بازی

فناوری اطلاعات

January 6, 2013
11:42 یکشنبه، 17ام دیماه 1391
کد خبر: 52542

مروری بر دنیای بازی‌های ویدئویی در مارس 2012

 

ماه سوم سال 2012 که مصادف با سال نو شمسی نیز بود، یک تراژدی تلخ در عرصه بازار پخش فیزیکی بازی‌های رایانه‌ای را به چشم خود دید و البته یکی از اصلی‌ترین کاندید‌های بهترین بازی سال یعنی Mass Effect 3 در این ماه منتشر شد.

به گزارش گروه بازی‌های ویدئویی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، اوایل ماه مارس، یان شپرد، مدیر عامل موسسه GAME که یک شرکت توزیع فیزیکی بازی‌های رایانه‌ای است، طی مصاحبه اظهار کرد که همه چیز به خوبی پیش می‌رود و اوضاع متغیر پیش آمده در این صنعت کاملا طبیعی به نظر می‌رسد. البته صحبت‌های وی چندان بویی از صحت نمی‌برد و با انتشار بازی Mass Effect 3 و Street Fighter X Tekken و ارائه نکردن این بازی‌ها و همچنین چند بازی مهم دیگر، مشخص شد که این شرکت اوضاع خوبی را پشت سر نمی‌گذارد. هر چند که آقای شپرد اصرار داشت که با شرکت‌های ناشر بازی‌های رایانه‌ای جلسات قانع کننده و موفقی را پشت سر گذاشته‌اند و به زودی اوضاع شرکت به روال عادی باز می‌گردد.

این روال ادامه پیدا کرد و به کارمندان شرکت اطلاع داده شد که منتظر تصفیه حساب خود باشند. در راستای قطع همکاری الکترونیک آرتز با این فروشگاه، شرکت‌های مایکروسافت و اکتیویژن نیز دست از همکاری کشیدند و اوضاع این توزیع کننده را بیش از پیش بحرانی کردند. در مصاحبه‌ای یکی از کارمندان استودیو MCV اظهار کرد که فروشگاه GAME "مرده" است اما شپرد طی اعلانیه‌ای این صحبت را نادرست خواند و قویا اظهار کرد که ما به کار خود ادامه خواهیم داد.

در نهایت در 21 مارس 2011، این شرکت ورشکسته اعلام شد و نام آن از لیست سهام شرکت‌ها خارج شد. نزدیک به 300 فروشگاه در سراسر انگلستان بسته و دو هزار نفر اخراج شدند.

پرونده این فروشگاه در 21 مارس بسته شد، اما برمی‌گردیم به عقب‌تر و ششم مارس که بازی Mass Effect 3 با تبلیغات و انتظارات گسترده‌ای منتشر شد. بیش از 3 هزار فروشگاه GameStop مراسم انتشار شبانه را در ایالات متحده برگزار کردند و تمامی نسخه‌های ویژه این بازی در همان روز اول در انگلستان کاملا فروخته شد. بیش از 1 میلیون نسخه از این بازی در همان 24 ساعت ابتدایی در سراسر جهان فروخته شد اما الکترونیک آرتز 3.5 میلیون نسخه از این عنوان را برای هر سه پلتفرم اکس‌باکس 360، پلی‌استیشن 3 و رایانه‌های شخصی به بازار تزریق کرده بود.

نمرات فوق العاده بالای این عنوان همه را منتظر گذاشته بود اما تنها یک اتفاق باعث شد تمام این جریانات علیه سازندگان بازی قرار گیرد. گرچه بسیاری از منتقدین پایان بازی را ستایش کرده بودند، اما گیمرها اصلا از چگونگی پایان سه گانه Mass Effect رازی نبودند و نمرات پایین کاربران در سایت متاکرتیک گواه این ماجراست. پس از این اتفاقات، Bioware، سازنده بازی تائید کرد که یک بسته الحاقی کوچک مخصوص عوض کردن انتهای بازی منتشر خواهند کرد تا طرفداران بازی را رازی نگه دارند. این بسته الحاقی در ماه جون منتشر شد.

