اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

January 3, 2013
18:19 پنجشنبه، 14ام دیماه 1391
کد خبر: 52494

نگارش نقشه راه گذر به IPv6

 

سازمان فناوری اطلاعات ایران پس از تصویب و ابلاغ سند راهبردی گذر به IPv6، تدوین و نگارش نقشه راه گذر به آن را نیز در دستور کار خود قرار داد.
به گزارش عصر ارتباط، پیش‌بینی می‌شود این نقشه راه تا پایان دی‌ماه امسال نهایی شده و برای اجرا در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار بگیرد.
 
تمامی اپراتورها و مهاجران به آدرس‌های عددی نسخه 6 می‌توانند در طرح مهاجرت باتوجه به ظرفیت شبکه خود از راهنمایی‌های این نقشه راه گذر به IPv6 بهره ببرند.
 
این نقشه راه یک سند فنی است که در آن نحوه مــهاجرت، پیـکربندی تجهیزات، تــنظیمات DNSها، HTTP سرورها، ایمیل‌ها و باقی اجزای شبکه تشریح شده است.
 
براساس آن دستگاه‌ها باید در بودجه‌ای که برای سال 92 پیش‌بینی می‌کنند، هزینه مهاجرت را نیز در نظر بگیرند و براساس دستورالعملی که به آن‌ها ابلاغ شده و طرح بومی‌سازی شده مهاجرت به IPv6 است، عمل کنند.
 
سند راهبردی گذر به IPv6 نیز مهر‌ماه سال 90 تصویب و ابلاغ شد که به‌عنوان سند بالادستی این نقشه راه و به‌عنوان تعیین‌کننده سیاست‌های کلی طرح مهاجرت محسوب می‌شود.
 
بر اساس این سند، همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی باید طوری برنامه‌ریزی کنند که زیرساخت و سامانه‌های تحت شبکه خود را حداکثر تا سه ماه باقی‌مانده به پایان سال 91 به این پروتکل تجهیز کنند و هرگونه توسعه جدید باید با رعایت نکات لازم برای پشتیبانی IP نسخه 6 باشد.
 
به‌منظور اطمینان از سازگاری مکانیسم گذر تدوین‌شده با شبکه موجود و در حال کار به تمامی دستگاه‌ها توصیه شده است ابتدا سرویس‌های پروتکل اینترنت نسخه 6 خود را به‌صورت گام به گام و در قالب طرح آزمایشی و پایلوت پیاده‌سازی کنند و در صورت عدم بروز اختلال و وقفه، آن را به کل شبکه تعمیم دهند.
 
طبق سند نقشه راه گذر به IPv6 باید برنامه اقدام ظرف سه ماه، ارائه الگوهای گذر در لایه‌های مختلف شبکه ارتباطی کشور طی سه ماه، شروع اقدامات اجرایی شامل انجام پایلوت و سناریوی عملی حداکثر شش ماه، شروع به ارائه خدمات و به‌کارگیری IPv6 طی شش ماه، به‌کارگیری وسیع و صنعتی طی دو سال آینده و تعویض آدرس‌های IP نسخه 4 با 6 طی دو تا چهار سال آینده صورت بگیرد.
 
باتوجه به این‌که سازمان IANA به عنوان یکی از سازمان‌های آیکان که مسئولیت توزیع منابع اینترنتی در جهان را بر عهده دارد، اعلام کرده فضای تخصیص آدرس‌های پروتکل اینترنت نسخه 4 به اتمام رسیده و این امر مانع بزرگی برای توسعه شبکه اینترنت نسخه 4 است. بنابراین تامین‌کنندگان سرویس و اپراتورهای شبکه منابع لازم برای گسترش خود را نخواهند داشت و پروتکل اینترنت نسخه 4 دارای نواقص و کمبودهایی است که پروتکل اینترنت نسخه 6 برای برطرف‌کردن آن‌ها تدوین شده است.
 
آدرس‌های IPv4 محدود به حدود چهار میلیارد و 300 میلیون آدرس اینترنتی بود که آخرین گروه از آن در بهمن‌ماه سال گذشته و دقیقا در روز سوم فوریه سال 2011 واگذار شد و پس از آن به‌‌طور رسمی اعلام شد آدرس‌های اینترنتی نسل اول به پایان رسیده است.
 
ایران درحال توسعه زیرساخت‌های ارتباطی فناوری اطلاعات است و این درحالی است که آدرس‌های عددی اینترنتی نسخه 4 پایان یافته است و با استفاده از نسخه موجود، توسعه فناوری اطلاعات در کشور مقدور نخواهد بود.
 
از سوی دیگر، بیشتر کشورهای جهات با شتاب به سمت استفاده از پروتکل اینترنت نسخه 6 حرکت می‌کنند و استفاده از امکانات پروتکل اینترنت نسخه 6 و انجام راهکارهای مرتبط با آن یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر جهت توسعه فناوری اطلاعات در کشور است.
 
نتیجه ارزیابی جایگاه جهانی کشورها از دیدگاه فناوری اطلاعات حاکی از آن است که مدیریت هماهنگ ملی، بسترسازی برای تهیه زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، تعیین اولویت‌های اساسی و سازماندهی مناسب برنامه‌های اجرایی در زمینه توسعه فناوری اطلاعات در قالب اسناد راهبردی که به تصویب مراجع ذی‌صلاح قانونی رسیده باشد، عامل کلیدی در این توسعه خواهد بود.
 
فضای آدرس‌دهی محدود، کیفیت سرویس پایین، امنیت پایین، عدم مسیریابی بهینه، پیکربندی پیچیده و تحرک‌پذیری کم از معایب پروتکل اینترنت نسخه 4 است و با پروتکل اینترنت نسخه 6، فضای آدرس‌دهی افزایش می‌یابد و پیکربندی خودکار، امنیت بالاتر، مسیریابی کاراتر، سهولت در تغییر فراهم‌کننده سرویس، سهولت درارتباط چندگانه و پشتیبانی قوی از امکانات چندبخشی از مزایای آن محسوب می‌شود.
 
برای تحقق اهداف این سند به همه دستگاه‌ها شامل وزارتخانه‌ها، نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و عمومی غیردولتی توصیه شده است ضمن برآورد هزینه‌های لازم برای استفاده از پروتکل اینترنت نسخه 6، نسبت به پیش‌بینی آن در بودجه‌های سال جاری و سال‌های آتی خود اقدام کنند و منابع انسانی کارآمد را برای طراحی، اجرا، نگهداری و رفع عیب تجهیزات و سامانه‌هایی که با پروتکل اینترنت نسخه 6 کار می‌کنند، تامین کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.