امنیت

فناوری اطلاعات

January 14, 2013
9:00 دوشنبه، 25ام دیماه 1391
کد خبر: 52721

سرقت‌های اینترنتی از حساب‌های بانکی در سال ۲۰۱۲ کاهش یافته است

 

نتایج مطالعه‌ای که توسط یک شرکت پژوهشی صورت گرفته نشان می‌دهد در سال گذشته میلادی از شدت حملات مجرمان سایبری به بانک‌ها و موسسات مالی کاسته شده است. 
به گزارش وب سایت itworld، مرکز تحلیل و اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به خدمات مالی (FS-ISAC) در پیمایشی که بین ۱۰۰ بانک و موسسه مالی بزرگ انجام شده دریافته است که در نیمه اول سال ۲۰۱۲ به ازای هر هزار مشتری خدمات بانکداری، حدود 11. 2 حمله سایبری صورت گرفته است که این رقم در مدت مشابه سال قبل از آن 42. 3 حمله به ازای هر هزار مشتری بوده است. 
نتایج این مطالعه حاکی از این است که در نیمه اول سال ۲۰۱۲ فقط ۹ درصد از کل این حملات موفقیت آمیز بوده و به نتیجه دلخواه مجرمان سایبری رسیده است. این رقم از این نظر حائز اهمیت است که نرخ موفقیت عملیات مجرمان سایبری در سال ۲۰۰۹ حدود ۷۰ درصد و در سال ۲۰۱۱ حدود ۱۲ درصد بوده است. 
بیل نیلسون، رئیس و مدیرعامل این شرکت پژوهشی در این باره گفته است نتایج این مطالعه بر مبنای یک نمونه آماری نسبتاً کوچک (۱۰۰ بانک و موسسه مالی) به دست آمده است، با این همه نشانه‌های خوبی به دست داده است که بر مبنای آن می‌توان تلاش موسسات مالی برای مقابله با حملات سایبری را اثربخش دانست. وی در اظهارات خود گفته است شیوه‌های کشف و شناسایی کلاهبرداری‌های سایبری رو به بهبود است و آموزش مشتریان نیز در این زمینه نقش موثری داشته است. 
گفتنی است مجرمان اینترنتی برای سرقت‌های اینترنتی از بانک‌ها سعی می‌کنند بدافزارهای ویژه‌ای مثل زئوس را بر روی رایانه کاربران قربانی نصب کنند تا بتوانند با کنترل آن از راه دور موجودی حساب بانکی آن‌ها را خالی کنند. نیلسون گفته است در سال ۲۰۱۱ بانک‌ها حدود ۶۴ میلیون دلار را به خاطر سرقت‌های اینترنتی از دست داده‌اند. هم اکنون بسیاری از بانک‌ها و موسسات مالی به کسب و کار‌ها و شرکت‌های مشتری خود توصیه می‌کنند از یک رایانه اختصاصی برای انجام عملیات بانکی و مالی خود استفاده کنند و نرم افزارهای ضدبدافزار ویژه‌ای را نیز روی آن‌ها نصب کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.