اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

December 26, 2012
5:06 چهارشنبه، 6ام دیماه 1391
کد خبر: 52332

از معرفی وزیر جدید ICT تا آزاد شدن فیس‌بوک و دور زدن فیلترینگ

 

دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره تایید احتمال معرفی او به عنوان وزیر جدید ارتباطات گفت: دوستانی که در مطبوعات مزاح کرده و این موضوع را مطرح کردند؛ مگر آن زمان نظر من را پرسیدند که حالا از من می‌خواهید در این باره نظر بدهم.
 
به گزارش ایسنا، مهدی اخوان بهابادی در نشست خبری خود برای اولین بار در پژوهشگاه فضای مجازی یا همان مرکز تحقیقات مخابرات پیشین میزبان خبرنگاران شد و به پاسخگویی به سوالات مختلف پرداخت.
 
**پیگیر گرفتن بخش‌های دیگر وزارت ارتباطات نیستیم
 
وی در بخشی از این نشست در پاسخ به این سوال که آیا به غیر از مرکز تحقیقات مخابرات بخش دیگری از زیر مجموعه‌های وزارت ارتباطات به شورای عالی فضای مجازی سپرده خواهد شد؟ گفت: درباره این‌که آیا بخش دیگری به شورا منتقل خواهد شد یا خیر؛ حداقل ما پیگیر این موضوع نیستیم. البته در زمینه مرکز تحقیقات مخابرات ما پیگیر این موضوع بودیم و حدود شش ماه پیش بود که این بحث را مطرح کردیم اما طی این مدت برخی عزیزان کج سلیقگی کردند و ما هم با توجه به این‌که بررسی کردیم و دیدیم در این مدت درگیر امور مربوط به ساختارها هستیم، فکر کردیم اگر این مجموعه در خدمت ما باشد، شاید نتواند مورد استفاده حداکثری ما قرار گیرد به همین دلیل گفتیم بهتر است مدتی بگذرد.
 
اخوان ادامه داد: در حال حاضر هم برای پیوستن بقیه بخش‌های وزارت ارتباطات به شورای عالی فضای مجازی برنامه‌ای نداریم چرا که شورای عالی و مرکز فضای مجازی قصد ورود به مباحث اجرایی را ندارند و در زمینه پژوهشگاه هم ما براساس نیازی که داشتیم این کار را کردیم.
 
**بررسی شورا بر روی بودجه سال 92
 
رییس مرکز ملی فضای مجازی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مباحث بودجه‌ای اشاره کرد و گفت:‌ در پیوست حکم مقام معظم رهبری یکی از وظایف شورا تقسیم بودجه بر بخش‌های مختلف فضای مجازی است که این بودجه در بخش‌های مختلفی از جمله محتوا، IT و امنیت تقسیم خواهد شد.
 
وی ادامه داد: در این زمینه شورای عالی فضای مجازی تاکنون دو جلسه خود را به بررسی بودجه 92 اختصاص داده و اما با وجود بررسی‌های صورت گرفته هنوز در زمینه بودجه تعیین تکلیف نشده است.
 
**راجع به ادغام اظهارنظر خاصی نمی‌کنم
 
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به سوال دیگری که درباره ادغام وزارت ارتباطات مطرح شده بود گفت: راجع به بحث ادغام اظهارنظر خاصی نمی‌کنیم و همان طور که پیش از این در این زمینه دخالت نکرده بودیم اکنون هم دخالتی نمی کنیم. البته در حد وظیفه، صحبت‌هایی با دولت و مجلس داشته‌ایم اما با این وجود تا این لحظه ورود رسمی به این بحث نکرده‌ایم و بنا هم نداریم وارد شویم و به آن چه دولت و مجلس بر سر آن به توافق برسند ما هم احترام می‌گذاریم.
 
