اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری

فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

December 22, 2012
13:35 شنبه، 2ام دیماه 1391
کد خبر: 52237

مهم ترین اتفاقات جهان دیجیتال در سال 2012

 

ندا لهردی- سال 2012 رو به پایان است و همه خودشان را برای آمدن روزهای جدید در سال نو و البته اتفاقات نو آماده می‌کنند.

این سال هم مثل سال‌های قبل پر از اتفاقات مختلف بود که در حوزه تکنولوژی به شکل‌های متفاوتی از قبیل خریدهای میلیارد دلاری، ورود شرکت‌های اینترنتی به بورس و تغییرات بزرگ در سطح مدیریتی برای شرکت‌های بزرگ این صنعت تعبیر شد. با این اوصاف است که مجله آنلاین BusinessInsider به بررسی و معرفی پانزده اتفاق مهم و تاثیرگذار حوزه تکنولوژی در سال 2012 پرداخته است. برای مرور این اتفاقات می توانید با ما همراه شوید: 
14- Color یک شرکت نوظهور حوزه تکنولوژی یا همان استارت آپ بود که در سال 2012 حسابی خبرساز شد. این استارت آپ در واقع تولیدکننده یک اپلیکیشن به اشتراک‌گذاری عکس برای iOS و آندروید بود که اولین بار در اوایل سال 2010 عرضه شد.


نکته جالب اینکه تا قبل از معرفی اولیه این برنامه کاربردی، استارت آپ Color توانست سرمایه‌ای بیش از 40 میلیون دلار را جذب کند. به این ترتیب شرکت سرمایه‌گذاری Sequoia Capital با 25 میلیون دلار، شرکت Bain Capital با 9 میلیون دلار و بانک سیلیکون ولی با 7 میلیون دلار سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این شرکت نوظهور انجام دادند که تعجب بسیاری از کارشناسان را برانگیخت. با این حال اما انتقادات شدید بعضی از فعالان بزرگ دره تکنولوژی به منابع و وجوه مختلف این اپلیکیشن باعث شد تا مدیران این شرکت تصمیم بگیرند تولید و عرضه این اپلیکیشن را تا پایان سال 2012 متوقف کنند. این در حالی است که شایعات زیادی برای خرید این استارت آپ توسط شرکت‌های بزرگ دیگر مانند اپل و گوگل وجود دارد.


13- قوانین سوپا و پیپا (SOPA & PIPA) که در اواخر سال 2011 با هدف توقف سرقت آنلاین در مجلس نمایندگان آمریکا و مجلس سنا مطرح شدند، با اعتراضات گسترده‌ای در سال 2012 رو به رو شدند. این قانون به وزارت دادگستری ایالات متحده اجازه می‌دهد که برای وب سایت‌هایی خارج از حدود اختیارات ایالات متحده که قانون حق تالیف را نقض کرده‌اند، حکم صادر کند. مخالفانی مانند گوگل، یاهو، فیس‌بوک و ویکی‌پدیا معتقدند که این قانون می‌تواند این اختیار را به دولت آمریکا بدهد تا به راحتی محتوای موجود در وب را سانسور کند و به آسانی بتواند وب‌سایت‌هایی را که تشخیص می‌دهد باعث نقض حق مالکیت آثار شده‌اند، تعطیل کند.


12- بالاخره استفاده از خودروهای بدون سرنشین گوگل در چند ایالت آمریکا قانونی شد و همچنین این شرکت به صورت رسمی از پروژه عینک گوگل پرده‌برداری کرد. عینک‌های گوگل توانایی ضبط و پخش زنده ویدئو و اطلاعات را روی نمایشگری دارند که در بالای چشم راست تعبیه شده است. جست‌وجو در وب و مشاهده ایمیل و عکس روی این عینک امکان‌پذیر است و شرکت گوگل اعلام کرده که قصد دارد تا پایان سال 2014 و با قیمت اولیه 1500 دلار عرضه کند.


11- یک بار دیگر و در دومین غیبت استیو جابز نابغه محبوب شرکت اپل، این شرکت محصولات جدیدی را معرفی و رونمایی کرد. نسخه پنجم موبایل هوشمند پر طرفدار این شرکت یعنی آی‌فون و نسخه کوچک تر تبلت پر فروش اپل یعنی آی‌پد در این سال رونمایی شدند.


