اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

December 24, 2012
23:15 دوشنبه، 4ام دیماه 1391
کد خبر: 52292

اجلاس دبی ، آغاز بر پایان حاکمیت آمریکا بر اینترنت

 

با تلاش های صورت گرفته از سوی کشورهای جهان، کنفرانس جهانی ارتباطات بین الملل آغازی بر پایان حاکمیت آمریکا بر اینترنت شد.
 
مهندسی سعید مهدیون ، قائم مقام هیات اعزامی به اجلاس جهانی ارتباطات بین الملل در گفت و گو با واحد خبر روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، ضمن بیان این مطلب ، اظهار داشت:یکی از مواردی که بحث و بررسی روی آن تا آخرین ساعات کنفرانس ادامه یافت و مواضع بسیار محکم و شکست ناپذیری از سوی کشورهای مختلف مطرح می شد ، موضوع رعایت حقوق بشر از سوی دولت ها در قوانین مخابراتی و به رسمیت شناختن حقوق کشورهای عضو برای دسترسی به سرویس های مخابراتی بین الملل بود.
وی افزود بر اساس پیشنهاد مطرح شده از سوی آمریکا و کشورهای غربی ، مقرر شده بود تا موضوع تعهد دولت ها در رابطه با رعایت حقوق بشر در قوانین مخابراتی در حال تدوین لحاظ شود.
وی خاطر نشان کرد: با مطرح شدن این پیشنهاد نمایندگان منطقه ای کشورهای آفریقایی خواستار اضافه شدن و تصویب بندی به این پیشنهاد شدند که بر اساس آن حقوق کشورهای عضو برای دسترسی به سرویس های مخابرات بین الملل به رسمیت شناخته شود.
قائم مقام هیات اعزامی ایران به اجلاس دبی با بیان این مطلب که این پیشنهاد کشورهای آفریقایی مورد موافقت کشورهای عضو اتحادیه منطقه ای آسیا و اقیانوسیه (APT) از جمله ایران قرار گرفت و در مقابل از سوی کشورهای آمریکایی و غربی با آن مخالفت شد.
وی با اشاره به بحث ها و لابی هایی که در طول برگزاری این نشست از سوی دو طرف برای تصویب این بند صورت گرفت، ادامه داد: با بالا گرفتن مذاکرات، احتمال به نتیجه نرسیدن کشورها تقویت شد و بر همین اساس و با توجه به قانون موجود ، نماینده ایران اخطار آئین نامه ای را مطرح و خواستار ترک مذاکره و انجام رای گیری به صورت علنی شد.
سعید مهدیون با بیان این مطلب که این پیشنهاد ایران با نظر موافق 100 درصدی حاضران در جلسه به تصویب رسید گفت: اجماع بر ترک مذاکره و انجام رای گیری به گونه ای بود که آمریکا و کشورهای غربی نیز با آن مخالفت نکردند.
وی تاکید کرد: با انجام رای گیری این بند با 77 رای موافق ، 33 رای مخالف ، شش رای ممتنع به تصویب رسید که نمایندگان آمریکا بلافاصله بعد از اعلام نتیجه رای گیری بدون احترام به نظر سایر کشورها اعلام کردند که هدف آمریکا رسیدن به توافق به هر قمیمتی بود و بر همین اساس آمریکا این قانون را امضا نخواهد کرد.
سعید مهدیون اظهار داشت: بر اساس قانون به تصویب رسیده می بایست تمام کشورهای جهان حق حاکمیت دولت ها را در ارتباطات بین المللی مخابراتی به رسمیت شناخته و هیچ کشوری نمی تواند ارتباط بین الملل کشور دیگری را تحریم کند.
وی افزود: این قانون علاوه بر تصویب به صورت رای گیری، با تشویق ممتد حاضران در اجلاس مود تایید دوباره قرار گرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.