اینترنت و شبکه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 6, 2013
11:32 یکشنبه، 17ام دیماه 1391
کد خبر: 52540

پنج مدیر عامل برتر جهان به انتخاب Market Watch

 

ندا لهردی- اپل حالا علاوه بر دنیای تکنولوژی، ارزشمندترین شرکت جهان است.

 

محصولات و خدمات آن طرفداران زیادی در کشورهای مختلف دارند و بدون شک همه اینها مدیون شخصیت کاریزماتیک و موفق استیو جابز است.


در واقع اسطوره محبوب دنیای تکنولوژی توانایی ارزش آفرینی برای سهامداران اپل و کارمندانش را داشت و توانست این صنعت را برای رقبا و مصرف‌کنندگانش تعریف کند. تمرکز او بر اهداف کوتاه مدتش کمک کرد تا اپل بتواند محبوبیت خودش را حفظ کند.
به عقیده بسیاری از فعالان بازار محصولات دیجیتال، او به خوبی می‌دانست که چطور از سرمایه شرکتش برای بقا در بازار و از میان برداشتن رقبایش استفاده کند. علاوه بر همه اینها جابز علاقه زیادی داشت تا بتواند به صورت کامل با تمام کاربران ارتباط داشته باشد و به همین دلیل محصولات اپل دقیقا همان چیزی بودند که کاربران انتظار داشتند.
حالا بیش از یک سال است که استیو جابز بعد از تحمل درد و رنج ناشی از بیماری‌اش از دنیا رفته است؛ اما اپل همچنان راه موفقیتی را که او سال‌ها برای آن کشیده بود، دنبال می‌کند. 
در همین راستا مجله آنلاین Market Watch به تازگی به معرفی و بررسی پنج مدیر عامل برتر جهان که شبیه‌ترین تفکر و عملکرد را به استیو جابز دارند، پرداخته است. با این مدیران موفق آشنا شوید:
5- جف بزوس، مدیر عامل Amazon.com

«جفری پرستون» معروف به جف بزوس یک کارآفرین آمریکایی است که به عنوان موسس و مدیر عامل شرکت Amazon نقش کلیدی در رشد تجارت الکترونیک این کشور دارد. 
این شرکت در ابتدا یک فروشگاه آنلاین کتاب بود که بعدها محصولات مختلف دیگری را هم به لیست کالاهایش اضافه کرد. با راهنمایی‌های بزوس Amazon به سرعت به بزرگ‌ترین خرده فروشی آنلاین جهان و البته الگویی برای فروش اینترنتی تبدیل شد. او به تنهایی باعث شد تا ارزش سهام شرکتش از سال 1997 تا حالا رشد 12700 درصدی داشته باشد.
به عقیده بسیاری از کارشناسان Amazon اولین داستان موفقیت واقعی در زمینه تجارت الکترونیک است. این در حالی است که این روزها مردم درباره پدیده جدیدی از این شرکت یعنی Kindle Fire که رقیبی جدید برای تبلت پر طرفدار iPad است، صحبت می‌کنند.
این در حالی است که مدل اولیه این تبلت در سال 2007 تنها چند ماه بعد از گوشی iPhone به بازار آمد. بر اساس آمار منتشر شده از سوی موسسه تحلیلی اینترنتی comScore، سایت Amazon.com در ماه ژوئن سال 2011 توسط 282 میلیون کاربر بازدید شده است که این رقم برابر 4/20 درصد از کل جمعیت آنلاین جهان است.
4- جیم اسکینر، مدیر عامل McDonald’s


جیمز آلن اسکینر، یک مدیر تجاری آمریکایی است که زمانی جانشین رییس و مدیر عامل شرکت McDonald’s بود. او چهل سال پیش کارش را با رستوران‌های زنجیره‌ای کوچک و نه چندان معروفی در ایلینویز شروع کرد؛ در حالی که بر خلاف جابز موسس این رستوران‌ها نبود.
اما مثل جابز توانست جان دوباره‌ای به رستوران‌های McDonald’s بدهد. قیمت غذاهای این رستوران‌ها در فاصله سال‌های 2000 تا 2003 از بیشتر از 33 دلار به حدود 13 دلار رسید. 
این باعث شد که McDonald’s با شایعاتی مانند ناسالم بودن غذاهایش یا شرایط کاری بد کارکنانش مواجه شود، اما بعد از آنکه اسکینر در سال 2004 به عنوان مدیر عامل این رستوران‌های زنجیره‌ای انتخاب شد، علاوه بر اینکه سهام McDonald’s حالا به ارزشی برابر 87 دلار برای هر سهم رسیده است، غذاهایش به عنوان سالم‌ترین فست فودهای جهان شناخته می‌شوند. او با تمرکز بیشتر روی مشتریان توانست McDonald’s را نجات دهد. به این ترتیب در سال‌های بعد منوی مبتنی بر دلار در کشورهای دیگر به منوی اصلی اضافه شد، رستوران‌های بیست و چهار ساعته راه‌اندازی شدند و کافه‌های زنجیره‌ای McCafe راه‌اندازی شدند. رستوران‌های McDonald’s همچنین در دسته اولین رستوران‌های زنجیره‌ای مجهز به اینترنت Wi-Fi قرار گرفته‌اند. 
3- لری پیج، مدیر عامل گوگل


