بازار سرمایه

تلفن همراه

گوشی

December 24, 2012
5:12 دوشنبه، 4ام دیماه 1391
کد خبر: 52284

بازار 250 میلیارد تومانی لوازم جانبی موبایل!

 

بد نیست بدانید همین لوازم جانبی موبایل شامل قاب، بند، باتری و شارژر و موارد مشابه آن شاید اصلا به چشم ما هم نیاید، در بازار کشور سالانه چیزی حدود 250 میلیارد تومان گردش مالی دارد. بزرگ بودن رقم نه به دلیل گرانبها بودن این کالاها بلکه به دلیل پراستفاده بودن آنهاست. براساس گزارش‌های غیررسمی سالانه بیش از 12 میلیون باتری و بیش از 5/8 میلیون شارژر در بازار تلفن همراه کشور تزریق می‌شود و این عدد حداقل استفاده است که با فرض ضریب صحت 80 درصدی و ورود مقداری از این کالا از مبادی غیررسمی یا متفرقه می‌توان گفت، این بازار چیزی حدود 250 میلیارد تومان گردش مالی دارد که این عدد به دلیل افزایش قیمت‌ها باز هم تا 50 درصد جای بزرگ شدن و رشد دارد.

هیچ کالای قاچاقی نداریم!

یکی از فعالان اصلی این بازار در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن اعلام این‌که هیچ‌کدام از لوازم جانبی موبایل از طریق قاچاق وارد کشور نمی‌شود، گفت: به دلیل این‌که لوازم جانبی دارای حجم بوده و در عین‌حال ارزش ریالی بسیار پایینی دارد، عملا قاچاق آن مقرون به صرفه نیست و ریسک‌های آن را هیچ واردکننده ‌یا توزیع‌کننده‌ای نمی‌پذیرد. برای همین این بازار کاملا از مبادی قانونی تغذیه می‌شود. سیدجمال روحانی افزود: اصلی‌ترین اقلام این بازار شامل شارژر و باتری هستند که به لحاظ ریالی گران‌ترین آنها محسوب می‌شوند و حجم عمده‌ای از کالاها را نیز پوشش می‌دهند. وی در خصوص کیفیت و مبدا عمده واردات این محصولات می‌گوید: تمام این محصولات از چین وارد می‌شود که همه آنها نیز در همانجا تولید شده، اما مقدار کمی هم به واسطه دبی وارد می‌شود. همچنین مقدار کمی از کالا نیز تولید کشورهایی مثل تایوان است.

وی ادامه داد: غیر از یکی دو فروشگاه نمایندگی اصلی، هیچ کدام از برندهای لوزم جانبی که در ایران مصرف می‌شود، تولید شرکت اصلی موبایل نیست، اما به دلیل برابری کیفیت و قیمت بسیار پایین تقریبا سهم عمده این بازار حتی در جهان را همین کالاها پوشش می‌دهند که امروزه ما حتی می‌توانیم روی برخی از آنها گارانتی بدهیم و حتی لوازم جانبی را نیز گارانتی کنیم. وی در خصوص استاندارد این لوازم گفت: ما به دلیل وارد کردن اجناس از گمرک موظف هستیم تائیدیه استاندارد را برای همه لوازم داشته باشیم و مامور استاندارد نیز تا بازرسی نکند تائیدیه به کالاهای ما نمی‌دهد و به‌همین‌علت از استاندارد بودن کالاها نیز اطمینان حاصل می‌کنیم. وی در خصوص سهم برندها از این بازار گفت: این بازار نیز تابعی از گوشی موجود بازار است که می‌شود گفت، حداقل 30 تا 40درصد بازار را امروز شرکت سامسونگ در اختیار دارد، چون بسیاری از گوشی‌های موجود بازار متعلق به این شرکت است و در مقام‌های بعدی اپل، نوکیا ، سونی و… را می‌توان نام برد. روحانی در خصوص راه‌های ورود کالا به ایران گفت: این نیز تابع شرایط منطقی است، اگر کالایی زمان چند هفته روی آن تاثیری نداشته باشد طبیعتا از راه دریا آورده می‌شود، اما کالایی که باید به روز وارد بازار شود و زمان روی آن تاثیر زیادی دارد و در عین حال ارزش ریالی بالایی هم داشته باشد ( مانند ال سی دی گوشی) از راه هوایی وارد می‌شود.

این فعال بازار تلفن همراه همچنین در خصوص سود و تفاوت قیمت عمده و خرده‌فروشی گفت: کالاها در واحد پخش اصلی ابتدا در اختیار توزیع‌کنندگان کوچک‌تر قرار می‌گیرد و بین 10 تا 20 درصد سود برای آن در نظر گرفته می‌شود، اما توزیع‌کنندگان یا فروشندگان نهایی بنا به موقعیت مکانی یا نوع کالا سودهای متغیری برای آن در نظر می‌گیرند که بین 20 تا 50 درصد هم می‌تواند باشد. وی افزود: شاید یک شارژر را بتوانید در پاساژ علاالدین به قیمت 4000 تومان تهیه کنید، اما همان را در یک فروشگاه منطقه تجریش 14هزار تومان قیمت‌گذاری کنند، به هر حال این تابع قانون و مقررات عرفی است.

روحانی عمده کالاهای وارداتی بخش لوازم جانبی را این گونه نام برد: باتری، شارژر، حافظه جانبی، گارد محافظ ژله‌ای (نرم) و گارد سخت، انواع کیف موبایل و تبلت، برچسب محافظ صفحه ال‌سی‌دی، هندزفری سیمی، بلوتوثی و باقی اجناس هم شامل تزئینات و اجناس از همین دست هستند. گفتنی است بازار لوازم جانبی به لحاظ تنوع کالایی و کیفیت محور بودن از جمله بازارهایی است که تولیدکنندگان داخلی توان رقابت با آن را ندارند و کشور چین به تنهایی بخش عمده بازار این کالاها را در اختیار خود گرفته و کمتر لوازم جانبی گوشی‌های تلفن همراه را می‌توان پیدا کرد که محصول کشور چین نباشد، حتی شرکت‌های اصلی تولیدکننده گوشی‌های تلفن همراه هم ترجیح می‌دهند وارد این بازار نشوند تا شرکت‌های ثالث به عنوان شرکت‌های وابسته غیررسمی بازار را داغ نگه داشته و اجناس تولیدی آنها را در بازار ترویج‌کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.