تلفن همراه

گوشی

لبه تکنولوژی

January 12, 2013
13:09 شنبه، 23ام دیماه 1391
کد خبر: 52673

نگاهی به آینده تلفن‌های هوشمند

 

قطعا در سال 2013 تمام کمپانی‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با سخت‌کوشی فراوان برروی محصولاتشان کار می‌کنند و کاربران هم می‌خواهند که هرچه زودتر بهترین محصولات به میدان بیایند تا آن‌ها برترین‌های بازار را بخرند.
 
شاید در آینده سخت‌افزارهای درون تلفن‌ها چندان مهم نباشند چون دنیای تکنولوژی به سمت رایانش ابری در حرکت است و وقتی پردازش در ابرها انجام شود، تلفن‌ها می‌توانند از شر رقابت سخت‌افزاری راحت شوند، البته نه تا چند سال آینده.
 
ما همچنان باید حدس و گمان‌ها درباره سخت‌افزارهای آینده را دنبال کنیم تا بتوانیم در بهترین زمان، خرید مناسبی داشته باشیم. در ادامه نکاتی درباره تلفن‌های آینده آمده است.
 
نمایشگر
 
همین که در حال آماده شدن برای CES 2013 بودیم، سامسونگ از معرفی نمایشگرهای منعطف در لاس وگاس خبر داد. البته آن طور که در فیلم‌های علمی تخیلی دیده می‌شود نیست، ولی به هر حال این نوآوری هم کم کم دارد به سطح مناسبی می‌رسد.
 
آیا این پیشرفت‌ها به معنای رسیدن به آن آینده‌ای است که همه فکرش را می‌کنیم: نمایشگر و تلفنی کاملاً منعطف که شبیه کاغذ تا شوند و در جیب جا بگیرند؟
 
بر اساس اطلاعات سایتهای فناوری، نمایشگر تلفن‌های امروزی چنان چگالی پیکسل بالایی دارند که آن‌ها را از فاصله طبیعی با چشم غیرمسلح نمی‌توانیم تشخیص دهیم. با این حال باز هم بالا رفتن چگالی ادامه دارد. چرا؟ به همان دلیلی که از کوه‌ها بالا می‌رویم: چون می‌توانیم. چگالی پیکسل در نمایشگرهای کوچک ارتباط مستقیمی با رزولوشن دارد و ما همیشه عاشق رزولوشن بالا بوده‌ایم.
 
انتظارات برای سال آینده در چه حدی است؟ به گمان ما نمایشگرهای منعطف سال آینده آن چیزی که در فیلم‌های تخیلی دیده‌ایم نخواهند بود. در بهترین حالت ویژگی انعطاف پذیری آن‌ها را به عنوان یک مشخصه جدید برروی تلفن‌هایی مشابه تلفن‌های فعلی خواهیم دید.
 
نمایشگر منعطف برروی تلفن‌های فعلی، می‌تواند برای تولید بازخوردهای لمسی و بازسازی بافت اجسام در حال نمایش استفاده شود که فایده بیشتری هم به حال کاربران دارد.
 
باتری
 
تا چند وقت پیش، باتری تلفن‌های همراه چندین روز دوام می‌آورد ولی با هوشمند و لمسی شدن آن‌ها، ماجرا تغییر کرد. در بهترین حالت یک یا یک و نیم روز می توانید بدون شارژ مجدد از اسمارت فون خود استفاده کنید که واقعاً خیره‌کننده نیست. اگر استفاده شما خیلی زیاد باشد که دیگر هیچ، به یک روز نکشیده باید آن را دوباره به برق بزنید.
 
این حوزه، مهمترین و در عین حال پر ریسک‌ترین بخش است. باتری‌های امروزی نه چرخه عمر طولانی دارند و نه کیفیت خود را در طول این چرخه حفظ می کنند. اگر یک نظر سنجی کنیم، مسلماً نیاز به تحول در باتری تلفن‌ها رأی بالایی خواهد آورد.
 
باتری دستگاه‌ها مدت‌ها است که پیشرفت چندانی به لحاظ تکنولوژیک نکرده‌اند. مساله این است که تولیدکنندگان همیشه به خاطر هزینه‌های فزاینده تولید، برای تغییر در این زمینه کند عمل کرده‌اند ولی به نظر می‌رسد که زمان تغییر نزدیک شده و همچنان که دستگاه‌ها بزرگتر و بهتر می‌شوند، باتری‌ها هم چنین می‌شوند.
 