این ماه برای طرفداران کنسول اکس باکس 360 بسیار شیرین و فراموش نشدنی بود. مایکروسافت در مراسمی که مخصوص کنسولش در سانفرانسیسکو برگزار کرده بود، اطلاعات جدیدی از بازی‌های جدیدش از جمله Halo 4 ،Forza: Horizon و Fable: Heroes منتشر کرد. علاوه بر این عناوین، بازی‌هایی همچون Counter Strike: Global Offensive و Miecraaft و Kinect Star Wars نیز نمایش داده شدند و البته قابل بازی بودند.

بلافاصله پس از این نمایش خصوصی مایکروسافت، کنفرانس سالانه بازی‌سازها با نام GDC شروع به کار کرد و دو خبر بزرگ را در بر داشت. دموی گرافیکی جدید دیوید کیج با نام Karma رونمایی شد که بعدها در ماه جون بازی Beyond Two Souls بر اساس این موتور معرفی شد. همچنین بازی جدید از سری Medal of Honor با پسوند Warfighter در این نمایشگاه برای اولین بار نمایش داده شد. گرچه سال 2012 برای برگزار کنندگان مراسم GDC چندان رویایی و پر رونق نبود اما سونی از فرصت استفاده کرد و روی آمار شبکه خود مانور داد. سونی اعلام کرد که بیش از 90 میلیون کاربر در شبکه‌ی پلی استیشن ثبت نام کرده‌اند و همچنین 10 میلیون PS Move وارد بازار کرده است که در برابر آمار 18 میلیونی کینکت همچنان یک ضعف به حساب می‌آمد. بازی‌های Portal 2 و Skyrim در این مراسم بیشترین جوایز را از آن خود کردند.

 

اینافونه، رئیس سابق کپکام و همچنین خالق شخصیت‌های مگامن در مراسم صحبت‌هایی داشت و کاملا واضح، صنعت بازی‌های ویدئویی در ژاپن را به "قورباغه‌ای در چاه" تشبیه کرد.

پس از مراسم سالانه GDC خبر شوکه کننده خروج پیتر مولینیو از استودیو لاین‌هد که از زیر مجموعه‌های اصلی مایکروسافت به حساب می‌آید منتشر شد. این در حالیست که بازی Fable: The Journey برای کینکت هنوز در دست ساخت بود. کارمندان لاین‌هد اعلام کردند گرچه مولینیو دیگر در میان تیم نیست اما فرزندش (سری بازی فیبل) پیش ما در امان خواهد بود. فیل هریسون، رئیس مایکروسافت اروپا هفته بعد خبر خروج مولینو از لاین‌هد را تائید کرد.

شایعات نسل بعد کمی قوت گرفت و می‌توان گفت درست‌ترین شایعات تا به حال برای نسل بعد در این ماه منتشر شد. مایکروسافت در لیستی تائید کرد که در حال ساخت اکس باکس بعدی است و استودیو زیر مجموعه آن یعنی Turn 10 در حال استخدام کارمندانی توانا برای کار با سیستم‌های جدید (به عبارتی کنسول نسل بعد) بود. Orbis اسم رمز کنسول جدید سونی ذکر شد و ساخت پلی استیشن بعدی تا حدودی مشخص شد.

در ادامه اطلاعات جدیدی از Assassin's Creed III منتشر شد و تاریخ انتشار بازی‌های Diablo III و Bioshock: Infinite مشخص شد، گرچه انتشار بایوشاک جدید اندکی به تاخیر افتاد. در این ماه پلی استیشن در اروپا پنج ساله شد و سونی Zipper Interactive را کاملا بست. همچنین هکر کنسول PS3 ملقب با Geohot به دلیل حمل غیر مجاز ماریجوانا دستگیر شد. آخرین خبر شوکه کننده ماه، خروج رابرت بولینگ از Infinity Ward بود؛ وی بعدها استودیو جدید خود را تاسیس کرد و از اولین بازی نسل بعد رسما رونمایی کرد و اعلام کرد که این بازی سال 2015 منتشر خواهد شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.