تلفن همراه

فناوری

لبه تکنولوژی

January 6, 2013
11:54 یکشنبه، 17ام دیماه 1391
کد خبر: 52544

چهار پیش بینی mashable درباره تکنولوژی های موبایل در سال 2013

 

اگر سال 2012 تنها یک چیز را ثابت کرده باشد، این است که آینده از آن تکنولوژی های همراه است. آمار فروش به خوبی نشان می دهد که دستگاه های موبایل چه قله های بلندی را فتح کرده اند. تبلت ها در این سال 120 میلیون فروش داشتند که دو برابر سال قبل از آن بود.

به گزارش نارنجی از مشابل تعداد تلفن های همراه فعال هم به 1 میلیارد رسید که به معنای 1 موبایل به ازای هر 7 نفر انسان روی زمین است. هر چند تقریباً 2 دهه طول کشید تا این آمار به مرز 1 میلیارد برسد ولی کافی است تا سال 2015 منتظر بمانیم تا به 2 برابر آمار موجود برسیم: 2 میلیارد تلفن همراه به لطف بازارهای تشنه ای مثل چین، هند و افریقا.

این فقط تلفن ها و تبلت ها نیستند که گجت های همراه به شمار می روند بلکه گجت های پوشیدنی مثل گوگل گلس نیز در این زمره اند و انتظار می رود سال 2013، شروعی برای گجت های پوشیدنی نیز باشد.

در مجموع، اگر روال به سیاق سال قبل ادامه پیدا کند، 2013 سالی به مراتب بهتر از 2012 برای نوآوری ها در زمینه دستگاه های همراه خواهد بود. اما در این مطلب، به 4 پیش بینی در زمینه رقابت و نوآوری، تلفن های انعطاف پذیر، دوربین تلفن های هوشمند و گجت های پوشیدنی که سایت mashable آنها را انجام داده، می پردازیم.

1. جنگ کمپانی ها، سرعت نوآوری را بیشتر می کند 

 

در بخش تلفن های هوشمند، رقابت تبدیل به مسابقه مشت زنی شده. مورد اصلی این است که سنگین وزن های بازار، یعنی سامسونگ و اپل، دست در کمر هم خواهند انداخت تا مشخص شود که کدام کمپانی پر فروش ترین محصول بازار را خواهد ساخت.

در سال 2012، با اینکه آیفون همچنان پر فروش ترین تلفن هوشمند باقی ماند ولی به لحاظ قابلیت های دستگاه، گلکسی S3 با نمایشگر 4.8 اینچی، NFC، و البته به لطف اندروید، از طرف سایت ها لقب بهترین تلفن سال را گرفت و البته مجله معتبر TIME بر خلاف نظر آنها، آیفون 5 را گجت سال نامید.

شنیده ها حاکی از آن است که اپل مشغول تدارک ضد حمله است. واقعاً معلوم نیست چه در سر تیم کوک می گذرد ولی می دانیم که اپل هم اکنون در حال تست آیفونی با کد 6.1 و البته iOS 7 است. پشت سر آیفون و گلکسی، کمپانی هایی مثل موتورولا، نوکیا، HTC و سونی را داریم که به شدت در پی کسب سهم بازار بیشتر هستند. حتی شنیده می شود که آمازون نیز تلفن هوشمند خود را ارائه خواهد کرد. حتی چندی پیش، شایعاتی درباره تلفن فیسبوک هم شنیده شد.

همه اینها را که کنار هم بگذاریم، چه چیزی به دست می آید؟ محصولات بهتر برای مصرف کننده! رقابت باعث می شود نوآوری با مراحل بالاتری سوق بیابد و چرخ تکنولوژی سریع تر بچرخد. پردازنده های سریع تر، دوربین های بهتر، و ویژگی های ابتکاری بیشتر.

این تنها رقابتی نخواهد بود که شاهد آن هستیم. جنگ سیستم عامل ها را هم نباید از یاد برد. هم اکنون اندروید با 75% سهم در بازار جهانی یکه تاز است و در حالی که iOS فاصله زیادی با آن دارد ولی با خیال راحت جایگاه دوم را از آن خود کرده. البته اسب های سیاهی هم پشت سر این دو هستند. از ویندوز فون 8 و مایکروسافت کهنه کار که بگذریم رقبایی کاملاً تازه نفس در راه هستند.

موزیلا با Firefox OS می آید و در سال 2013، چهره تایزن را نیز برای اولین بار خواهیم دید. هر دوی این سیستم عامل ها، متن باز هستند. کار به اینجا ختم نمی شود. کمپانی جولا در این سال Sailfish OS را برای تبلت ها و تلفن های هوشمند ارائه خواهد کرد و انتظار می رود تلفن های مبتنی بر سیستم عامل لمسی اوبونتو هم در اواخر 2013 یا اوایل 2014 از راه برسند.

