تبلت

تلفن همراه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 24, 2012
23:17 دوشنبه، 4ام دیماه 1391
کد خبر: 52294

موفقیت‌ها و شکست‌های بزرگ مایکروسافت در سال 2012

 

سال 2012 از نظر بسیاری از مردم جهان سالی خوب و موفقیت‌آمیز برای غول نرم‌افزاری دنیا یعنی شرکت مایکروسافت بود. در این سال ویندوز ۸ و ویندوزفون ۸ منتشر شدند و البته تبلت جنجالی سرفیس هم به بازار آمد. 

 

 

 

به دنبال اینها موبایل‌های مختلف مبتنی بر ویندوزفون معرفی شدند و فروشگاه ویندوز دوباره زنده شد. با این همه اما با وجود این موفقیت‌ها اما مایکروسافت شکست‌ها و ناکامی‌های مختلفی را هم در این سال تجربه کرد که شاید مهم‌ترین آنها رفتن استیون سینوفسکی مرد پشت صحنه ویندوز 8 بود. در همین راستا مجله آنلاین PCworld به تازگی به بررسی بزرگ‌ترین موفقیت‌ها و شکست‌های مایکروسافت در سال 2012 پرداخته است.
شرط‌بندی‌های بزرگ، ناکامی‌های بزرگ
مایکروسافت در سال 2012 بسیار فعال ظاهر شده است. غول منطقه ردموند علاوه بر رونمایی از نسخه جدید ویندوز، ویندوزفون و آفیس در تمام محصولات خودش تغییرات بصری متنوعی را برنامه‌ریزی و اجرا کرد. علاوه بر این مایکروسافت، به فضای ابری یعنی SkyDrive خود جان دوباره‌ای داد و تبلت سرفیس RT را عرضه کرد تا بتواند اپل را که مدت‌ها است حاکمیت مطلق بازار جهانی تبلت‌ها را در اختیار دارد، به چالش بکشد. صرفنظر از اینکه آیا مایکروسافت در دوران بعد از کامپیوترهای شخصی و دوران تبلت‌ها و موبایل‌ها همچنان بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری جهان باقی خواهد ماند یا خیر، سال ۲۰۱۲ برای این شرکت به یاد خواهد ماند؛ چرا که در این سال مایکروسافت برای به چالش کشیدن اپل و گوگل شرط بندی‌های بزرگی کرد. 
موفقیت: دسک‌تاپ ویندوز بهتر از همیشه است


شاید بزرگ‌ترین خبر درباره ویندوز ۸ رابط کاربری لمسی آن باشد، با این حال اما دسک‌تاپ سنتی و قدیمی ویندوز هم شاهد تغییرات زیادی بوده است. این تغییرات جدید دسک تاپ شامل مواردی مانند پنجره جدید Copy/Paste، شناسایی بهتر چاپگر، پشتیبانی بهتر از سیستم‌های چند نمایشگر و ذخیره ‌سازی بهتر از طریق فضاهای ذخیره‌سازی (Storage Spaces) جدید می‌شود. به طور کلی سرعت و عملکرد دسک تاپ بهتر شده و این خاصیتی است که کاربر را با هر سخت‌افزاری راضی می‌کند.
شکست: صفحه‌ آغازین و ناسازگاری با کاربران کامپیوترهای شخصی


کارشناسان فعال در زمینه رابط‌ کاربری و همچنین اغلب کاربران معتقدند که صفحه آغازین و لمسی ویندوز ۸ کاربران قدیمی ویندوز با تجربه استفاده از کیبورد و ماوس را به چالش کشیده است یا حتی مانع استفاده خوب آنها از سیستم‌عامل جدید مایکروسافت می‌شود. رابط ‌کاربری به اصطلاح مدرن ویندوز ۸ در صفحات لمسی سرگرم‌کننده و جذاب است. با این حال اما این رابط کاربری نیازمند حرکت‌های دستی زیادی است که ممکن است برای کاربران کیبورد و ماوس ناراحت‌کننده و عجیب باشد. از طرفی این هماهنگی رابط ‌کاربری مدرن با دسک‌تاپ ضعیف است و علاوه بر این بعد از بوت سیستم‌‌عامل کاربران نمی‌توانند به راحتی وارد دسک‌تاپ بشوند. این موضوع ممکن است بزرگ‌ترین شکست مایکروسافت در زمینه رابط‌ کاربری باشد.
شکست: خداحافظ سینوفسکی


