فروخته شده تنها 7.1 میلیون واحد خواهد بود که این امر به معنای انقراض تدریجی محصولاتی از این دست است.
 
گفتنی است تبلت ها برای مطالعه کتاب، دسترسی به وب و ایمیل و اجرای برنامه های مختلف قابل استفاده هستند، اما e-reader ها صرفا برای مطالعه کتاب به کار می روند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.