اپراتورها

تلفن همراه

January 8, 2013
12:33 سه شنبه، 19ام دیماه 1391
کد خبر: 52621

زنجیره‌ی پیامک‌های تخریبی قطع می‌شود؟

 

پیامک‌هایی که در آن‌ها نام شخصیت‌های مطرح در حوزه‌های مختلف دستمایه تمسخر و شوخی قرار داده می‌شود، بحث تازه‌ای محسوب نمی‌شوند اما با این وجود همچنان هیچ نهادی خود را موظف به پیگیری این موضوع ندانسته و به نظر می‌رسد این قصه سر دراز دارد اما ظاهرا بررسی این موضوع در دستور کارهای مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی قرار گرفته است.
 
اوایل امسال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در این باره از سوی خبرنگاران مورد سوال قرار گرفته بود، اظهار کرد: اگر برای انتشار پیامک‌های تخریبی علیه دکتر شریعتی گروه‌هایی سازماندهی شده‌اند، باید شناسایی و دستگیر شوند.
 
خود مردم اجتناب کنند
 
سیدمحمد حسینی همچنین عنوان کرد که در این خصوص ممکن است بخشی از ماجرا به شوخ طبعی مردم برگردد، اما گاهی به نظر می‌رسد این قضایا جهت دار شده‌اند که این موضوع به تخریب این شخصیت‌ها و لوث کردن افکار و اندیشه‌های آن‌ها منجر می‌شود.
 
وی در عین حال خاطرنشان کرده بود: به هر حال لازم است که خود مردم از انتقال این پیامک‌ها اجتناب کنند و مراقب باشند چراکه در غیر این صورت ممکن است به مقدسات و اصول اساسی ما هم تعمیم پیدا کند.
 
وزارت ارتباطات هم وارد عمل می‌شود
 
اما محمدعلی فرقانی – معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی – در گفت‌وگویی با ایسنا در پاسخ به این سوال که آیا رگولاتوری به عنوان نهاد قانون‌گذار در عرصه ارتباطات تصمیم خاصی در این باره نگرفته گفت: این موضوع بیشتر حالت محتوایی دارد و ما هنوز خیلی به مباحث محتوایی ورود پیدا نکرده‌ایم و در این زمینه بیشتر وزارت ارشاد متولی امور است.
 
رییس سازمان تنظیم مقررات همچنین عنوان می کند: به طور معمول در زمینه محتواهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد و درباره محتواهای سیاسی و اجتماعی نهادهای امنیتی و سایر اجزا وارد عمل می‌شوند. با این حال به نظر می‌رسد ما هم می‌توانیم در این زمینه ورود پیدا کنیم و یا حداقل موضوع را به سایر بخش‌ها منتقل کنیم و در آینده این کار را خواهیم کرد.
 
موضوع در دستور کار شورای عالی فضای مجازی
 
اما نکته مهمی که در ارتباط با انواع پیامک‌هایی که درباره شخصیت‌های مطرح دست به دست می‌شوند، وجود دارد آنکه همواره به نظر می‌رسد عدم هماهنگی بین بخش‌های مختلف از جمله مواردی است که مانع اقدامی درست برای مقابله با این موضوع می‌شود.
 
در این میان شورای عالی فضای مجازی به واسطه آن که اعضای حقیقی و حقوقی آن از بخش‌های مختلف انتخاب شده‌ان،د مجرایی است که می‌تواند با بهره‌گیری از این ظرفیت در این زمینه وارد عمل شود.
 
مهدی اخوان بهابادی – دبیر این شورا – در گفت‌وگویی با ایسنا در این باره می‌گوید: نامه‌ای رسمی دریافت کرده‌ایم و یکی از بخش‌ها درخواست کتبی برای رسیدگی به این موضوع داده و این نامه جزو دستور کارهای مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی قرار گرفته است.
 
او در عین حال خاطرنشان می‌کند: البته ما صفی طولانی از موضوعات را در دستور کار داریم چرا که موضوعات متنوعی در حوزه‌ی فضای مجازی کشور وجود داشته و از سال 1370 که اینترنت وارد کشور شده حدود 20 سال کار جمع شده در حوزه‌ی فضای مجازی داریم و به هرحال لازم است کارها به نوعی اولویت‌بندی شود.
 
حال با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد همچنان باید منتظر ماند تا شاید در آینده مشخص شود داستان پیامک‌های زنجیره‌ای شخصیت‌های مطرح کشور کی و کجا به پایان خواهد رسید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.