اخوان بهابادی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا شورا تصمیم دارد جای وزارتخانه را بگیرد، توضیح داد: قطعا در حوزه سیاست‌گذاری و تصمیم گیری ایجاد تمرکز خواهیم کرد. چرا که پیش از این وزارت ارتباطات تنها تصمیم گیرنده در این زمینه بود اما از این پس با تشکیل شورای عالی فضای مجازی قطعا این گونه نخواهد بود. اما در این میان باید به این نکته هم توجه داشت که ورود شورا به موضوعات در سطح تصمیم‌گیری خواهد بود و نه اجرا.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه صحبت‌های خود به شرکت ارتباطات زیرساخت اشاره کرد و گفت: شاید این شرکت پس از شرکت پست بزرگترین زیر مجموعه وزارت ارتباطات بوده باشد که بالغ بر چند ده هزار کیلومتر شبکه در داخل کشور ایجاد کرده است. اما با توجه به مسوولیت این شرکت ما قطعا نمی‌توانیم متولی این بخش اجرایی باشیم.
 
اما اخوان در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی که مبنی بر اظهارات درباره آزاد شدن فیس بوک مطرح شده بود خاطرنشان کرد: چرا در گذشته و چه امروز هیچ گاه ادعای آزادی فیس بوک را نداشته‌ام.
 
وی ادامه داد: به عنوان یک شبکه اجتماعی که در خارج از کشور فعالیت دارد، فرقی بین این شبکه با سایر شبکه‌های اجتماعی قائل نیستیم و پیش از این هم اعلام کرده‌ایم که عضویت در این شبکه‌ها به طور طبیعی جرم نیست اما دور زدن سامانه فیلترینگ کشور طبق قانون جرم محسوب می‌شود.
 
اخوان بهابادی در ادامه افزود: اصل وجود شبکه‌های اجتماعی براساس نظر تمام متخصصان امر مورد تایید و موافقت قرار گرفته است. چرا که این شبکه‌ها استفاده‌های متعددی دارند. اما باید به این نکته هم توجه داشت که هر یک از آن‌ها توسط گروهی خاص و با اهدافی ویژه طراحی شده‌اند که این شبکه اجتماعی خاص هم از این قاعده مستنثی نیست و هرچند فوایدی دارد اما مضرات خاص خود را هم به دنبال دارد.
 
رییس مرکز ملی فضای مجازی درعین حال یادآور شد: به طور کلی درباره شبکه‌های اجتماعی و نظام پالایش کشور باید بررسی دقیقی صورت بگیرد و در شورای عالی فضای مجازی به صورت عملیاتی برروی این موضوع بحث و تصمیم گیری شود. در حال حاضر ما مدعی نیستیم که نظام پالایش کشور شیوه خوبی دارد البته با این وجود از اصل فیلترینگ دفاع می‌کنیم چراکه هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که فیلترینگ را اعمال نخواهد کرد؛ به هر حال تمام کشورها ملاحظات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خاص خود را دارند و ما هم از این قاعده مستنثی نیستیم و نمی‌توانیم اجازه بدهیم هر نوع مبتذلی در اختیار کودکان قرار بگیرد. اما در عین حال بر این نکته هم تاکید داریم که نظام فیلترینگ کشور قابلیت اجرا به شکل بهتر از این را هم داراست.
 
او در عین حال خاطرنشان کرد: معمولا در مباحث قانونی خدشه‌ای به این موضوعات وارد نیست اما در اجرا ممکن است تیم‌های مجری به دلیل مشکلات و محدودیت‌های فنی به شکلی برخورد کنند که منجر به نارضایتی کاربران شود که در باره این موارد باید چاره‌اندیشی شود و ما نیز در حال حاضر در شورای عالی فضای مجازی در حال چاره‌اندیشی برروی این موضوع هستیم تا ببینیم چه راهکارهایی فنی وجود دارد که در عین این که جلوی دسترسی کاربران به سایت‌های مفید گرفته نشود، استفاده از سایت‌های مضر هم میسر نباشد.
 
