اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

December 29, 2012
17:30 شنبه، 9ام دیماه 1391
کد خبر: 52387

اینترنت گران، ارزان می‌ماند؟

 

در شرایطی که به اذعان کارشناسان هزینه‌های اینترنت در کشور ما نسبت به بسیاری از کشورهای جهان قیمت بالایی دارد، در هفته‌های گذشته مصوبه‌ای در زمینه افزایش 50 تا 70 درصدی تعرفه پهنای باند اینترنت منتشر شد، مصوبه‌ای که گفته می‌شود به دنبال اعتراضات شرکتهای اینترنتی اجرایی نشده و در دست بررسی های مجدد قرار دارد.
 
اواخر آذرماه بود که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برروی سایت خود از اعمال تعرفه‌های جدید اینترنتی خبر داد و این‌گونه اعلام کرد که این سازمان در قالب مصوبه‌ای، قیمت‌های جدیدی را در زمینه‌ی پهنای باند تعریف کرده و این مصوبه را به شرکت ارتباطات زیرساخت ابلاغ کرده است.
 
در آن دوره مسوولان شرکت ارتباطات زیرساخت عدم اختصاص ارز مرجع برای خرید پهنای باند و خرید آن با ارز مبادلاتی را دلیلی برای این افزایش تعرفه برشمردند و در عین حال خاطرنشان کردند که از این افزایش در نهایت 10 تا 15 درصد متوجه کاربر نهایی خواهد بود.
 
با این وجود مسوولان این شرکت این نکته که تاکنون ابلاغیه‌ای در این زمینه دریافت نکرده‌اند را نیز مورد تاکید قرار دادند. این در حالی بود که مسوولان سازمان تنظیم مقررات ارتباطات بر لازم‌الاجرا بودن تعرفه‌های جدید تاکید داشتند.
 
اما در پی انتشار این اخبار بسیاری از شرکت‌های فعال در زمینه‌ی اینترنت به انتقاد پرداخته و درنهایت این گلایه‌ها کار را به جایی رساند که شورای رقابت مصوبه‌ی سازمان تنظیم مقررات را غیرقانونی دانسته و این‌گونه اعلام کرد که در صورت اعتراض شرکت‌های PAP این موضوع را پیگیری خواهد کرد.
 
چند روز بعد، سازمان تنظیم مقررات هم تعرفه‌های جدید را از روی سایت خود برداشت و از همان زمان این سوال ایجاد شد که ممکن است حذف این مصوبه از روی سایت این سازمان به معنای اجرایی نشدن آن باشد.
 
در نهایت این موضوع طی روز‌های تعطیل هفته‌ی گذشته به واقعیت پیوست و برخی از مسوولان این سازمان در گفت‌وگو با رسانه‌ها از بحث و بررسی بیش‌تر بر روی این موضوع خبر دادند.
 
حسن رضوانی – معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی – در این باره به ایسنا گفت: مصوبه‌ی قبلی ما ابلاغ نشده بود و اکنون هم قرار است اصلاحاتی برروی این مصوبه صورت بگیرد که در این زمینه هنوز جزییات قابل انتشاری وجود ندارد.
 
وی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی می‌کنید تا چه زمانی نتایج بررسی‌ها برروی این موضوع مشخص شود، توضیح داد: فردا هم کمیسیون جلسه‌ای خواهد داشت و این مساله مورد بررسی قرار خواهد گرفت، اما این‌که تصمیم قطعی چه زمانی گرفته می‌شود، هنوز مشخص نیست و تا آن زمان همان تعرفه‌های قبلی لحاظ خواهند شد.
 
البته پیش از این هم مسوولان این سازمان بر این نکته تاکید کرده بودند که درنهایت در مصوبه جدید سقف مبلغی که شرکت‌ها مجاز هستند اعمال کنند اعلام شده و شرکت‌ها می‌توانند تعرفه‌های خود را پایین‌تر از این رقم در نظر بگیرند.
 
لطف‌الله سبوحی – معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی – در گفت‌وگویی با ایسنا درباره صحبت‌هایی مبنی بر حذف تعرفه‌های جدید اینترنتی گفته بود: تعرفه‌های جدید، مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است و باید اجرا شود اما این‌که شرکت ارتباطات زیرساخت تا چه اندازه این تعرفه‌ها را اعمال کند، بحث دیگری است چراکه ما سقف تعرفه‌ها را اعلام کرده‌ایم.
 
وی در عین حال یادآور شده بود: به هر حال شرکت زیرساخت زمانی با ارز مرجع پهنای باند خود را تامین می‌کرده و اکنون باید پهنای باند بین‌الملل را با ارز مبادلاتی تامین کند و مشخص است که با این شیوه قیمت‌ها به مراتب بیشتر از گذشته تمام خواهد شد.
 
آزاده داننده – رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌یی کشور- نیز در ارتباط با این افزایش‌ها گفته است: چنانچه افزایش 50 درصدی هزینه اینترنت در کشور محقق شود، توسعه کشور و توسعه فناوری ارتباطات با مشکل مواجه شده و بسیاری از شرکت‌های بخش خصوصی در آستانه ضررهای بزرگ اقتصادی قرار خواهند گرفت.
 
او تشکیل نشدن کمیسیون تنظیم مقررات بخش خصوصی را مشکل بزرگی در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور خواند و تأکید کرد: این امر مسایلی را به همراه دارد که هزینه و نیروی زیادی برای برطرف کردن آن ها لازم است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.