سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

January 8, 2013
8:40 سه شنبه، 19ام دیماه 1391
کد خبر: 52601

ایران همچنان در رتبه 12 صادرات فاوای منطقه درجا می‌زند

 

ایران در شرایطی می خواهد تا پایان برنامه پنجم توسعه، رتبه دوم فاوا منطقه را کسب کند که تنها 035/0 درصد از کل صادرات کشور به محصولات و خدمات فناوری اطلاعات اختصاص دارد.
به گزارش عصر ارتباط، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در آخرین گزارش خود، وضعیت کشور را از نظر شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات اعلام کرد تا بار دیگر نگاه‌ها متوجه رتبه پایین ایران در منطقه شود؛ آن‌هم در شرایطی که سیاست‌های کلان کشور براساس حمایت از تولید داخلی و افزایش توان صادراتی تعریف شده است. سقوط کشور در جداول رشد ICT خاورمیانه درحالی است که طبق چشم‌انداز برنامه پنجم توسعه، ایران باید دومین رتبه از فناوری اطلاعات و ارتباطات منطقه را کسب کند؛ برنامه‌ای که  فقط سه سال دیگر تا پایان عمر آن باقی‌مانده است.
 
 سقوط چندپله‌ای
 
گرچه نسبت صادرات خدمات و محصولات ICT به کل محصولات می‌تواند به‌عنوان جزئی از شاخص‌های توسعه و پیشرفته بودن کشورها مورد بررسی قرار گیرد، اما طی سال‌های اخیر، درحوزه شاخص‌های اقتصادی صادرات محصولات فناوری اطلاعات در ایران همواره سهم اندکی از کل صادرات کشور را تشکیل داده است.
 
این شاخص همه محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند رایانه، قطعات الکترونیکی و دیگر محصولات را دربر می‌گیرد، اما نرم‌افزار را شامل نمی‌شود.
 
بر اساس نمودار مربوط به درصد صادرات محصولات فاوای ایران به کل محصولات صادراتی ICT در کشورهای منطقه، رژیم اشغالگر قدس همچنان با حجم 29/12 درصد درمقام نخست، لبنان با حجم 11/7 در رتبه دوم و ترکیه با حجم 84/1درصد صادراتی فاوا در رتبه سوم قرار دارد.
 
این درحالی است که تنها 035/0 درصد از کل محصولات صادرات ایران به فناوری اطلاعات و ارتباطات اختصاص دارد و این حجم ناچیز ایران را به‌‌رغم تمام پتانسیل‌هایش در رتبه 12منطقه قرار داده است؛ مرتبه‌ای که پایین‌تر از کشورهایی مانند بحرین، ارمنستان، قرقیزستان، پاکستان، عمان، مصر و عربستان است.
 
گرچه گفته می‌شود جایگاه نامناسب صادرات فاوا ایران در منطقه می‌تواند ناشی از سهم بالای نفت و مشتقات نفتی در سبد محصولاتی صادراتی کشورمان باشد، اما به هرحال به باور صاحب‌نظران، فاوا یکی ازصنایع با ارزش افزوده بالا محسوب می‌شود و درحقیقت بهبود سهم صادرات محصولات این حوزه می‌تواند این اهمیت را تقویت کند.
 
 ابهام درآمار صادرات خدمات فاوا
 
براساس آمارهای ارائه‌شده، صادرات خدمات فاوا شامل خدمات رایانه‌ای و ارتباطی (مخابرات، خدمات حمل و نقل پستی) و خدمات اطلاعاتی مانند داده‌های رایانه‌ای و تراکنش‌های خدماتی می‌شود و البته در حوزه خدمات اطلاعاتی، کشور ما فاقد چنین آماری است.
 
درحالی‌که ایران با قرارگیری در قعر این جدول، آمار مشخصی ارائه نکرده است، تاجیکستان با اختصاص 37درصد از کل حجم خدمات صادراتی به خدمات فاوا در جایگاه اول قرار دارد. رژیم اشغالگر قدس این بار با اختلاف 5درصد در رتبه دوم و ارمنستان با رقم 81/16 درصد در رده سوم جای‌گیری کرده  است‌.
 
طبق آخرین اطلاعات عرضه‌شده دراین بخش، میزان درآمد سال 2011 رژیم اشغالگر قدس از صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات  بیش از 10میلیارد دلار بوده است که این رقم معادل بیش از 8درصد درآمد نفتی کشورمان (114 میلیارد دلار‌) در سال 2011 است که رقم قابل توجهی به شمار می‌رود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.