**به عقب برگردیم
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی که درباره چگونگی پیوستن پژوهشگاه ICT به شورای عالی فضای مجازی مطرح شده بود و اظهارنظرهای متناقض در این باره اظهار کرد: شاید برای بررسی این موضوع بد نباشد کمی به عقب برگردیم و از جابه جایی وزیر ارتباطات شروع کنیم.
 
وی ادامه داد: چند هفته پیش پس از برگزاری جلسه شورای عالی فضای مجازی با تاخیری حدود نیم ساعت تا 45 دقیقه حکم جابه‌جایی وزیر محترم ارتباطات، جناب آقای دکتر تقی‌پور صادر شد. اما در این زمینه شایعات مختلفی مبنی بر درگیری در جلسه شورای عالی مطرح شد که به شدت این موضوع را تکذیب می کنم. چرا که در آن جلسه هیچ گونه موضوع تنش‌زایی مطرح نشده و جلسه در آرامش کامل برگزار شد.
 
اخوان بهابادی ادامه داد: علاوه بر این جناب دکتر تقی‌پور از خدمتگزاران راستین این نظام هستند و همواره در صحنه‌های مختلف نقش‌آفرین بوده‌اند چه در زمانی که در حوزه فضایی کار می‌کردند و چه در وزارت ارتباطات.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی یادآور شد: به هر حال توسط ریاست جمهوری تدبیری اندیشیده شد و این موضوع بدون این که ارتباط مستقیم به شورای عالی فضای مجازی داشته باشد، پیگیری شد و در کل نیز جابه‌جایی وزرا و ادغام در اختیار رییس جمهوری و مجلس قرار دارد و شورا تاکنون در این زمینه‌ها ورود پیدا نکرده است.
 
اخوان ادامه داد: به هر حال از نظر ما تنها سنگر خدمت آقای تقی‌پور فرق کرده است. ایشان پیش ازاین به عنوان وزیر عضو حقوقی شورای عالی فضای مجازی محسوب می‌شدند و اکنون ما امیدواریم زمانی برسد که به عنوان عضو حقیقی در جلساتمان پذیرای ایشان باشیم.
 
اما رییس مرکز ملی فضای مجازی در ادامه به صحبت درباره چگونگی پیوستن مرکز تحقیقات مخابرات به بدنه مرکز ملی فضای مجازی پرداخت و اظهار کرد: درباره جابه‌جایی و انتقال موسسه تحقیقات مخابرات به پژوهشگاه فضای مجازی، مدت‌ها پیش این بحث در شورای عالی فضای مجازی مطرح شده و رییس جمهوری نیز به اعضای شورا وعده داده بودند که این مهم به زودی محقق شود. اما روال اداری این گونه است که باید این موضوع توسط خود شورا دنبال می‌شد و گرنه این از اختیارات شورا نبوده که بخواهد بخشی را به اختیار خود درآورد.
 
وی در عین حال به ساختار مرکز تحقیقات مخابرات اشاره کرد و گفت: این موسسه دارای چهار پژوهشکده بود که ما نیز در بررسی‌هایی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که اگر یک پژوهشکده دیگر به آن اضافه شود می‌توان در پژوهشکده فضای مجازی اهداف مرکز ملی فضای مجازی را دنبال کرد. البته اصل موضوع ایجاد این پژوهشگاه نیز پیش از این تدوین شده و توسط مقام معظم رهبری مورد تایید قرار گرفته بود.
 
اما اخوان‌ بهابادی در ادامه این نشست در ارتباط با جابه‌جایی مرکز تحقیقات مخابرات به نکته جالبی اشاره کرد و گفت: این موضوع در جلسه روز شنبه که با حضور رییس جمهوری برگزار شد، اعلام شده و براساس مصوبه شورای عالی اداری وارد مرحله عملیاتی شد. در این میان هماهنگی کامل با سرپرست جدید وزارت ارتباطات و سایر عزیزان نیز صورت گرفته بود اما پس از جابه‌جایی‌ها دفتر وزیر ارتباطات بدون هماهنگی با سرپرست جدید نامه‌ای را ارسال کرد که شیطنت کوچکی محسوب می‌شد و بلافاصله با ارسال نامه جدید توسط سرپرست، محتوای نامه قبلی تکذیب شد و دستور اجرای مراحل قانونی صادر شد و الحمدالله امروز شما در پژوهشگاه فضای مجازی نشسته‌اید ما هستیم و هیچ مشکلی هم وجود ندارد.
 
