اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

January 9, 2013
18:52 چهارشنبه، 20ام دیماه 1391
کد خبر: 52648

جدول بررسی کیفیت شبکه های موبایل ایران : کدام شبکه تلفن همراه کشور کیفیت بهتری دارد؟

mobile data.jpeg

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از اعلام ضرب الاجل 6 ماهه به اپراتورهای موبایل برای رفع مشکلات کیفی شبکه شان خبر داد و گفت: بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که شبکه اپراتورهای موبایل از نظر میزان مکالمات موفق، در 7 استان وضعیت مطلوبی ندارند.

حسن رضوانی در گفتگو با مهر با اشاره به بررسی عملکرد 3 اپراتور فعال در کشور از نظر پوشش جمعیتی و کیفیت سرویس دهی در 9 ماهه ابتدای سال جاری اظهار داشت: بررسی های صورت گرفته بر مبنای شاخص های مدنظر در مصوبه 119 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و نیز مفاد مندرج در پروانه فعالیت اپراتورهای تلفن همراه بوده است و در این راستا اپراتور اول و دوم از نظر میزان پوشش دهی شبکه ای و نیز پوشش جمعیتی مطابق با پروانه فعالیت خود اقدام کرده اند.
 
انتقال ناموفق مکالمات اپراتور اول در 19 استان
 
وی با بیان اینکه اپراتور همراه اول از نظر پوشش جمعیتی 71 درصد روستاها و 85 درصد کل کشور، 89 درصد جاده های اصلی و 74 درصد جاده های فرعی و تمامی شهرها را تحت پوشش قرار داده است، ادامه داد: شبکه این اپراتور براساس یکی از شاخص های مدنظر در زمینه "میزان برقراری مکالمات موفقیت آمیز" با آنچه که در پروانه و مصوبه فعالیت آن آمده است تفاوتهای بارزی دارد به نحوی که این شاخص در 7 استان وضعیت مطلوبی را نشان نمی دهد.
 
رضوانی افزود: در این راستا از نظر "میزان انتقال موفق مکالمات"، اپراتور همراه اول در 19 استان وضعیت مطلوبی نداشته که این رقم قابل توجه است. در همین حال شبکه این اپراتور در یکی از استانها از نظر "میزان قطعی در کانال های ترافیکی" که مربوط به قطعی کانال های بین اپراتوری – کال دراپ- می‌شود وضعیت مطلوبی را نشان نمی دهد.
 
مکالمات ناموفق اپراتور دوم در 7 استان
 
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد بررسی عملکرد اپراتور دوم تلفن همراه نیز به مهر گفت: پوشش جمعیتی و جاده ای این اپراتور مطابق با شاخص های مدنظر در پروانه و مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات است و تاکنون 82 درصد از پوشش جمعیتی را تحت پوشش قرار داده است؛ اما بررسی شبکه این اپراتور براساس شاخص "میزان مکالمات موفقیت آمیز" نشان می دهد که وضعیت این هم شبکه در 7 استان کشور مطلوب نیست.
 
وی "میزان انتقال موفق مکالمات" اپراتور ایرانسل را در 4 استان مطابق با شاخص های مدنظر ندانست و اضافه کرد: شاخص "میزان قطعی در کانال های ترافیکی" براساس مفاد مدنظر پروانه فعالیت و مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات مطلوب ارزیابی می‌شود.
 
جدول بررسی کیفیت شبکه های فعال موبایل
 

جدول بررسی کیفیت شبکه های فعال موبایل

اپراتور همراه اول ایرانسل رایتل
پوشش 85 درصد 82 درصد مراکز استانها
میزان مکالمات موفقیت آمیز ناموفق در 7 استان ناموفق در 7 استان فاصله با شاخص های مدنظر
میزان انتقال موفق مکالمات ناموفق در 19 استان ناموفق در 4 استان فاصله با شاخص های مدنظر
میزان قطعی در کانال های ترافیکی ناموفق در یک استان مطلوب فاصله با شاخص های مدنظر

فاصله فاحش اپراتور سوم نسبت به شاخص های مدنظر

رضوانی کیفیت شبکه های فعال موبایل در کشور را نسبت به گذشته بسیار مناسب تر ارزیابی کرد و با بیان اینکه موضوع ارسال موفق پیامکهای متنی، صوتی و تصویری و سرویس اینترنت این اپراتورها نیز براساس شاخص های مدنظر مورد بررسی قرار می گیرد در مورد عملکرد اپراتور سوم تلفن همراه نیز به مهر گفت: از آنجایی که این اپراتور ابتدای فعالیت خود است فاصله فاحشی با شاخص های مدنظر در پروانه فعالیتش دارد، باید نسبت به بهینه سازی شبکه اش اقدام کند.
 
به گفته معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم اکنون این اپراتور 50 شهر و تمامی مراکز استان را تحت پوشش قرار داده و در 16 شهر سیم کارت به فروش می رساند که این عملکرد باید به ثبات برسد.
 
تذکر به مخابرات برای رفع مشکلات تالیا
 
وی با بیان اینکه شبکه تالیا نیز به عنوان یکی از شبکه های فعال و روشن در کشور در قالب شبکه مخابرات ایران مورد بررسی قرار گرفته است ادامه داد: در زمینه فعالیت این پیمانکار مخابرات نیز تذکراتی به مسئولانش داده شده است.
 
جریمه یک تا 3 میلیارد تومانی برای اپراتورهای موبایل
 
رضوانی با تاکید براینکه معاونت نظارت بر عملکرد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به صورت کلی بر عملکرد اپراتورها نظارت دارد تصریح کرد: نتایج بررسی های انجام شده به اپراتورهای موبایل اعلام شده و این سازمان با ارائه ضرب الاجل 6 ماهه از اپراتورها خواسته است که مشکلات مدنظر را رفع کنند.
 
وی با تاکید براینکه برابر پروانه اپراتورها موظف به تمکین تذکرها و ابلاغیه های رگولاتوری هستند به مهر گفت: براساس مفاد پروانه چنانچه اپراتورها نسبت به تذکرهای ارائه شده اقدام نکرده و مشکلات کیفی شبکه های خود را رفع نکنند جرایم مالی یک میلیارد تا 3 میلیارد تومان برایشان درنظر گرفته شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.