گزارش‌ها و مستندات بعد از رفتن (اخراج یا هر چیز دیگر) سینوفسکی، نشان می‌دهد که مدیر سابق بخش ویندوز مایکروسافت بازیگر سرسختی بود که تمایلی نداشت تا با سایر بازیگران به خوبی هماهنگ شود. مرد سرسخت مایکروسافت بعد از رسیدن به سمت مدیریت بخش ویندوز، هدف اصلی مایکروسافت را به ایده خلاقانه یکپارچه و یک‌دست کردن تمام محصولات برای دسترسی آسان به همه قسمت‌ها تغییر داد. خروج استیون سینوفسکی برای مایکروسافت هم یک اتفاق بزرگ و تکان ‌دهنده محسوب می‌شد. ویندوز ۸ و تبلت RT زمانی معرفی و منتشر شدند که معمار اصلی خود را در حال خروج از مایکروسافت دیدند. کنار گذاشتن سینوفسکی ممکن است در دراز مدت یک موفقیت برای مایکروسافت محسوب شود، اما در کوتاه‌مدت موضوع کاملا منفی بود که تا مدت‌ها به راحتی در میان اخبار داغ وجود داشت.
موفقیت: سرویسOutlook.com واقعا قدرتمند است


مایکروسافت برای کاربران خود سرویس ایمیل هات‌میل را راه‌اندازی کرده بود. اما وقتی این شرکت هات‌میل را با ظاهر جدید outlook.com ارائه کرد، همه چیز تغییر کرد. صرفنظر از موضع ظاهر outlook که هماهنگ با رابط ‌کاربری مدرن طراحی شده بود، رابط‌ کاربری این سرویس ایمیل شباهت زیادی با اپلیکیشن People در ویندوز ۸ داشت. آخرین پنل موجود در سمت راست صفحه outlook قابلیت تغییر بین سرویس‌های پیام فوری (Instant Message) و نمایش به روز رسانی فیس‌بوک و توئیتر را دارد. outlook قابلیت تغییر سریع بین سرویس‌های آنلاین مایکروسافت مانند اسکای‌درایو و تقویم مایکروسافت را هم دارد. با اینکه outlook برای به چالش کشیدن جی‌میل دوران سختی پیش‌ رو خواهد داشت اما امکانات خوبی هم در اختیار دارد.
شکست: Outlook برای آندروید، بدون تغییر و نوآوری


مایکروسافت با ایجاد تغییرات سازنده و مثبت در سرویس outlook.com، سرویس ایمیل خود را به خوبی تقویت کرد اما اپلیکیشن آندرویدی outlook در واقع به شدت آن را در آندروید ضعیف کرد. اپلیکیشن آندرویدی outlook، همان اپلیکیشن قدیمی هات‌میل است که فقط ظاهر و نام آن تغییر کرده است. علاوه بر منوی قدیمی اپلیکیشن، هیچ نشانی از زبان طراحی جدید مایکروسافت در outlook وجود ندارد، درست برعکس آنچه در اپلیکیشن آندرویدی SkyDrive دیده می‌شود.
موفقیت: ویندوزفون ۸، سیستم‌ عاملی بهتر از گذشته