**سازمان تنظیم مقررات قطعا منحل نمی‌شود
 
اما دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال انحلال سازمان تنظیم مقررات ارتباطات توضیح داد: قطعا این سازمان منحل نمی‌شود چرا که ما به سازمانی برای قانون‌گذاری نیاز داریم. اما این که این سازمان براساس مصوبات چه مرجعی اقدام خواهد کرد، موضوع دیگری است.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر ما یک کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات داریم که در وزارت ارتباطات فعالیت می‌کند و علاوه بر آن یک کمیسیون تنظیم مقررات هم زیر نظر شورای عالی فضای مجازی مصوب شده است که در این میان کمیسیون مقررات وزارتخانه ملزم است در زمینه مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات شورای عالی فضای مجازی گام بردارد.
 
**فیلترینگ یک تصمیم‌گیری سیاسی صرف نیست
 
اما اخوان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع فیلترینگ اشاره کرد و گفت: قطعا این موضوع بحث ساده‌ای نیست و اگر شما جای ما باشید، از یک سو می‌خواهید کاهش مضرات داشته باشید و از سوی دیگر تاکید دارید در زمینه دسترسی به سایت‌های مفید مشکلی وجود نداشته باشد. اما انجام این کار تنها یک تصمیم گیری سیاسی نیست و امکانات فنی در این زمینه مهمترین حرف را می‌زند. در این بخش هم به غیر از سرمایه‌گذاری راهکار دیگری وجود ندارد و لازم است سرمایه‌گذاری‌های مناسب صورت بگیرد تا مجهز شویم و بتوانیم فیلترینگ را به شکل مناسبی انجام دهیم.
 
وی در عین حال خاطرنشان کرد: مطمئن باشید سیاست ما اعمال حداقلی فیلترینگ خواهد بود.
 
**مجلس پیگیری کند
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه شورا جلسه‌ی قانونی برای تصدی مرکز تحقیقات به مخابرات برگزار نکرده و این اقدام آن غیرقانونی محسوب می‌شود، توضیح داد: ما براساس روال خود کار را پیش برده‌ایم، حال اگر دوستان خدشه‌ای به این موضوع دارند می‌توانند موضوع را پیگیری کنند.
 
اخوان‌بهابادی در پایان صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی که درباره شبکه ملی اطلاعات مطرح شده بود اظهار کرد: صدور پروانه جدید برای اپراتور خدمات خدمات چندرسانه‌یی باند وسیع اولین گام در راستای بهره‌برداری از شبکه ملی اطلاعات است و ما امیدواریم با اجرایی شدن این موضوع مردم این شبکه را به طور ملموس‌تری حس کنند و به جایی این که چندین بار تاریخی اعلام شود و با وجود آن کاربران هیچ تغییری در استفاده از اینترنت نبینند، شرایطی فراهم شود که کاربران با خدمات جدید و کیفیت متفاوتی مواجه شوند.
 
به گزارش ایسنا، این نشست حدود یک ساعت به طول انجامید و یکی از حاشیه‌های جالب آن این بود که مهدی اخوان بهابادی در ابتدای صحبت‌های خود به جای این که به طور معمول به ذکر توضیحاتی بپردازد اظهار کرد: شاید اگر صحبت‌های مقدمه‌ای نباشد، بهتر باشد و اگر سوالی دارید مطرح کنید و در انتهای جلسه اگر موضوعی مطرح نشد من آن را عرض خواهم کرد.
 
وی در پاسخ به اولین خبرنگار که معتقد بود برای شنیدن گزارش عملکرد به این جلسه آمده به ارائه توضیحاتی درباره عملکرد 9 ماهه شورای عالی فضای مجازی پرداخت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.