سخت‌افزار
 
بر عکس باتری‌ها که حداقل پیشرفت را داشته‌اند، سخت‌افزار داخلی دستگاه‌ها بیشترین پیشرفت را به خود دیده و دلیل هم یکسان است: هزینه تولید. هزینه تولید یک پردازنده یا حافظه جدید با اندازه کوچکتر پایین است، بنابراین همیشه شرکت‌ها پذیرای این تغییر هستند. ولی خط پایان کجا است؟
 
اثر بهبود سخت‌افزار محسوس است و جذب مردم با تبلیغ بر اساس آن هم ساده. ولی دیگر به حدی از تجمع سخت افزار در این دستگاه‌های کوچک رسیده‌ایم که به نظر می‌رسد از سرعت رشد کاسته خواهد شد؛ NFC، LTE، رم زیاد و پردازنده‌های 4 هسته ای قوی… آیا کافی نیست؟
 
خوشبختانه فضای ذخیره سازی ابری دارد بخشی از جنون حافظه داخلی بیشتر را پوشش می دهد. پردازنده‌های 8 هسته‌ای هم سر پیچ تکنولوژی هستند و دارند به ما نزدیک می‌شوند ولی به نظر می‌رسد سرعت پردازش دارد به جایی می‌رسد که مثل چگالی پیکسل در نمایشگرها، دیگر افزایش آن به چشم نخواهد آمد.
 
تصور کنید که اواخر 2013 یا اوایل 2014 پردازنده‌های 8 هسته‌ای به بازار بیایند و سال بعد از آن هم پردازنده‌های 16 هسته‌ای. آیا بیش از آن، (لااقل برای عموم مردم) کاربردی خواهد داشت؟
 
دوربین
 
دوربین برای تلفن‌های هوشمند یک برگ برنده بزرگ است. در اوایل، وجود دوربین روی تلفن‌ها بیشتر از آنکه رضایت بخش باشد آزار دهنده بود زیرا کیفیت بدی داشت ولی حالا با دوربین‌های 8 مگاپیکسلی، واقعاً کیفیت به مرز رضایت بخشی رسیده است. البته این را هم در نظر داشته باشید که همه دوربین‌های دیجیتال، بعد از مدتی دچار افت کیفیت می‌شوند. به هر صورت، تلفن‌های ما همیشه همراه‌مان هستند و دارند برای عکس و فیلم گرفتن، جایگزین دوربین‌های کامپکت می‌شوند.
 
برای پرچمدارهای سال 2013 انتظار دوربین‌های 12 یا 13 پیکسلی را داریم ولی در نظر داشته باشید که به خاطر حجم کم و ابعاد کوچک تلفن‌ها، محدودیت‌های تکنولوژیک همیشه وجود خواهد داشت.
 
در عوض دوربین جلوی تلفن‌ها که برای مکالمه یا چت تصویری به کار می‌رود، جای پیشرفت بسیاری دارد و شاید در سال آینده، دوربین جلوی 4 مگاپیکسلی را هم بر روی تلفن‌ها ببینیم.
 
جمع بندی
 
در نظر داشته باشید که اینها انتظارات ما از دستگاه‌های یکی دو سال آینده هستند و واقعاً پیش گویی آینده بدون اطلاع داشتن از تکنولوژی های عملیاتی، امکان پذیر نیست. شاید در سال‌های آینده تلفن‌هایی با 64 هسته پردازشی و نمایشگر تاشوی 12 اینچی هم دیدیم، ولی شوکه نخواهیم شد.
 
پس ما تلفن هایی با طراحی زیبا، باریک و سبک می‌خواهیم و در عین حال، وابستگی زیادی به سرویس‌ها داریم، چه بازی باشند، چه چک کردن ای‌میل. باید منتظر باشیم تا ببینیم دستگاه‌های آینده، چه چیزهای جدیدی در حوزه طراحی و سرویس‌ها برای ما خواهند داشت، زیرا فقط گذر زمان از نوآوری‌ها پرده برداری می کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.