اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

January 8, 2013
8:37 سه شنبه، 19ام دیماه 1391
کد خبر: 52599

اصرار متما به رتبه‌بندی اشتباه شرکت‌های اینترنتی

matma.jpg

مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت (متما) همچنان با ایراداتی که به آن وارد است، نسبت به رتبه‌بندی شرکت‌های اینترنتی بر اساس تست‌های شبکه سنجش سرعت اینترنت اقدام می‌کند.
به گزارش عصر ارتباط، درحالی‌که طبق شاخص‌های کیفی تعیین‌شده می‌بایست این اقدام از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی انجام شود، اما این مرکز وابسته به سازمان فناوری اطلاعات هنوز خود را متولی اینترنت می‌داند و به‌رغم اشتباه‌های فراوان نسبت به انتشار نتایج تست‌های کاربران اینترنت در پایان هر ماه، بر اساس میزان پهنای باند اقدام می‌کند.
 
طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تمامی اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی باید نسبت به سامانه سنجش کیفیت اقدام کنند تا مشترکان از کیفیت سرویس دریافتی خود اطلاع داشته باشند.
 
درحال حاضر، رتبه‌بندی کیفیت اینترنت شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی فارغ از تکنولوژی و تنها بر اساس میزان باند پهن واگذار‌شده صورت می‌گیرد که یکی از ایرادهای اساسی این تست‌ها محسوب می‌شود.
 
عملکرد سرورهای نصب شده سنجش سرعت اینترنت حاکی از آن است که رتبه‌بندی ارائه‌کنندگان خدمات اینترنتی، آن‌هم فقط بر اساس شاخص سرعت بدون توجه به پروفایل تست‌شونده، رتبه‌بندی دقیقی نیست و در گزارش‌های تحلیل ماهانه مرکز متما فقط جداولی بر اساس سرعت و در بازه‌های زمانی مختلف شبانه‌روز ارائه شده است. این درحالی است که تکنولوژی‌های دسترسی و محدودیت آن‌ها در ارائه سرعت مطرح نیست.
 
در این تست‌ها عملا در تحلیل‌ها و رتبه‌بندی‌های انجام شده تفاوتی میان مشترکین GPRS، وایمکس، ADSL، ارتباط مبتنی بر فیبر قائل نیست و هر نوع دسترسی را در یک سطح قرار داده است.
 
عدم احراز هویت کاربرانی که از این سرورها استفاده می‌کنند نیز فاقد استانداردهای حرفه‌ای  است؛ چراکه یک روبات ساده می‌تواند چند تست به‌صورت همزمان روی این سرورها بفرستد و علاوه‌ بر ثبت اطلاعات نادرست، باعث بالا رفتن پردازش سیستم و پهنای باند شبکه مربوطه و ایجاد اختلال نمایشی در سایر نتایج شود.
 
همچنین این سیستم هیچ سوال اولیه‌ای از کاربران نمی‌پرسد و تمامی اطلاعات و خروجی‌هایی که کاربران در پایان تحویل می‌گیرند، نتیجه مفروضات خود سیستم است. مثلا سیستم حتی از کاربر نمی‌پرسد پهنای باند شما چقدر باید باشد تا تحلیل‌های نهایی خود را بر این اساس انجام دهد و به او بگوید بر اساس پهنای باند خریداری‌شده، سرویس ارائه‌شده در چه وضعیتی است.
 
پس از انجام این تست‌ها، شاخص‌هایی به کاربر داده می‌شود که تحلیل و نتیجه‌گیری از آن کاملا به عهده کاربر است و هیچ صفحه راهنمایی هم در این زمینه وجود ندارد. کیفیت دانلود و آپلود (کیفیت آپلود همیشه صفر) را نشان می‌دهد بدون این‌که مشخص باشد این کیفیت بر اساس چه چیزی محاسبه شده است.
 
باتوجه به قابل پیش‌بینی نبودن پردازش درخواست‌های رسیده، یک تست‌کننده تا چندبار به‌صورت متوالی می‌تواند از روی یک سیستم گزارش تهیه کند و یک سرویس‌دهنده با استفاده از این نقطه ضعف می‌تواند رتبه‌بندی خود را بهبود ببخشد.
 
اگر یک سرویس‌دهنده اینترنت از روی شبکه محلی خود اقدام به انجام تست‌های متوالی با آدرس‌های بلااستفاده و یا خالی شبکه خود کند، سیستم قادر به تشخیص نیست و اگر یک سرویس‌دهنده اینترنت باتوجه به مشخص‌بودن مقصد بسته‌های تست و آدرس سرور، برای این مقصد کیفیت سرویس بالایی در شبکه تعریف کرده باشد، صحت نتیجه تست قابل استناد نیست.
 
همچنین درصورتی‌که پهنای باند محل استقرار سرور به علت بالا‌بودن تعداد تست‌ها یا به هر دلیل دیگر بالا باشد یا در مسیر بین راه اگر به هر علت تاخیر و یا گم‌شدن بسته وجود داشته باشد، تقصیر فقط به پای ارائه‌کننده خدمات درج می‌شود و نقاط گلوگاه در مسیر مشخص نمی‌شود.
 
همچنین مکانیزم شناسایی متخلفان در این سیستم مشخص نیست، به‌طوری‌که خدمات‌دهنده اینترنتی که مبنای خود را فقط فروش حجمی گذاشته و سرعت دسترسی به اینترنت را بدون کنترل باز گذاشته باشد، در جدول ارائه‌شده توسط سازمان فناوری اطلاعات همواره جایگاه نخستین را می‌تواند به خود اختصاص دهد.
 
مکانیزم چک‌کردن صحت آدرس‌های اینترنتی نیز از موارد دیگر ابهام‌برانگیز است و این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که آیا آدرس‌های عددی اینترنتی در کشور ساماندهی شده و آدرس ناشناس و یا با ثبت اشتباه وجود ندارد؟
 
سازمان فناوری اطلاعات ایران معتقد است که این تست‌ها از طرف هر کسی انجام شود، قابل قبول است و باید برای شروع حتی به‌صورت اشتباه هم تست‌گیری را انجام داد.
 
این سرورها ابزار نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هستند که طی تفاهم‌نامه‌ای شرکت فناوری اطلاعات نسبت به راه‌اندازی آن‌ها اقدام کرده است.
 
با توجه به اطلاعاتی که این سیستم در حال حاضر ارائه می‌دهد، به‌عنوان یک شاخص تبلیغاتی درآمده است. بر همین اساس، اصلاح نواقص این سیستم به‌منظور ایجاد رقابتی سالم و کمک به کاربران در انتخاب سرویس‌دهنده برتر ضروری است.
 
این درحالی است که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی چند بار از مرکز متما خواسته است نسبت به اعمال اصلاحات و رفع ایرادهای این تست‌ها مبادرت بورزد، اما این مرکز فقدان برخورداری از امکانات فنی را در دلیل ارائه این خدمت در این سطح بیان کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.