بازی

فناوری اطلاعات

January 2, 2013
4:24 چهارشنبه، 13ام دیماه 1391
کد خبر: 52462

مروری بر دنیای بازی‌های ویدئویی در ژانویه 2012

 

اولین ماه سال 2012 میلادی یعنی ماه ژانویه با حجم زیادی از اخبار بازی جدید از سری Star Wars شروع شد و با لغو قانون SOPA به پایان رسید. در این متن، ماه ژانویه را در اخبار بازی‌های ویدئویی مرور خواهیم کرد.
 
به گزارش گروه بازی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، بازی Star Wars: The Old Republic چند روز پیش از کریسمس در مناطقی از جهان منتشر شد و در تاریخ 19 ژانویه نوبت به آمریکای شمالی رسید. بیش از 1 میلیون کاربر بازی را پیش خرید کرده بودند و در آن ثبت نام کرده بودند. اوایل سال، تحلیلگران پیش بینی کردند که بیش از تا آخر ماه ژانویه بیش از 3 میلیون کاربر در این بازی ثبت نام خواهند کرد. بازی در دو هفته ابتدایی خود بیش از 60 میلیون ساعت بازی شد و به دلیل کثرت بالای دیالوگ در یک "محصول سرگرمی" که در این مورد بیش از 200 هزار دیالوگ بود، در کتاب رکورد‌های گینس ثبت شد.
 
در همین ماه بود که تحلیلگر دیگری پیش بینی کرده بود که ناشر این بازی یعنی الکترونیک آرتز، نزدیک به 500 میلیون دلار خرج ساخت این بازی کرده بود. در همان ماه سهام این شرکت 3٪ کاهش پیدا کرد و عده‌ای، این سقوط سهام را مربوط به انتشار بازی Star Wars دانستند.
 
طبق گزارشات منتشر شده، فروش محصولات فیزیکی ویدئویی در سال 2011 در انگلستان 13 درصد و در ژاپن 8 درصد کاهش یافت. محبوبیت سامانه‌های آنلاین همچون استیم، اکس‌باکس لایو و شبکه پلی‌استیشن و فروش دیجیتالی بازی‌ها، گواه از کاهش فروش محصولات فیزیکی در فروشگاه‌های مختلف دارد و در تعطیلات زمستانی سال نو 2011 فروشگاه GAME در حدود 15 درصد نسبت به سال گذشته با کاهش فروش مواجه شد.
 
بازی XCOM: Enemy Unknown کاملا بی سر و صدا معرفی شد و این در حالیست که وبسایت‌ها و مجلاتی بسیاری، امسال این بازی را به عنوان بهترین بازی 2012 معرفی کردند. بازی Darkness II آماده عرضه در ماه بعد می‌شد و سیل تصاویر و تریلرها توسط ناشر بازی یعنی 2K Games منتشر می‌شد. همچنین عرضه دموی بازی Mass Effect 3 در ماه فوریه تائید شد و یک کاراکتر جدید با نام Jessica Chobot معرفی شد.
 
اولین شایعات نسل بعد کنسول‌های بازی در این ماه منتشر شد و MCV رسما در سوت آغاز این شایعات دمید. این وبسایت اعلام کرد که کنسول‌های نسل بعد سونی و مایکروسافت در نمایشگاه E3 امسال معرفی خواهند شد. مایکروسافت و سونی، در دو در اطلاعیه‌هایی اعلام کردند که در سال 2012 هیچ چیز جدیدی برای معرفی ندارند. پس از آن، خبری منتشر شد که در نمایشگاه  CES هیچ خبری از کنسول نسل بعد مایکروسافت نیست.
 
گیم‌اسپات در خبری اعلام کرد که تبلت، جزئی از کنسول نسل بعد مایکروسافت خواهد بود و گفته شد که قدرت این دستگاه 6 برابر بیشتر از Xbox 360 خواهد بود. همچنین گفته شد که کنسول بعدی قابلیت خواندن دیسک‌های بلوری را خواهد داشت و همچنین سامانه‌ای علیه بازی‌های از قبل استفاده شده خواهد داشت.
در خبر دیگری آمده بود که کنسول Wii U دو برابر قدرتمند‌تر از X360 خواهد بود که البته بعدها تکذیب شد. در همین ماه، نینتندو اعلام کرد که کنسول جدید خود یعنی Wii U را در اواخر سال 2011 منتشر خواهد کرد.
 
همچنان که اخبار و شایعات نسل بعد کنسول‌های بازی شنیده می‌شد، شرکت سونی خود را آماده عرضه کنسول دستی جدید خود یعنی ویتا در اروپا و آمریکا می‌کرد. در همین حین، فروش PS Vita در ژاپن به شدت ضعیف و ناامید کننده بود و رقیب سرسختش یعنی 3DS به سرعت از آن پیشی می‌گرفت.
 
اولین اخبار پیرامون سقوط سهام شرکت THQ و اخراج کارکنان این شرکت در این ماه منتشر شد که نهایتا باعث شد در انتهای سال 2012، این شرکت رسما ورشکسته اعلام شود.
 
در انتها، تصویب قانون Stop Online Piracy Act یا به صورت مخفف SOPA به دلیل اعتراضات گسترده و تاثیرگذار مردم و همچنین مسئولین شرکت‌ها و وبسایت‌های معتبر موقتا لغو شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.