سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 17, 2012
13:04 دوشنبه، 27ام آذرماه 1391
کد خبر: 52128

۱۳۰هزار رایانه نیاز سالانه بازار ایران

 

رئیس شورای حل اختلاف اتحادیه رایانه تهران گفت: تولیدکنندگان خارجی رایانه و لپ‌تاپ با قبول تاثیر نوسان ارز بر کاهش قدرت خرید مشتری‌های ایرانی، به ما تخفیف‌ می‌دهند زیرا نگران از دست دادن بازار بزرگ ایران هستند.
 
محمد حسن محمدی در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر ثبت‌ سفارش قطعات رایانه و لپ تاپ در کشور بدون اختصاص ارز انجام می‌شود و همین ثبت سفارش نیز گاهی بسته می‌شود.
 
رئیس شورای حل اختلاف اتحادیه رایانه تهران گفت: یکی از عوامل کنترل قیمت رایانه و لپ تاپ، رقابت در بازار است و در نوسانات ارزی اخیر دلیل توقف فروش قطعات رایانه و لپ‌تاپ از سوی برخی فروشندگان، تا زمان تثببت نرخ ارز، خرید‌های اعتباری‌ بود که این قبیل فروشندگان، ارز کالای خریداری شده را پرداخت نکرده‌ بودند.
 
*تجارت واردات قطعات رایانه و لپ‌تاپ با سود یک درصد
 
وی افزود: در واردات قطعات رایانه و لپ‌تاپ سود یک درصد هدف‌گذاری می‌شود و نیاز بازار رایانه و لپ تاپ ایران سالانه بین 100 هزار تا 130 هزار دستگاه است که در سال گذشته 60 درصد نیاز بازار کشور به لپ تاپ و 50 درصد به رایانه اختصاص داشت.
 
مدیر عامل شرکت واردکننده قطعات رایانه و لپ‌تاپ لوتوس گفت: در ایران تولید رایانه و لپ‌تاپ به معنی واقعی تولید وجود ندارد؛ تمام آنچه که به عنوان تولید داخل شناخته می‌شود و به دلیل ایجاد اشتغال از ارز ارزان‌تر استفاده می‌کند، از نوع CKD است که به صورت قطعات وارد و در داخل کشور، به یکدیگر پیچ و در جعبه قرارداده می‌شود.
 
این وارد کننده قطعات رایانه و لپ‌تاپ تاکید کرد: پس از نوسانات اخیر ارزی، تولیدکنندگان خارجی 5 تا 10 درصد تخفیف‌ برای مشتریان ایرانی خود لحاظ می‌‌کنند؛ زیرا آنها تاثیر نوسانات ارزی ایران بر کاهش قدرت خرید مشتری‌های ایرانی را پذیرفته‌اند و می‌دانند در صورت عدم انعطاف‌پذیری، بازار بزرگ ایران را به دیگر رقبایشان خواهند باخت.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.