تمام اینها به یک معنا است. رقابت موتور محرک کشتی نوآوری است و کمپانی ها برای به دست آوردن یا حفظ جایگاه، باید نوآوری های جدید و چشمگیری ارائه کنند. سال 2013، از هر نظر می تواند نوآورانه تر از 2012 باشد

 

2. تلفن های انعطاف پذیر از راه می رسند 

 

چیزی که هرگز فکر نمی کردیم به آن نیاز داشته باشیم: تلفن هوشمند انعطاف پذیر. انتظار می رود این دستگاه ها سبک تر، پردوام تر،باریک تر و البته تا شونده باشند. با ساخت پنل های OLED و قرار دادن آنها در حفاظ پلاستیک به جای شیشه، نمایشگرهای منعطف را خواهیم داشت.

گفته می شود که سامسونگ در صدد تولید و معرفی تلفن منعطف در سال 2013 است و فرآیند طراحی آن را هم شروع کرده. با این حال سامسونگ تنها بازیگر میدان نیست. بسیاری از کمپانی ها در حال کار روی نمایشگر منعطف هستند که نوکیا یکی از آنها است.

سال 2013 می تواند همان سالی باشد که بالاخره یک محصول صف شکن وارد بازار شده و تب تقاضا برای نمایشگر و تلفن انعطاف پذیر را بالا می برد. شایعات می گویند که یکی از گلکسی های بعدی سامسونگ از نمایشگر منعطف HD برخوردار خواهد بود. به زودی CES از این راز سر به مهر، رمزگشایی خواهد کرد و اگر نه، باید منتظر کنگره جهانی موبایل باشیم.

 

3. دوربین تلفن های هوشمند به مرز کمال می رسد 

 

این روزها خرید دوربین کار سختی شده چون تلفن های هوشمند هم دوربین های بسیار خوبی دارند. اما در سال 2013 انتظار داشته باشید که انتخاب باز هم سخت تر شود زیرا این روزها که یک دهه از ازدواج دوربین و تلفن همراه می گذرد، پیوند این دو به مرحله جالبی رسیده و آن، کیفیت خیره کننده دوربین در تلفن های همراه است.

نوکیا در سال 2012 با ارائه مدل 808 PureView یک دوربین 41 مگاپیکسلی را در تلفن همراه گنجاند. البته امروزه فقط تعداد پیکسل ها و اندازه سنسور تعیین کننده نیست. گلکسی S3 و آیفون 5 هم با دوربین های 8 مگاپیکسلی خود عکس های بسیار خوبی می گیرند.

اما در سال 2013، ما نه فقط انتظار پیکسل های بیشتر بلکه انتظار سنسورهای بهتر، فلاش های قوی تر، و سرعت های متنوع شاتر را برای دوربین تلفن های هوشمند داریم. نوآوری های جدیدتری هم در راه اند. به عنوان مثال توشیبا در حال آماده سازی نسلی جدید از دوربین برای تلفن های همراه است که فوکوس نامحدود دارد و به کاربران امکان می دهد در مرحله ویرایش تصویر پس از گرفتن عکس، منطقه فوکوس را تغییر دهند.

انتظار می رود نوآوری های دیگری نظیر دوربین هایی با قابلیت ضبط و ثبت ویدیو ها و تصاویر سه بعدی را نیز در این سال ببینیم. در عین حال، نه فقط تلفن های هوشمند در حال تبدیل شدن به دوربین های نیمه حرفه ای هستند، بلکه دوربین ها هم کم کم در حال تبدیل شدن به تلفن هوشمند هستند. گلکسی کمرا را از یاد نبرید که یکی از گجت های جذاب سال 2012 نیز بود.

 

4. تکنولوژی های پوشیدنی وارد می شوند 

 

دیگر حمل گجت ها کافی نیست، امروزه مردم می خواهند قادر به پوشیدن آنها هم باشند. یکی از استارت آپ های نو پا به نام Pebble که در صدد ارائه ساعت هوشمند سازگار با اندروید و iOS است در سال 2012 توانست 10 میلیون دلار جذب سرمایه داشته باشد. هر چند هنوز فروش این ساعت شروع نشده ولی پیش سفارش آن آغاز گردیده و در سال جاری به دست خریداران خواهد رسید.

شنیده ها درباره ورود اپل به حوزه ساعت هوشمند را هم داریم که برای شرکت های کوچکتر نمی تواند خبر خوبی باشد. غول دره سیلیکون به تازگی 22 پتنت را دریافت کرده که آن را قادر می سازد گجت های پوشیدنی مختلفی از جمله پیراهن، ساعت، کفش، لباس اسکی و موارد دیگری را به صورت هوشمند طراحی کرده و بسازد.

البته پتنت ها مساوی با محصولات آماده نیستند بنابراین در سال 213 منتظر شلوار هوشمند اپل نباشید ولی در نوع خود جالب است که چطور کمپانی ها این بخش جدید از حوزه فناوری را هم به طور جدی زیر نظر دارند و مشغول کار بر روی گجت های مختلف، به خصوص عینک هوشمند هستند.

ما هم اکنون می دانیم که گوگل با پروژه گوگل گلس در این زمینه پیشتاز است ولی مایکروسافت و اپل نیز طرح ها و پتنت های خود را برای ساخت عینک های هوشمند در دست کار دارند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.