اطلاعات بدست آمده از واکنش کاربران ویندوزفون ۸، نشان از استقبال بیشتر آنها نسبت به دو ماه گذشته دارد که می‌تواند خبری امیدوار کننده برای مایکروسافت باشد. با وجود تلاش‌های انجام شده در زمینه ویندوزفون ۷، این سیستم‌عامل نتوانست موفقیت چندانی برای مایکروسافت کسب کند و این موضوع آینده ویندوزفون ۸ را در هاله‌ای از ابهام فرو برد. با این وجود، مایکروسافت بهترین عملکرد ممکن درباره ویندوزفون ۸ را انجام داد که به کاربر سرگرمی، عملکرد برجسته با امکانات منحصربه فرد جدید مانند نمایشگر لمسی با قابلیت سفارشی‌‌سازی، اپلیکیشن آفیس، یکپارچه‌‌سازی با اسکایپ و هماهنگ‌‌سازی بدون مشکل فایل‌ها در فضای ویندوز را ارائه می‌کند.
شکست: وقتی خبری از ویندوزفون 8/7 نیست


کاربران نوکیا لومیا 900 وقتی فهمیدند که سیستم‌‌عامل گوشی‌ آنها کمتر از یک ‌سال بعد از عرضه منسوخ خواهد شد به شدت ناراحت و معترض شدند. مایکروسافت تلاش کرد تا مشکل ارتقای ویندوزفون ۷ به ۸ را به عرضه یک نسخه میانی با نام ویندوزفون 8/7 جبران کند. این نسخه میانی حداقل باعث می‌شد که کاربران ویندوزفون ۷ احساس کنند سیستم‌‌عامل جدیدی روی دستگاه خود دارند. اما بعد از اعلام عرضه ویندوزفون 8/7 در پاییز ۲۰۱۲ مایکروسافت در نوامبر ۲۰۱۲ اعلام کرد این نسخه در سال ۲۰۱۳ منتشر خواهد شد و با این کار کاربران ویندوزفون ۷ را ناامید کرد.
موفقیت: تبلت سرفیس RT نشان داد مایکروسافت می‌تواند دستگاه‌هایی با سخت‌افزار قانع‌کننده بسازد


هرچند ممکن است اولین اقدام مایکروسافت در تولید و طراحی یک محصول سخت‌افزاری کمی دیر شروع شده باشد، اما تولید تبلت سرفیس RT نشان داد که این شرکت توان بالایی در تولید یک محصول سخت افزاری کامل را دارد. تبلت سرفیس RT در بازاری که در اختیار آی‌پد و تبلت‌های آندرویدی بود، جایگزینی قابل توجه محسوب می‌شود. طراحی صنعتی سرفیس بسیار خوب و قانع‌کننده است. تاچ‌کاور و پایه تبلت و لوازم جانبی این محصول، یک تبلت سنتی را به یک کامپیوتر کامل تبدیل می‌کند. نمایشگر سرفیس از نظر ویژگی‌های ظاهری در مقابل نمایشگر آی‌پد حرفی برای گفتن ندارد و سیستم‌‌عامل آن هم با نقص‌هایی همراه است، اما به طور کلی کیفیت و تفاوت منحصر به فرد آن با محصولات رقیب دیگر نشان‌دهنده توانایی و نقاط قوت مایکروسافت در این زمینه است.
شکست: ویندوز RT نه چندان قابل قبول


وقتی مایکروسافت در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد که قصد تولید ویندوزی برای پردازنده‌های ARM را دارد، همه آن را ایده‌ای بسیار خوب می‌دانستند. اما حالا RT تبدیل به یک آشفته‌ بازار شده است. بزرگ‌ترین اشتباه در RTشباهت ظاهری آن با ویندوز سنتی است در حالی که کاربر قادر به نصب اپلیکیشن‌های ویندوز سنتی روی آن نیست. نتیجه این کار هم یک دسک‌تاپ بدون استفاده است که تنها شامل نمونه‌ای ناقص از آفیس و چند نرم‌افزار دیگر است که خود کاربر را هم راضی نمی‌کند. اما شکست اصلی RT، مهم‌تر است؛ مایکروسافت هیچ‌ وقت به صورت کامل تفاوت ویندوز ۸ و ویندوز RT را توضیح نداده است. این در حالی است که این روزها تولید یک سیستم‌‌عامل برای تبلت‌ها کار سختی محسوب نمی‌شود. 
موفقیت: SkyDrive همچنان موثر است