10- شرکت بزرگ Groupon در سال 2012 تعداد قابل توجهی از کارمندانش را اخراج کرد و حتی نزدیک بود دامنه این تغییرات به «آندرو میسون» مدیر عامل این شرکت هم برسد. او در این سال عنوان بدترین مدیر عامل سال را از طرف شبکه CNBC دریافت کرد. این شرکت در ماه نوامبر سال 2012 چیزی در حدود 650 نفر از کامندانش را اخراج کرد و میسون با تایید دوباره اعضای هیات مدیره به فعالیتش ادامه داد.


9- شرکت Zynga که در زمینه طراحی و تولید بازی‌های ویژه شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند، در سال 2011 با ارزش بازار 7 میلیارد دلاری وارد بازار بورس شد. در سال 2012 اما ارزش Zynga در بازار بورس و سهام افت زیادی پیدا کرد. این شرکت در سال 2012 شرکت OMGPOP را که در زمینه بازی‌های آنلاین فعالیت می‌کرد با هزینه‌ای در حدود 200 میلیون دلار خرید تا بتواند حضور پررنگ‌تری در صنعت بازی‌های آنلاین داشته باشد، اما گویا این خرید هم نتوانست کمک چندانی به Zynga کرده و در نهایت ارزش این شرکت در بازار بورس به کمتر از 2 میلیارد دلار رسید.


8- جنگ پتنت‌ها یا همان حق ثبت اختراعات بین دو شرکت اپل و سامسونگ در سال 2012 حسابی شدت گرفت. اپل در نهایت سامسونگ را به پرداخت جریمه یک میلیارد دلاری محکوم کرد، اما این به معنای پیروزی مطلق اپل نبود و این جنگ همچنان ادامه دارد.


7- غول نرم‌افزاری جهان یعنی شرکت مایکروسافت در سال 2012 دو محصول جنجالی و متفاوت را به بازار معرفی کرد. جدیدترین نسخه سیستم عامل ویندوز این شرکت یعنی ویندوز 8 با رابط کاربری لمسی و منحصر به فردش در کنار اولین محصول سخت‌افزاری این شرکت در حوزه کامپیوترهای شخصی یعنی تبلت سرفیس که مایکروسافت را برای روزها و هفته‌های زیادی به تیتر اخبار مهم دنیای تکنولوژی تبدیل کردند.


6- شرکت سامسونگ در سال 2012 توانست به جایگاه بهتری در دنیای تکنولوژی و محصولات دیجیتال شخصی دست پیدا کند. این شرکت با عرضه محصولات جدیدی از سری گالکسی مانند موبایل هوشمند Galaxy S3 توانست فروش گوشی آی‌فون را در بازارهای بزرگ تحت تاثیر خودش قرار بدهد.


5- هر چند معرفی سیستم عامل ویندوز 8 از طرف مایکروسافت بسیار مهم و خبرساز بود، اما حاشیه‌های جنجالی زیادی هم داشت. درست دو هفته بعد از معرفی ویندوز 8، استیون سینوفسکی یکی از مدیران کلیدی مایکروسافت که مسوولیت مستقیم پروژه ویندوز 8 را هم به عهده داشت توسط استیو بالمر مدیر عامل مایکروسافت اخراج شد.


4- در ماه آوریل سال 2012 شبکه اجتماعی فیس بوک سرویس به اشتراک گذاری عکس Instagram را با قیمت یک میلیارد دلار خرید.


3- ماه جولای سال 2012 روزهای خبرسازی را برای یاهو و گوگل به همراه داشت. حضور «ماریسا مایر» در این میان تاثیرگذار بود؛ یکی از مدیران ارشد و کارمندان اولیه و قدیمی شرکت گوگل که از این شرکت جدا شد و به یاهو رفت تا به عنوان مدیر عامل در آن فعالیت کند.


2- «اسکات فورستال» که بسیاری منتظر بودند تا بعد از استیو جابز به عنوان مدیر عامل اپل انتخاب و معرفی شود، به خاطر عواملی که بسیاری به عدم محبوبیت او در میان مدیران ارشد اپل تعبیر می‌کنند، از این شرکت اخراج شد. او بعد از بروز مشکلاتی در سرویس نقشه اپل و امتناع از امضای نامه عذرخواهی توسط تیم کوک مدیر عامل اپل از این شرکت اخراج شد.


1- در این میان اما شاید یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین اتفاقات سال 2012 در دنیای تکنولوژی ورود فیس بوک بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان به بازار بورس بود. این شرکت در ماه مه وارد بازار بورس و سهام شد تا بزرگ‌ترین ورود یک شرکت اینترنتی به بورس را رقم بزند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.