اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

December 21, 2012
19:10 جمعه، 1ام دیماه 1391
کد خبر: 52213

گرانی ADSL نتیجه افزایش تعرفه پهنای باند اینترنت؟

internet.jpg

عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌یی معتقد است: زمانی که هزینه پهنای باند بالا برود هیچ چاره‌ای جز افزایش قیمت ADSL باقی نمی‌ماند.
 
علی توسلی در ارتباط با افزایش تعرفه اینترنت اظهار کرد: پیش از این مخابرات برای هر STM1 که حدود 150 مگ حدود 36 یا 37 میلیون تومان از شرکت‌های PAP مطالبه می‌کرد اما طبق مصوبه جدید این رقم به بیش از 58 میلیون رسیده و حدود 60 تا 70 درصد افزایش تعرفه خواهیم داشت.
 
او در عین حال یادآور شد: اکنون این افزایش قیمت برخلاف روند هفت یا هشت سال گذشته است چرا که طی این سال‌ها مدام تعرفه‌های اینترنت برای مصرف کننده نهایی کاهش پیدا می‌کرد و اینترنت به عنوان یک خدمت ضروری و زیرساختی در توسعه ملی کشور به شمار می رفت.
 
او در ادامه در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند با ایجاد این شرایط شرکت‌های عرضه کننده اینترنت مجبور به کم فروشی یا کاستن از کیفیت خود خواهند شد، خاطرنشان کرد: از آنجا که بازار اینترنت در حال حاضر به شدت رقابتی است فکر نمی‌کنم شرکتی چنین ریسکی کند که بخواهد از کیفیت خدمات خود بکاهد. بنابراین تنها راهی که باقی می‌ماند افزایش قیمت‌هاست.
 
عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌یی ادامه داد: برای یکسان‌سازی تعرفه فروش یکی از راه‌کار بررسی شده (مصوبه 152) این است که مبلغ ثابتی برای اتصال در نظر گرفته شود و بعد از آن برای هر میزان مصرف (گیگ مصرفی کاربر) یک رقم در نظر گرفته شود که مجموع میزان مصرف و تعرفه اتصال رقم قابل پرداخت کاربر باشد، مصوبه بعدی افزایش قیمت پهنای باند عملا هزینه حجم مصرفی (گیگ) را در مصوبه قبلی منطقا به زیان کاربر نهایی شده افزایش خواهد داد.
 
توسلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: ‌اکنون مدت‌هاست که شرکت‌های PAP با مسوولان ذی‌ربط برروی این موضوع به بحث و گفت‌وگو پرداخته‌اند و درنهایت به این نتیجه رسیده‌اند که قیمت تمام شده شامل چه مواردی می‌شود؛ اکنون اکثر شرکت‌ها هم برروی این مدل توافق دارند.
 
او ادامه داد: ممکن است که برروی رقمی که برای هر یک از این بخش‌ها در نظر گرفته می‌شود بحث‌هایی وجود داشته باشد اما مشروط بر این‌که مخابرات هم این قاعده را قبول کند با این شیوه می‌توان در مسیر کم و بیش درست بازار رقابتی حرکت کرد. اما اگر قرار باشد مخابرات از این قانون پیروی نکند دیگر امکان رقابت وجود نخواهد داشت کما این‌که همین حالا هم کسی نمی‌تواند با مخابرات رقابت کند.
 
وی ادامه داد: اگر قیمت پهنای باند بالا رود به هر حال شرکت‌های اینترنتی چاره‌ای جز افزایش قیمت نخواهند داشت و نکته جالب این که به احتمال زیاد پس از افزایش هزینه پهنای باند احتمالا چندی بعد بحث افزایش هزینه‌های انتقال هم مطرح خواهد شد که درنهایت طرح چنین افزایش قیمتی برای توسعه این صنعت نوپا مناسب نیست و جلوی توسعه ملی ارتباطات را می‌گیرد در شرایط کنونی هنوز کشور نیاز به توسعه تا رسیدن به استاندارد جهانی در این زمینه دارد.
 
توسلی درباره این که گفته می‌شود از این افزایش قیمت تنها حدود 10 تا 15 درصد متوجه مصرف کننده نهایی می‌شود خاطرنشان کرد: بعید می‌دانم و قاعدتا باید میزان افزایش هزینه‌های کاربران بیش از این حجم باشد. چرا که معمولا حدود 35 درصد از هزینه‌ای که کاربران پرداخت می‌کنند هزینه پهنای باند است و اگر قرار باشد هزینه‌ها حدود 60 درصد بالا برود برای کاربر نهایی نیز بیش از20 درصد افزایش قیمت خواهیم داشت. این نکته را هم باید درنظر گرفت که اصولا به‌دلایل مختلف حجم مصرف کاربر نهایی در حال افزایش مداوم است.
 
وی در عین حال خاطرنشان کرد: با این وجود ضرر اصلی در این بخش متوجه شرکت‌های ارائه کننده اینترنت است چراکه هرچه قیمت بالاتر برود مشکلات آن‌ها برای فروش بیش‌تر می‌شود و جذب کاربر دشواتر.
 
توسلی همچنین یادآور شد: اکنون نیز در شرکت‌ها برای جذب کاربر جدید دچار مشکل هستند چرا که برای طیف جدید و کم درآمدتر کاربران (باید توجه کرد که اتفاقا این افزایش قیمت فشار بیشتری را بر اقشار کم درآمد که تازه جذب می‌شوند خواهد داشت) هزینه اهمیت جدی‌تری دارد، طی این سال‌های اخیر میزان کاربران اینترنت به سرعت رشد کرده و پس از این در این زمینه در صورت افزایش قیمت ممکن است با نوعی کاهش رشد مواجه شویم.
 
او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا درست است که گفته می‌شود برخی شرکت‌ها جلوی عقد قراردادهای بلندمدت خود برای اشتراک ADSL را گرفته‌اند، توضیح داد: بعید می‌دانم شرکت‌ها چنین کاری کنند چرا که این موضوع به نفع آن‌ها نیست.
 
وی در عین حال یادآور شد: البته ممکن است برای مدتی و به نشانه اعتراض به افزایش یکباره تعرفه‌ها، شرکت‌ها تا مدتی چنین سیاستی را پیش بگیرند اما به هر دلیل اگر قرار باشد چنین اتفاقی رخ دهد برای شرکت‌های اینترنتی نتیجه مثبتی نخواهد داشت.
 
عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌یی در ادامه اظهار کرد: اگر اکنون که مخابرات با تمام توان و تبلیغات گسترده وارد عرصه فروش ADSL شد، باید طبق تعرفه‌های مصوبه مثل سایر شرکت‌های خصوصی عمل کند منطقا نباید قیمت‌های تمام شده مخابرات چناچه درست محاسبه شود با شرکت‌های دیگر تفاوت فاحشی داشته باشد که بتواند ارزان‌تر بفروشد!؟
 
وی در پایان یادآور شد: تا این اواخر تا آنجا که من از قیمت‌های بین المللی خرید اطلاع دارم قیمت خرید زیرساخت و قیمت فروش به شرکت‌ها فاصله زیادی داشته است و شاید بهتر باشد حاشیه سود کمتری بجای افزایش قیمت در نظر گرفته شود تا توسعه این نیاز زیرساختی کشور در جهان معاصر و پر رقابت دچار اختلال بیش‌تر نشود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.