 

 


Dropbox، Box، فضای ابری آمازون و Google Drive را فراموش کنید؛ SkyDrive قبل از همه اینها وجود داشت. اما SkyDrive فعلی از سال ۲۰۰۷ اجرایی شد و مایکروسافت بلافاصله آن را نادیده گرفته و با سایر سرویس‌های خود ادغام کرد. همه اینها در سال ۲۰۱۲ تغییر کرد و مایکروسافت ظاهر دراپ‌باکسی دسک‌تاپ SkyDrive را برای کامپیوترهای مک، پی‌سی، آندروید، iOS و حتی Xbox عرضه کرد. به همه اینها، سرویس مبتنی بر وب SkyDrive و دسترسی راه ‌دور برای کاربران ویندوز ویستا، ۷ و ۸ را هم اضافه کنید. در زمانی کوتاه، SkyDrive با تمام محصولات مایکروسافت به خصوص ویندوز ۸ و ویندوزفون ۸ یکپارچه شد. حالا SkyDrive یک فضای ابری موفق محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که مایکروسافت قادر به انجام خیلی‌ از کارها به صورت صحیح است.
شکست: Bing Sidebar یک امکان کامل نشده و اشتباه


در ماه مه مایکروسافت، یکپارچه‌‌سازی شبکه‌های اجتماعی و موتور جست‌وجوی Bing را از طریق Bing Sidebar آغاز کرد. این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد تا از طریق Sidebar، به روز رسانی مرتبط با جست‌وجوهایشان در پروفایل‌های دوستان خود و توئیت‌های کارشناسان آشنا به موضوع را دنبال کنند. اما برخلاف سرویس «جست‌وجو به علاوه دنیای شما» در گوگل (Search Plus Your World) که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد، Bing جست‌وجو و زندگی شما را با هم ادغام نمی‌کرد، بلکه جست‌وجو را به زندگی شما وارد می‌کرد. نتیجه این کار Sidebar خوب ولی با امکانات محدود بود.
موفقیت: آفیس همراه با پیشرفت‌های برجسته


مایکروسافت با پیش‌نمایش آفیس ۲۰۱۳، گام‌های بزرگی به جلو برداشت. محصول جدید به کاربران این امکان را می‌داد تا با پرداخت ۱۰۰ دلار به عنوان هزینه سالانه، به عضویت سرویس آفیس ۳۶۵ دربیایند. این سرویس به شما امکان می‌دهد مجموعه آفیس را برای حداکثر ۵ کامپیوتر متفاوت دانلود کنید و برای یکبار از نسخه موقت آن روی یک کامپیوتر عمومی استفاده کنید. آفیس جدید، با SkyDrive یکپارچه شده است، درنتیجه در هر جایی فایل‌های خود را در اختیار خواهید داشت. علاوه همه اینها، رابط‌ کاربری جدید آفیس ساده‌تر و هوشمندانه‌تر شده و کاربری ساده‌تری هم دارد.
شکست: Metro، این نام را دوباره تکرار نکنید


روزی مایکروسافت برای زبان طراحی جدید خود نامی انتخاب کرد؛ نامی بر مبنای زیبایی شناسی برای رابط ‌کاربری خود: Metro. اما در اوایل ماه آگوست مایکروسافت با مشکلی مواجه شد. این نام قبلا توسط یک شرکت آلمانی ثبت شده بود. پیشنهاد اول استفاده از نام «رابط‌ کاربری جدید» بود که جذابیت نام قبلی را ندارد. از آن به بعد «رابط ‌کاربری Metro» نام‌های متفاوت به خود گرفت که مترادف رابط‌ کاربری Metro بودند: «رابط‌ کاربری ویندوز ۸»، «رابط ‌کاربری ویندوز جدید» و «رابط‌ کاربری مدرن».

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.