یک دانشمند علوم کامپیوتری و کارآفرین اینترنتی که با کمک سرگی برین توانست غول موتور جست‌وجوی اینترنتی جهان یعنی گوگل را تاسیس کند. 
او از روز چهارم ماه آوریل سال 2011 در سمت مدیر عامل گوگل جانشین اریک اشمیت شده است. او ماموریتش در گوگل را بر اساس رضایت مشتریان که در واقع سازماندهی اطلاعات جهان و دسترسی جهانی و مفید به آنها بود،تعریف کرد. حالا همان طور که سیستم عامل iOS به منبعی درآمدزا برای اپل تبدیل شده است، سیستم عامل آندروید گوگل هم به طور گسترده‌ای در جهان استفاده می‌شود و به محبوبیت رسیده است. 
همان طور که محصولات شخصی اپل مانند iPhone، iPad و iPod در میان محصولات مشابه خودشان حاکمیت مطلق بازار را در دست دارند، گوگل هم در بازار سرویس‌هایی مانند Google Maps، Google Ads و البته جست‌وجو حرف اول را می‌زند.
2- جان سی ماترین مدیر عامل Gilead Sciences


Gilead Sciences یک شرکت آمریکایی فعال در زمینه بیوشیمی است که به کشف، توسعه و تجاری‌سازی داروها و روش‌های درمانی نوین می‌پردازد. 
جان سی ماترین مدیر عامل این شرکت در واقع مغز هوشمند پشت‌پرده این شرکت است که سهام شرکتش را از زمان ورودش در سال 1996 تا حالا با رشد 2700 درصدی همراه کرده است.
او مانند استیو جابز به خوبی می‌داند که باید در شرکتش چه کار بکند و مثل جابز به راحتی خطرهای راهش را شناسایی کرده و از سرمایه‌های شرکتش برای رشد و غلبه بر رقبا استفاده می‌کند.
او به دنبال موفقیت‌های بزرگ شرکتش مانند ارائه درمان‌های ضد ویروسی قوی مانند واکسن آنفلوانزا در سال 2006 و انجام خریدهای استراتژیک وارد بازار بزرگ محصولات درمانی برای بیماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی هم شد. 
این شرکت در حال حاضر در حال بررسی داروهایی برای درمان ایدز است و در این صورت می‌تواند موفقیتی مانند ورود iPhone به بازار را برای خودش رقم بزند.
1- جیمز سینگال، مدیر عامل شرکت Costco
موسس و مدیر عامل پیشین فروشگاه‌های خرده فروشی زنجیره‌ای بین‌المللی Costco مانند جابز یک تاجر خلاق است که توانسته در کنار تمرکز بر ارزش آفرینی برای سهامدارانش، به ارتباطی موثر با مشتریانش هم برسد.


او از سال 1983 به عنوان رییس هیات مدیره این شرکت فعالیت می‌کند و با خلاقیت‌های او Costco به اولین فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای مجهز به امکان ارائه غذای تازه، کلینیک معاینه چشم، داروخانه، پمپ بنزین و دیگر امکانات جانبی و کاربردی مفید برای مشتریان تبدیل شد.
سهام این شرکت از سال 2004 تا حالا رشد 2800 درصدی را تجربه کرده است تا اعتبار خوبی را برای سینگال به وجود بیاورد.
نکته دیگری که سینگال و جابز را در یک گروه قرار می‌دهد، علاقه زیاد هر دو به اهمیت دادن به تجربه‌های کاربران و در صدر قرار دادن نظر آنها برای هر تصمیم‌گیری است. متوسط درآمد کارکنان این شرکت در هر ساعت برابر 19 دلار است و Costco در میان تمام بحران‌های اقتصادی سال‌های اخیر هرگز هیچ کدام از کارمندانش را اخراج نکرده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.